سه شنبه 2 مهر 1387

تظاهرات گسترده در نیویورک علیه محمود احمدی نژاد، راديو فردا


همزمان با ورود محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران به نيويورك هزاران تظاهر كننده با تجمع در خيابان هاى اطراف سازمان ملل عليه سياست هاى وى شعار دادند و گفتند كه احمدى نژاد را متوقف كنيد.

تظاهر كنندگان كه شامل گروه هاى يهودى و فعالان حقوق بشر بود در شعارهاى خود، رييس جمهورى ايران را فردى «ديوانه» خطاب كردند كه به گفته آنها، «كل جهان را تهديد مى كند.»

در اين مراسم، تظاهر كنندگان پلاكاردهايى در دست داشتند كه بر روى آنها شعارهايى چون «فاشيست هاى اسلامگراى بدون تحمل» و «بمب بوشهر» در دست داشتند كه ادعاى آنها ساخت بمب اتمى ايران در نيروگاه بوشهر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمود احمدى نژاد روز دوشنبه براى چهارمين بار وارد نيويورک شد تا در مجمع عمومى سالانه سازمان ملل سخنرانى كند. اين مجمع قرار است روز سه شنبه آغاز به كار كند و در نخستين روز آن روساى جمهورى آمريكا و ايران نطق خواهند كرد.

در تجمع مخالفان حضور آقاى احمدى نژاد در سازمان ملل كه خبرگزارى هاى خارجى شمار آنها را هزاران نفر اعلام كرده اند، الى ويزل، از برندگان جايزه صلح نوبل نيز حضور داشت كه در سخنرانى خود براى معترضين گفت: سازمان ملل بايد عليه محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى اسلامى اعلام جرم كند نه اينكه به او اجازه دهد در مجمع عمومى سخنرانى كند.

وى افزود: «محمود احمدى نژاد، رييس جمهورى ايران تهديدى براى صلح جهانى به شمار مى رود و او نبايد در اينجا (نيويورک) باشد. جاى او در ...زندان سازمان ملل است.»

آقای ويزل گفت: كسى كه از محو اسرائيل از نقشه جهان سخن مى گويد بايد به خاطر اصرار بر «سياست نسل كشى» مورد تعقيب قرار گيرد.

وى اظهار داشت: «او هيتلر نيست، هيچ كسى هيتلر نيست اما (احمدى نژاد) سوداى دنبال كردن اقدامات هيتلر را در سر دارد كه از او يک جنايتكار بزرگ مى سازد.»

اين برنده جايزه صلح نوبل از رهبران جهان خواست كه در زمان سخنرانى رييس جمهورى اسلامى ايران سالن مجمع عمومى سازمان ملل را ترک كنند.

گزارش هاى رسيده حاكى است كه تعدادى ديگر از سخنرانان اين مراسم اظهار عقيده كردند كه با رييس جمهورى ايران بايد به عنوان يک فرد «منفور» در سطح بين المللى رفتار شود.

در تظاهرات روز جمعه قرار بود كه سناتور هيلارى كلينتون حضور يابد ولى وى پس از اينكه مطلع شد، سارا پى لين، معاون جان مک كين، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهورى، نيز در اين مراسم حضور دارد، شركت خود را لغو كرد.

با انصراف خانم كلينتون، برگزار كنندگان اين مراسم كه گروه هاى يهودى بودند دعوت خود را از سارا پى لين پس گرفتند.

نشست مخالفان ایرانی در نیویورک

همزمان با سفر آقای احمدی نژاد به نیویورک، فعالان ایرانی حقوق بشر در آمریکا با برگزاری نشستی خبری از سیاست اعدام کودکان و مقابله با فعالان جنبش زنان در ایران توسط دولت نهم انتقاد کردند.

در این نشست که اکبر گنجی، فعال سیاسی و روزنامه نگار، هادی قائمی، از کمپین بین المللی حقوق بشر و مهر انگیز کار، فعال حقوق زنان حضور داشتند، آقای قائمی گفت: «یکی از مسائل مطرح در باره دولت احمدی نژاد این است که با همه طیف های فعال و ناراضی برخورد می کند در حالی که منکر چنین اقداماتی می شود.»

فعالان حاضر در این نشست همچنین از اعدام افرادی که در زیر سن قانونی مرتکب جرم شده اند انتقاد کردند و خواستار توقف آن شدند.

در این نشست موضوع برخورد با فعالان حقوق زنان نیز مطرح و اعلام شد که از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد برخورد با جنبش زنان به نحو فزاینده ای شدت گرفته است.

اکبر گنجی در این نشست به فشارهای وارده بر فعالان کارگری در ماه های اخیر نیز اشاره کرد و گفت که این افراد به دلیل تلاش برای داشتن سندیکای مستقل بازداشت و زندانی شده اند.

با این حال آقای گنجی اظهار داشت که وضعیت حقوق بشر در ایران از کشورهای همسایه آن بهتر است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تظاهرات گسترده در نیویورک علیه محمود احمدی نژاد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016