پنجشنبه 9 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

مصرف لبنيات در ايران يک سوم استانداردهای جهانی

تهران - ايرنا -رييس انستيتو تحقيقات تغذيه ای و صنايع غذايی کشور با اشاره کاهش مصرف شير از سبد غذايی مردم گفت :در حالی شاهد کاهش مصرف اين ماده غذايی هستيم که سرانه مصرف لبنيات در کشور يک سوم استاندارد جهانی است .

دکتر مجيد حاجی فرجی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ايرنا افزود : شير جزو اقلام غذايی پر ارزش است که در تغذيه روزانه بايد مورد توجه جدی قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار کرد : براساس استانداردهای جهانی، برای تامين و جذب بخش اعظم کلسيم مورد نياز بدن بايد هر فرد روزانه حداقل ۲ تا ۳ ليوان شير مصرف کند .

رييس انستيتو تحقيقات تغذيه ای و صنايع غذايی کشور گفت: در کشورهای پيشرفته سرانه مصرف شير ۴۸۰ ليتر ( ۳ ليوان ) در روز است که اين ميزان در کشور ما رعايت نمی شود.

به گفته وی با توجه به اهميت مصرف شير در سلامت و کاهش سرانه آن در کشور، بايد برنامه ربزی ها به گونه ای باشد که حداقل روزانه ۲ ليوان شير در سبد غذايی مردم قرار گيرد.

وی اظهار کرد: در سال های اخير اقدامات خوبی برای افزايش مصرف شير در کشور صورت گرفته است اما در سال های اخير مردم به دلايل مختلفی که هر از گاه مطرح می شود مانند افزايش قيمت، وجود پالم، مواد شوينده و مواد نگه دارنده در شير، از فرآورده های بسته بندی شده و پاستوريزه به سمت مصرف شير های فله ای روی آوردند.

حاجی فرجی اظهار کرد: وجود چنين نگرانی هايی در ميان مردم، مصرف شير را يک دوم تا يک سوم نسبت به استاندارد جهانی کاهش داده است.

وی با بيان اينکه طی چند سال گذشته مصرف شير در کشور حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است گفت: بررسی دقيقی از الگوی مصرف شير در کشور انجام نشده است که اين تحقيقات پراکنده نيز اين ميزان کاهش را نشان می دهد.

وی گفت : شير تنها ماده غذايی شناخته شده در طبيعت است که عمده نيازهای بدن را از کودکی تا کهنسالی تامين می کند.

حاجی فرجی اضافه کرد :مصرف مداوم و کافی شير برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها، افزايش هوش و قدرت يادگيری، توان کاری، افزايش طول عمر و به طور کلی سلامتی و تکامل جسمانی و فکری انسان ضروری است .

رييس انجمن تغذيه ايران افزود: کاهش مصرف شير به خصوص در کودکان و زنان می تواند به عوارض زيادی مانند کمبود ويتامين D منجر شود.

حاجی فرجی گفت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم به درجات مختلف کمبود ويتامين D دارند که اين مسئله عوارضی همچون پوکی و نرمی استخوان را به دنبال دارد و می تواند موجب افزايش بيماری های غير واگير نيز شود.

حاجی فرجی در باره راهکارهای افزايش مصرف شير در بين خانوار گفت: دولت بايد صنعت لبنيات را مورد حمايت قرار دهد و اختصاص يارانه شير قوی تر دنبال شود.

به گفته وی قطعا حمايت قوی دولت منجر به توليد بيشتر لبنيات و افزايش ميزان مصرف در بين خانوار خواهد شد.

حاجی فرجی تاکيد کرد: نظارت کافی بر روند توليدات صنايع شير از اقداماتی است که دولت بايد با جديت پيگيری کند و در اين ميان اگر با خطا و کم کاری توليدکنندگان شير مواجه شد بدون ملاحظه برخورد کند.

وی با اشاره به نقش آموزش در اهميت مصرف شير گفت: مردم بايد متقاعد شوند که شير را جزو مواد اصلی سبد غذايی خود قرار دهند و برای اين کار برخی اقلام غير ضرور و غير مغذی را از سبد غذايی خود حذف کنند.

حاجی فرجی افزود: به عنوان مثال استفاده از نوشابه های گاز دار در بسياری از خانواده ها حتی خانواده های کم درآمد همچنان رواج دارد در حالی که می توانند با حذف اين نوشيدنی مضر، شير را در سبد غذايی خود قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016