شنبه 2 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس جدید انجمن جهانی قلم، مسعود کدخدايی

شرکت کنندگان در کنگره‌ی جهانی انجمن قلم که هم‌اکنون در اتریش جریان دارد، نویسنده‌ی کانادایی جان رالستون سائول (John Ralston Saul) را به ریاست این انجمن برگزیده‌اند۔
جان رالستون سائول پیش از این هم رئیس انجمن قلم کانادا بوده است۔ او بیشتر به‌خاطر نوشتن مقاله‌هایش در زمینه‌های ایندیویدوالیسم، شهروندی و رفاه، استراتژی نظامی و جنگ طلبی، و نیز نقد اقتصادِ مدرن شهرت دارد و تا کنون از کشورهای گوناگون، از جمله ایتالیا، فرانسه و کانادا جایزه‌هایی را دریافت کرده است۔ او در زمینه‌ی ادبی نیز به عنوان یک نویسنده‌ی عامه‌پسند صاحب‌نام بوده و چند رمان در پرونده‌ی نویسندگی خود دارد۔ از جمله رمان او The Birds of Prey در سطح جهانی یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده است۔
جان رالستون سائول اینک جانشین جیری گروسا (Jirí Grusá) می‌شود که در شش سال گذشته عهده‌دار این مقام بود۔ جیری گروسا در دوران جنگ سرد یکی از سرسخت‌ترین نویسندگان مخالف در چِک‌اسلواکی بوده است۔



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از میان آن‌هایی که پیش از این ریاست انجمن جهانی قلم را بر عهده داشته‌اند می‌توان از نویسندگانی که در پی می‌آیند نام برد:
آلبرتو موراویا، هاینریش بول، آرتور میلر، پی‌یر امانوئل و ماریو وارگاس یوسا۔
انجمن جهانی قلم کهن‌ترین و نیز یکی از مهم‌ترین سازمان‌های ادبی و آزادی بیان در جهان است۔ هر ساله دست‌کم هزار نویسنده‌ی فراری و تبعیدی، و یا زندانی از سراسر دنیا دستِ کمک به‌سوی این انجمن دراز می‌کنند و انجمن همواره در پیِ جستجوی راه‌های تازه‌ای برای مبارزه با کنترل قلم و بیان از سوی قدرت‌هاست۔
جان رالستون سائول می‌گوید که تهدید آزادی بیان پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ افزایش یافته و شکل‌های تازه‌تری به‌خود گرفته است۔ افزون بر این، به دلیل نبودن آزادی بیان، فرهنگ و زبان صدها اقلیت قومی در خطر نابودی قرار دارند۔
چنین به‌نطر می‌رسد که تا کنون هیچ اثری از جان رالستون سائول و نیز جیری گروسا به فارسی ترجمه نشده است۔

مسعود کدخدایی
lorani@gmail.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016