شنبه 6 مهر 1387

ادامه بازداشت فرزاد کمانگر در بند ۲۰۹ قانونی نيست، مصاحبه با خليل بهراميان، وکيل مدافع فرزاد کمانگر، مجموعه فعالان حقوق بشر


طی آخرين حکم صادره از ديوان عالی در تاريخ ۲۱ تير ماه ۱۳۸۷ فرزاد کمانگر به اعدام محکوم شد،حکم صادره با واکنش شديد مجامع جهانی حقوق بشر و اتحاديه معلمان و آموزگاران سراسر دنيا مواجه شده است. اتهام وارده به وی، عضويت دربرخی احزاب کردی می باشد ،که بارها از سوی او رد شده است.
آنچه در زير می خوانيد گفتگوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران پيرامون آخرين وضعيت فرزاد کمانگر، دبير و فعال حقوق بشر با دکتر خليل بهراميان، وکيل مدافع وی می باشد که هم اکنون در بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين به سر می برد.

- دکتر بهراميان وضعيت پرونده فرزاد کمانگر در چه مرحله ای است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تحت پيگرد است و از جهات قانونی اقدامات قانونی را انجام می دهيم و پيگيری می کنيم.

- آيا شما از زمان انتقال فرزاد کمانگر به بند ۲۰۹ زندان اوين با ايشان ملاقاتی داشتيد؟
يک بار ملاقات داشتم، البته ديدار در حضور ماموران اطلاعاتی انجام پذيرفت.

- وضعيت روحی و جسمی ايشان را چگونه ارزيابی کرديد؟
اصولا هيچ زندانی در وضعيت روحی و جسمی مناسب قرار نخواهد داشت، زيرا زندانی است، وضعيت مناسب زمانی است که آزاد باشد و بتواند حداقل شرايط و نيازهای زندگی را داشته باشد، وقتی انسانی در حصار و بند قرار می گيرد، وضعيتش مناسب نيست و نمی تواند باشد. اما وضعيت نسبی ايشان مناسب بود. با توجه به شکنجه هايی که آقای کمانگر اذعان می کنند در زندان کرمانشاه شده است ، از لحاظ عصبی دچار مشکلاتی شد. ايشان از جامعه به دور هستند که اين عامل مضاعف شده است و به همين دليل نمی تواند به حالت اوليه و شرايط عادی برگردد ، زمانی وضعيت ايشان مناسب محسوب می شود که اين فرد بی گناهيش اعلام و آزاد شوند و به سر کار بروند و زندگی روزانه خود را داشته باشند. وقتی دربند است مطمئنا فشارهای زيادی بر ايشان وارد می شود.

- آيا تداوم بازداشت آقای کمانگر در بند امنيتی ۲۰۹ اوين مطابق قانون است؟
بحثم من اين نيست که آيا بند ۲۰۹ يک نوع زندان منطبق با قانون است ،گويا ايشان رابه بند ۲۰۹ منتقل کردند تا وضعيت رفتاری ايشان را بررسی کنند و ببينند آيا در رابطه با عضويت در احزاب کرد اقدامی کرده است يا خير ؟ اما تمام بحث من در اين است که ايشان در هيچ حزبی که مغاير با نظام باشد عضو و حتی سمپات هم نبود، فرزاد يک دبيرآموزش و پرورش و فعال حقوق بشر می باشد و هيچ کاری خلاف قانون انجام نداد .اما اين که مطابق با قانون ايشان را در بند ۲۰۹ نگهداری می کنند؟ من جواب می دهم خير مطابق با قانون نيست، ايشان بايد به بند عمومی فرستاده شود، و مانند هر زندانی ديگر از حداقل امکانات برخوردار باشند، و بتوانند از امکانات آن بند استفاده کنند.

- اخباری در رابطه با اعتصاب غذای آقای کمانگر در بند ۲۰۹ اوين منتشر شد، اين اخبار تا چه حد صحت دارد؟
ايشان از زمانی که به بند ۲۰۹ منتقل شدند هيچ اعتصاب غذايی انجام نداده اند.

- مردم و فعالان حقوق بشر از چه ابزارهای قانونی برای اعتراض به حکم فرزاد کمانگر برخوردار هستند ؟
اين ديگر دست خود فعالان حقوق بشر است و من نمی توانم تجويزی ونظری در اين زمينه داشته باشم. فعالان حقوق بشر فعاليتشان مشخص است، تلاشی است برای حفظ حرمت و شخصيت انسانی.

Copyright: gooya.com 2016