چهارشنبه 28 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاربران از اختلالات اينترنت در ايران به تنگ می‌آيند

ايسنا ـ اين روزها مسوولان مختلف وزارت ارتباطات بارها از اين موضوع ياد می‌کنند که از اين پس قطعی اينترنت نخواهيم داشت اما اين اظهارات در شرايطی صورت می‌گيرد که بسياری از کاربران از کندی و اختلالات اينترنت به تنگ آمده‌اند و حتی دبير شورای عالی فضای مجازی هم بر اين باور است که سرعت فعلی حتی برای باز کردن يک صفحه عادی هم کم است.

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تا همين چند سال پيش تمام پهنای باند اينترنت بين الملل کشور از کابل مسير جاسک-فجيره تامين می‌شد و از آنجا که اين درگاه در آبهای خليج فارس قرار داشت لنگر کشتی‌های در حال حرکت در خليج فارس يکی از بلاهای هميشگی اينترنت ايران بود و هر از چندگاهی استراحت و لنگر انداختن کشتی‌ها باعث پاره شدن چند باره فيبرهای نوری خليج فارس می‌شد و همين موضوع گاه حتی تا چند هفته سرعت اينترنت را با کاهش روبه‌رو می‌کرد و يا برای مدتی موجب قطعی اينترنت می‌شد اما درنهايت مسوولان زيرساخت به فکر مسيرهای جايگزين برای تامين پهنای باند کشور افتاده و پروژه‌های جديدی در اين بخش تعريف کردند و با استفاده از اين مسيرها اين گونه عنوان شد که ديگر دوره قطعی‌های اينترنت به پايان رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکنون اگرچه مدتی است حتی برای کوتاه مدت شاهد قطعی سراسری اينترنت نبوده‌ايم اما طی ماه‌های اخير بحث‌های متعددی درباره سرعت اينترنت مطرح شده و کاربران بسته به اين‌که از اينترنت خانگی استفاده کنند و يا در شرکت‌ها و ادارات کاربر اينترنت باشند، در موارد متعدد به گلايه از وضعيت دسترسی به اينترنت پرداخته‌اند. حتی علاوه بر تحمل کندی، برخی کاربران برای دسترسی به ايميل‌های مورد استفاده خود نيز مشکلات متعدد دارند و باز شدن صفحه جی‌ميل و يا صفحه چت آن بيش از ساير اختلالات کاربران را آزار می‌دهد.

در اين ميان نهادهای متولی اينترنت کشور بر اين نکته تاکيد دارند که وضعيت اينترنت کشور مشکل خاصی ندارد و احتمالا اختلالات حالت موردی دارد اما حتی با در نظر گرفتن اين پيش فرض به نظر می‌رسد اين روزها اختلالات بيشتر شده است و برخی کاربران با اشاره به شرايط اينترنت کشور آن را به برخی مسايل سياسی ربط ميدهند.

البته پيش از اين دبير شورای عالی فضای مجازی به نوعی به تائيد ضمنی برخی مشکلات اينترنتی پرداخته و حملات متعدد سايبری به درگاه‌های ايران را دليل اصلی اين اختلالات دانسته بود.

مهدی اخوان بهابادی حملات سايبری به فضای مجازی کشور را مشکلی دانسته بود که برای مقابله با آن نياز است پهنای باند درگاه بين‌المللی اينترنت کاهش يابد که اين موضوع در نهايت موجب پايين آمدن سرعت اينترنت و کند باز شدن صفحات می شود.

دبير شورای عالی فضای مجازی با تاکيد بر اين که سرعت کنونی برای باز کردن يک صفحه عادی هم کند است، از افزايش سرعت تا پايان بهار ۹۲ خبر داده بود که در اين زمينه اگرچه حداقل در اولين ماه بهار اتفاق خاصی رخ نداده اما حداقل شايد بتوان اميد داشت که در دو ماه باقی مانده حداقل بخشی از مشکلات اينترنتی کاربران کمتر شود.

حال مسوولان مختلف وزارت ارتباطات بر اين نکته تاکيد دارند که از اين پس دوره قطعی‌های اينترنتی به پايان رسيده و قطعی کلی اينترنت برای کاربران در حد يک خاطره خواهد بود.

اين اظهارات در شرايطی صورت می گيرد که اگرچه با افزايش درگاه‌های بين‌الملل راه‌های تامين پهنای باند کشور از يک درگاه به چند درگاه افزايش پيدا کرده و برای پهنای باند مسيرهای مختلفی وجود دارد اما همچنان در موارد متعدد شاهديم که کاربران حتی با اين‌که به ظاهر اينترنت پرسرعت را برای خود ثبت نام کرده‌اند عملا در دسترسی به ساده‌ترين و پيش پا افتاده‌ترين سايت‌ها با مشکلات متعدد مواجه هستند.

طی ماه‌های اخير در برخی اظهارنظرهای رسمی صورت گرفته مسوولان به اشتراک گذاشتن پهنای باند برای تعداد بالای کاربران و يا بی اطلاعی افراد از دانش رايانه‌ای را برخی از موضوعاتی دانسته‌اند که موجب بروز مشکل می‌شود و حتی در دوره‌ای اينگونه عنوان کرده‌اند که اينترنت مشکل خاصی ندارد و رسانه‌ها اين جريان را بزرگ کرده‌اند. با اين حال هيچ گاه در اين دوران آماری از رتبه اينترنت ايران در جهان و منطقه به طور رسمی منتشر نشده و همواره به کلی گويی در اين زمينه بسنده شده است.

از سوی ديگر در ارتباط با دريافت خسارت توسط کاربران نيز تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و در هيچ يک از اختلالات چند روزه که در ماه‌های قبل اتفاق افتاده گزارش کاملی از اينکه مخابرات يا شرکت‌های ارائه کننده اينترنت خسارت پرداخت کرده باشند، منتشر نشد.

با اين همه وزير جديد ارتباطات در مدتی که از دوره وزارتش باقی مانده اين گونه وعده داده است که قصد داريم با استفاده از بستر فيبر نوری و عبور يک خط بين المللی اينترنت از کشور پهنای باند را افزايش دهيم تا ظرفيت داخل و سرعت اينترنت افزايش يابد.

محمدحسن نامی درعين حال پايين آمدن سرعت و ظرفيت اينترنت به دليل مسائل امنيتی را ادعای کذب برخی رسانه‌ها خوانده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016