جمعه 17 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


انتخاب اوباما: پيروزی اميد بر ترس، علی کشتگر

باراک اوباما
پس از تصويب قانون اساسی آمريکا به همت توماس جفرسون و جورج واشنگتن و لغو برده داری به فرمان ابراهام لينکن، انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه پوست، سومين نقطه عطف در تاريخ تحول دموکراسی و حقوق بشر در اين کشور است. بحران فراگير مالی و پيروزی اوباما نشانه شکست اقتصادی و سياسی نئوليبراليسم نيز هست ... [ادامه مطلب]

موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گمانه زنی پيرامون احتمال توقيف روزنامه های منتقد دولت قوت گرفت، ادوارنيوز

جنتی: ده ها روزنامه به جان دولت افتاده اند

ادوارنيوز: سخنان تند آيت الله جنتی امام جمعه موقت تهران بر ضد روزنامه ها،يک روز بعد از توقيف هفته نامه شهروند امروز و به دنبال انتقادات رهبری در خصوص بی بندباری در انتقاد به دولت در روزنامه ها گمانه زنی در خصوص احتمال توقيف ساير روزنامه های منتقد دولت را تقويت کرد.

علی جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران گفت:ده‌ها روزنامه به جان دولت افتاده‌اند و هرچه می‌خواهند می‌گويند و در عين حال می‌گويند آزادی نيست، از خارج هم برای آنها هورا می‌کشند اما کور خوانده‌اند که مردم مملکت را دو دستی تقديم اين‌ها کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش فارس، جنتی با اشاره به سخنان رهبری در ديدار کارگزاران حج اظهار داشت: اين سخنان مقام معظم رهبری حاکی از نگرانی سخت ايشان از وضعيت موجود است.

وی افزود: مقام رهبری تمام جريان‌ها را تحت نظر دارند و به عنوان ولی امر به دنبال جلوگيری از خطرات هستند و به همين جهت فضای بی‌بند و باری در حرف زدن و اظهار نظر عليه دولت را مسائلی دانستند که خداوند به آسانی از آن نمی‌گذرد.

جنتی با تقبيح کسانی که بدون قيد و بند و از روی هوای نفس و شهوات عليه دولت و يا هر کس ديگر اظهار نظر می‌کنند گفت: اين دولت با تمام توان در حال کار کردن است و ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد. اما با اين حالت به جان دولت افتادن و تخريب و تضعيف دولت چيزی است که خداوند به آسانی از آن نمی‌گذرد؛ وقتی فتنه می‌آيد تر و خشک را می‌سوزاند و قطعا کسانی که سکوت می‌کنند هم در امان نخواهند بود.

وی با اشاره به يکی از شعارهای اوايل انقلاب مبنی بر اينکه «سکوت هر مسلمان خيانت است به قرآن»، ادامه داد: اين مملکت در صورتی می‌تواند پيشرفت کند و مردم در آسايش باشند که هر روز شاهد فتنه ای جديد نباشيم و بدبينی و اختلاف ايجاد نشود، درگيری و اختلاف به نفع چه کسی است؟

امام جمعه موقت تهران با بيان اينکه فتنه و اختلاف خسارت دنيوی و اخروی دارد، اظهار داشت: شاهد اين هستيم که دهها روزنامه به جان دولت افتاده‌اند و هر چه می‌خواهند می‌گويند و در عين حال می‌گويند آزادی نيست، از خارج هم برای آنها هورا می‌کشند اما کور خوانده اند که مردم مملکت را دو دستی تقديم اينها کنند، مردم ما مسلمان و متدين هستند.

در حالی که اين بخش سخنان جنتی با تکبير نمازگزاران جمعه در تهران همراه شده بود، وی ادامه داد: نه تنها امريکايی‌ها و اروپايی‌ها مردم ما را هنوز درست نشناخته اند، ظاهرا عده‌ای هم در داخل هم هنوز باورشان نشده که مردم ما مسلمان و متدين هستند.

رضا خجسته رحيمی، روزنامه‌نگار، و دبير تحريريه هفته نامه توقيف شده شهروند امروز در گفت‌وگو با دويچه وله عنوان می‌کند که نزديک شدن زمان انتخابات رياست جمهوری باعث نگرانی جريان‌هايی است که می‌خواهند انتخابات را مديريت کنند، زيرا از نظر وی «اطلاع‌رسانی آزاد و تاثيرگذاری مطبوعات می‌تواند مديريت و تصميم‌گيری از بالا در انتخابات و بسيج حزب پادگانی را با مشکل روبرو کند».

پيامدهای احتمالی اظهارات آيت‌الله خامنه‌ای

از نظر رضا خجسته رحيمی، گر چه سخنان آيت‌الله خامنه‌ای به تمامی مطبوعات منتقد دولت اعم از «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب» اشاره دارد، اما روی اصلی آن با مطبوعات اصلاح‌طلبی است که از جنگ داخلی اصولگرايان، بخصوص از ماجرايی که به برکناری علی کردان وزير کشور سابق دولت نهم انجاميد، استفاده می‌کنند. به همين جهت اين روزنامه‌نگار معتقد است که نخستين پيامدهای احتمالی اظهارات رهبر جمهوری اسلامی دامن مطبوعات «اصلاح‌طلب» يا مستقل را خواهد گرفت. خجسته رحيمی عنوان می‌کند که شايعات زيادی در اين مورد وجود دارد که در روزها و هفته‌های آينده روزنامه‌ها و نشريات زيادی توقيف شوند و در اين ميان حتا خطر توقيف روزنامه‌هايی مانند «اعتماد ملی» و «کارگزاران» نيز منتفی نيست.





















Copyright: gooya.com 2016