جمعه 7 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جشن تولد مسعود کيميايی در خانه سينما، ايلنا

کميايی درباره نعمت حقيقی گفت : نعمت حقيقی به واقع نه تنها تکنسين بود که شاعر بودو واقعا فيلمبردار بود


ايلنا: روز پنجشنبه ششم مردادماه ، طی مراسمی با حضور جمعی از سينماگران و اعضای جامعه اصناف سينمای ايران ، ضمن افتتاح سالنی بنام نعمت حقيقی فيلمبردار ارزشمند سينما ، سالروز تولد مسعود کيميايی کارگردان برجسته سينمای ايران نيز گرامی داشته شد .
به گزارش ايلنا اين مراسم که همزمان با داوری فيلمهای شرکت کننده در پانزدهمين جشن سينمای ايران توسط داوران صنوف برگزار شد، با حضور جمعی از داوران، سينماگران و هيات مديره خانه سينما در محوطه باز خانه سينما برپا شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کيومرث پوراحمد دبير پانزدهمين جشن سينمای ايران در اين مراسم گفت : امشب دو برنامه داريم افتتاح يک سالن نمايش به نام نامی نعمت حقيقی و مراسم دوم که قرار بود غافلگير کننده باشد اما به دليل نامناسب بودن حال مسعود کيميايی ، کمی اين مراسم را به جلو می اندازيم تولد مسعود کيميايی ، هميشه رئيس سينمای ايران است.
دبير پانزدهمين جشن سينمای ايران همچنين از همکاری های آقای مهندس مسچی مدير عامل موسسه سينما شهر در افتتاح اين سالن و زحمات مازيار ميری مدير اجرايی جشن تشکر کرد.
همچنين مسعود کيميايی در اين مراسم گفت : درمورد نعمت حقيقی ، سپاس از تمام دوستان و واقعا درود بر يارانی که ياد يار بودند و به هر جهت ۲۰ صندلی يا ۲۰۰۰ صندلی سالن که فرقی نمی کند به ياد نعمت حقيقی بودن، فکر فرشته گونه ای است که خانه سينما کرده است از اينکه به يادهم بمونيم و از اينکه ياد هم باشيم.
اين کارگردان برجسته سينمای کشور در بخش ديگری از سخنانش در مورد نعمت حقيقی گفت :نعمت به واقع تنها تکنسينی بود که شاعر بود نه از اينکه تکنسين بود شاعر بود نه واقعا شاعر بود و واقعا فيلمبردار بود و تکرار نميشه اون نرفته و آثارش هست اثرش هست و به هر جهت به ياد ماندنی ترين شاعری است که در سينمای ما خواهد ماند . نعمت خيلی بزرگ است .در ادامه مسعود کيميايی در جمع داوران پانزدهمين جشن سينمای ايران شمع های تولد ش را خاموش کرد.
در ادامه مراسم کيومرث پور احمد در خصوص مسعود کيميايی و سالروز تولدش گفت :
من تقلب کردم کيميايی متولد ۱۳۲۰ ، يعنی تقريبا ۶۹ سال. آقای کيميايی دلشون جوانه و من تولدشان و ۶۹ سالگيش رو تبريک می گم و انشالله ساليان سال سايه شان بر سر سينمای ايران باشد و فيلم بسازند و ما از فيلم هاشون لذت ببريم. امشب تولد يک تاريخه، يک تاريخچه،‌ تاريخچه سينمای ايران که متبلور ميشود در اسم مسعود کيميايی و آثارش و من به شخصه خوشحالم که اين را اعلام می کنم.
سپس محمد مهدی عسکر پور مدير عامل خانه سينما به ايراد سخنانی در مورد مسعود کيميايی پرداخت و گفت:
به نمايندگی از جامعه اصناف سينمايی ايران به آقای کيميايی تبريک عرض می کنم . و اميدوارم ساليان سال سايه ايشان بر سر سينمای ايران باشد . آقای کيميايی حقوق مختلفی را بر گردن سينمای ايران دارند و نه فقط با فيلمهای خوبشون بلکه در زمانهای مختلف با سخت کوشی فراوان فيلم ساختن و کاری نداشتن که در چه دورانی فيلم می سازند و نسلهای مختلف را هدايت کردند که وارد اين خانواده بشوند و ورودشون را مديون ايشان می دونند . بر گردن نسلهای مختلف حق دارند و انشا الله که ساليان سال سرزنده باشند و ما ازديدن فيلمهاشون لذت ببريم
همچنين بهروز افخمی در مورد کيميايی و نعمت حقيقی گفت :من نمی دونستم تولد کيميايی است اما سعی می کنم صحبتهايی که می کنم از جمع بين آقای کيميايی و نعمت حقيقی باشد .
سن و سال من طوری است که در زمان قيصر ۱۳ سال بيشتر نداشتم و قبلا از اون فيلم های ايرانی زيادی را نديده بودم . قبل از قيصر بيشتر از ۲ الی۳ فيلم ايرانی را نديده بودم و بعد از ديدن قيصر فهميدم که فيلمهايی که ما می سازيم هم می تواند فيلم باشد و يا چيزی که بشه بهش گفت فيلم .
ولی بعد از داش آکل کم کم فکر کردم و شروع کردم به خواب ديدن که با سايه روشنهايی که نعمت و کيميايی درست کردند و ما بارها اونها را در سينما ديديم و می خوابيديم خوابشان را می ديديم و بعد در سينما که همونطور که داشتيم فيلم می ديديم انگار داريم خواب می بينيم و کم کم اين خوابها در بيداری هم ادامه پيدا می کرد و رسيد به جايی که با نعمت حقيقی شروع کرديم به کار کردن و انگار تمام اون خوابها تبديل به واقعيت شده باشه و البته از طريق نعمت فهميدم که واقعا سينما چيه.
قبل از اينکه با نعمت شروع به کار کنم فکر می کردم که ميدونم سينما چيه و سينما تکنيکه و من تکنيک رو بلد هستم اما بعد فهميدم که سينما همون درک شاعرانه است .
... نعمت مثل يک مربی و يک معلم بالای سرم بود و يک خورده شايد يادم داد که سينما چيست و سينما هيچ قاعده ای نداره و کاملا بر گردد به اينکه کسانی که دارن اون را می سازند بايد به خودشون رجوع کنند و به اينکه چه سهمی از پديد ه و از دنيای بيرون و چهره بازيگر و گفتار فيلم دارند و آنها را به صورت يک کل واحد در بياورند يک موجوديت جديد و می شود يک فيلم ماندگار و من اينها را از نعمت حقيقی ياد گرفتم و البته قبلتر از فيلمهای کيميايی و اميدوارم آقای کيميايی سالها در کار فيلم سازی باشد و بازم از ايشان ياد بگيريم که چطور می شود در اين دوران فيلم ساخت.
در ادامه حسن قلی زاده نيز به نمايندگی از طرف انجمن فيلمبرداران گفت :ما چند روزی در خانه سينما فيلم می بينيم و هر پلانی که بر پرده اين سينما جاری می شود اثری از دوستان قديمی ماست و بر شانه های ما نشسته اند ما مثل زنجيری هستيم که از حلقه های کوچکی است که از گذشته شکل گرفته است . نعمت حقيقی، مهرداد فخيمی و هوشنگ بهارلو بيشترين زحمت را کشيدند و ما سهم کوچکی را داريم و بايد اين راه را ادامه بدهيم . نعمت حقيقی برای ما زنده است .
فرهاد توحيدی رئيس هيئت مديره خانه سينما نيز با شرح خاطره ای از سفر سه سال قبل خود به اسکار گفت :ما آنجا سالنی را ديديم به نام شخصی به نام «لين وود» گفتيم ايشان چه کسی هستند که آنها پاسخ دادند، او تحول بزرگی در صدا ايجاد کرده است و ما اين سالن را به نام ايشان نامگذاری کرديم. ما آکادمی اسکار نيستيم و حد بضاعت ما در اون حد نيست اما به اند ازه خودمون می توانيم قدرشناس باشيم و سالن نعمت حقيقی هر چند زياد بزرگ نيست سالها خاطرات بزرگ ترين تشکلهای مدنی ايران مثل فيلمبرداران ، فيلمنامه نويسان و ... را در خودش دارد
در ادامه با حضور سينماگران حاضر، مسعود کيميايی بهروز افخمی محمد آلادپوش رئيس انجمن فيلمبردار سالن نعمت حقيقی را که ظرفيت ۱۵ نفره دارد و در طبقه دوم خانه سينما واقع است افتتاح کرد.
ساير هنرمندان حاضر در اين مراسم عبارت بودند از : مريلا زارعی، محمدرضا هنرمند، فرشته طائرپور، پانته آبهرام، مازيار ميری، نازنين مفخم، محمد علی سجادی، غلامرضا موسوی، غلامرضا آزادی، ملک جهان خزاعی، سيما تيرانداز، منوچهر اهسواری، کامبوزيا پرتوی، محمد سرير


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016