شنبه 11 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

دلايل افزايش سرعت سرطان در ايران

ایسنا ـ آلودگی هوا نيز به عنوان يک عامل سرطان زا اعلام شده و متاسفانه ما در تهران کمتر از يک ماه هوای پاک داريم و ۱۱ ماه هوای تهران آلوده است.

رئيس مرکز تحقيقات سرطان با بيان اينکه ميزان بروز سرطان در کشور کمتر از متوسط جهانی است گفت: اين در حالی است که سرعت افزايش سرطان در ايران نگران کننده است.

به گزارش ايسنا، دکتر محمد اسماعيل اکبری در نشست خبری مرکز تحقيقات سرطان که به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان برگزار شد، با بيان اينکه مرکز تحقيقات سرطان از نيمه دوم سال ۸۴ شروع به فعاليت کرد و از سال ۸۵ شکل رسمی به خود گرفت، گفت: در اين مرکز ۶ فلوی فوق تخصصی برای جراحی سرطان و جراحی سينه داريم. در اين مرکز کارهای تحقيقاتی مربوط به سرطان اعم از پيشگيری و درمان را انجام می‌دهيم. در بحث خدمات نيز بايد گفت به صورت هفتگی ۵۰۰ مريض را ويزيت می‌کنيم و هر روز خدمات جراحی و شيمی درمانی را در مرکز تحقيقات سرطان انجام می‌دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين مرکز تحقيقات سرطان مجله‌ای را راه اندازی کرده که در حال حاضر اين مجله وجهه بين المللی به خود گرفته است و کارهای تحقيقاتی ايران و دنيا را ثبت می‌کند.

اکبری با بيان اينکه سرطان سومين دليل مرگ و مير است گفت: هنوز ميزان بروز سرطان در کشور نسبت به دنيا کمتر است و حدود ۱۳۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که به طور ساليانه حدود ۹۰ هزار مورد جديد سرطان در کشور داريم در حالی که در دنيا ميزان بروز سرطان ۱۸۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

مفهوم اين موضوع اين است که ميزان بروز سرطان در ايران کمتر از متوسط جهانی است و علت آن اين است که هنوز همه ريسک فاکتورهای سرطان وارد کشور نشده است. البته دليل افزايش سرطان در کشور نيز افزايش سن جامعه است.

وی با ابراز نگرانی از روند صعودی سرطان گفت: درست است که ميزان بروز سرطان در کشور نسبت به متوسط جهانی کمتر است اما سير افزايش آن بسيار سريع است که مهمترين دليل آن افزايش سن در کشور است. در حال حاضر جمعيت بالای ۶۰ سال ما در کشور که سن سرطان تلقی می‌شود ۸.۶ درصد است. اگر اين ميزان به ۱۱ درصد برسد ما با پيری جمعيت و در نتيجه افزايش سرطان در کشور مواجه می‌شويم.

اکبری افزود: در مورد سرطان‌ها در ايران نکته اساسی اين است که اگر توليت سلامت ما به صورت علمی و دلسوزانه حرکت نکند ضعف پيدا می‌کنيم. ما در کشور توليت سلامت را به وزارت بهداشت سپرده‌ايم که اين توليت توسط مقام معظم رهبری و هم در برنامه توسعه پنج ساله تاييد شده. توليت يعنی اين که وزارت بهداشت همه چيز را زير نظر داشته باشد اما متاسفانه چنين چيزی را در کشور نمی‌بينيم.

رئيس مرکز تحقيقات سرطان در همين راستا ادامه داد: هيچ کشوری مثل ما در زمينه تشخيص و درمان سرطان دچار آشفتگی نيست. درمان ما در کشور به اين صورت است که ما به صورت فردی سرطان را درمان می‌کنيم مثلا برای گرفتن يک MRI در کشورهای غربی بسياری از شاخص‌های علمی بايد وجود داشته باشد در صورتی که در ايران چنين چيزی نيست و عکس برداری‌ها و گرفتن MRIها بسيار زياد بوده و هزينه‌های زيادی را به مردم تحميل می‌کند يا در مورد شيمی درمانی بايد گفت ما در کشور بسياری از بيمارانی را که نبايد تحت درمان دارويی قرار گيرند، شيمی درمانی می‌کنيم.

وی با تاکيد بر عدم رعايت شاخص‌های علمی در تشخيص و درمان سرطان اظهار کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در درمان سرطان ۴۹ درصد جراحی، ۴۰ درصد راديوتراپی و ۱۱ درصد شيمی درمانی يا دارودرمانی موثر است. اين در حالی است که عمده روش درمانی ما در کشور دارو درمانی است.

اکبری با بيان اينکه دو دليل برای اين اشکالات بزرگ در تشخيص و درمان وجود دارد، گفت: اولين دليل آن اين است که وزارت بهداشت خط مشی علمی و ملی را راهنمای خود قرار نداده. هيچ کشوری وجود ندارد که راهنمای سلامت در زمينه سرطان نداشته باشد. دومين دليل آن نيز وجود نهادهای نظارتی و قضايی در کشور است. به اين صورت که مثلا می‌ترسد که عکسبرداری نکند زيرا بايددر نهاد نظارتی و قضايی پاسخگو باشد. خدمتی که دولت يازدهم برای مردم انجام داد اين بود که مردم برای درمان سرطان ديگر دغدغه پول ندارند و در حال حاضر تقريبا به صورت رايگان درمان خود را انجام می‌دهند. اما ما نگرانيم که اثربخشی اين پول به دليل مشکلات موجود کم شود. بنابراين وزارت بهداشت بايد خط مشی و راهنمای علمی سرطان را تدوين کرده و از اين موضوع جلوگيری کند.

رئيس مرکز تحقيقات سرطان در ادامه در مورد عوامل سرطان پستان در کشور گفت: يکی از دلايل بروز اين سرطان عوامل ژنتيکی است. البته عوامل ژنتيکی در بروز سرطان‌ها حدود پنج درصد تاثير دارند. يعنی خيلی کم ديده می‌شود که سرطان به صورت ارثی ايجاد شود اما بايد گفت هيچ سرطانی وجود ندارد که بدون دخالت عوامل ارثی بروز پيدا کند که اين بحث را تحت عنوان اپی ژنتيک مطرح می‌کنيم.

اکبری در همين زمينه ادامه داد: حدود ۲۵ درصد از عوامل بروز سرطان، عوامل عفونی هستند که برخی مثل سرطان معده به دليل وجود عفونت‌ها در بدن است و در اين زمينه بايد افراد به سلامت و بهداشت خود اهميت داده و بهداشت خود را رعايت کنند. همچنين عامل سوم بروز سرطان در کشور غذايی و رژيم غذايی است که اين عامل حدود يک چهارم در بروز سرطان‌ها دخيل است.

وی در زمينه غذا و رژيم غذايی ادامه داد: يکی از عوامل مهم در اين مورد اسيد چرب ترانس و اسيدچرب اشباع است. ما اعلام کرديم که ميزان اسيد چرب ترانس در محصولات غذايی بايد صفر درصد باشد. يعنی ميزان اين اسيد چرب هرچه به صفر نزديک تر باشد بهتر است و حتما بايد ميزان آن روی محصول نوشته شود. در مورد اسيد چرب اشباع نيز قبول کرديم که ميزان آن زير ۱۰ درصد باشد. اما اين در حالی است که ميزان اسيد چرب اشباع شده در روغن‌های ما ۲۵ درصد به بالا و ميزان اسيدچرب ترانس نيز ۱۰ درصد است. بنابراين بايد در توليد روغن حتما اين دو مسئله را رعايت کنند.

اکبری با بيان اينکه مواد شيميايی حدود ۲۵ درصد در بروز سرطان موثر بوده و به عنوان چهارمين عامل سرطان شناخته می‌شوند گفت: مواد شيميايی از طريق آب و هوا منتقل می‌شوند. مسئله ما در آب وجود نيتريت و فلزات سنگين است که نيتريت‌ها از فاضلاب‌ها و کودهای شيميايی وارد آب می‌شوند.

متاسفانه همه سدهای ما در کشور با آبهای سطحی قاطی شده و در نتيجه مقدار زيادی نيتريت دارد. آلودگی هوا نيز به عنوان يک عامل سرطان زا اعلام شده و متاسفانه ما در تهران کمتر از يک ماه هوای پاک داريم و ۱۱ ماه هوای تهران آلوده است.

رئيس مرکز تحقيقات سرطان ضمن برشمردن ريسک فاکتورهای سرطان در کشور و با بيان اينکه ۴۰ درصد از سرطان‌ها در کشور قابل پيشگيری و ۴۰ درصد آنها قابل درمان است، اظهار کرد: اولين ريسک فاکتور در زمينه سرطان در کشور ريزمغذی‌ها هستند. در حال حاضر اثبات شده که ويتامين D هم از عوامل ايجاد سرطان و هم از عوامل درمان آن است. اين در حالی است که اکنون ۶۰ درصد مردم کشور با کمبود ويتامين D مواجه هستند که در اين مورد برنامه راهنمای سلامت را تدوين کرده و به وزارت بهداشت داديم.بايد گفت که ميزان مورد نياز ويتامين D در نوزادان شيرخوار ۴۰۰ واحد، در کودکان و نوجوانان ۵۰۰ واحد و در بزرگسالان حدود ۱۰۰۰ واحد بايد باشد که البته اينها فقط دز نگهدارنده هستند.

وی در همين مورد ادامه داد: اين اتفاق برای روی هم افتاده است و در حال حاضر در کشور با کمبود ۲۰ درصدی روی در کودکان زير دو سال مواجه هستيم و ميزان دريافت روی ما در کشور ۹۰ درصد کمتر از متوسط استانداردهای جهانی است. در حالی که روی يکی از ريزمغذی‌های موثر در نرمال کردن سلول است امامتاسفانه فلزات سنگين جای اين ريزمغذی‌ها را گرفته است.

اکبری در ادامه با اشاره به تفاوت چهره سرطان در ايران با دنيا گفت: در بين زنان اولين سرطان شايع که هم در کشور و هم در دنيا مشترک است، سرطان پستان است. اما دومين سرطان شايع در بين زنان در ايران کولورکتال بوده و در جهان سرطان ريه است و سومين سرطان شايع در بين زنان که اولين سرطان شايع مردان نيز محسوب می‌شود، سرطان معده است.

در زمينه سرطان معده بايد گفت که ما سرطان معده را يک سرطان اجتماعی می‌دانيم به صورتی که عواملی مثل مصرف دخانيات، عدم رعايت بهداشت و مصرف زياد مواد مخدر در آن دخالت دارد. در زمينه ترياک بايد بگويم ما در کشور بيشترين مصرف فردی ترياک را داريم که در ايجاد سرطان به ويژه سررطان گوارش اهميت دارد. البته ترياک در درمان سرطان و برای کاهش درد بيمار بسيار موثر است که به صورت مورفين استفاده می‌شود اما جالب است که استفاده از مورفين در ايران کمتر از همه دنياست. در حالی که مردم ما بيشترين مصرف ترياک دارند.

اکبری در مورد تاثير پارازيت‌ها در بروز سرطان گفت: در تمام مقالات علمی يک مقاله وجود ندارد که بگويد اين امواج در بروز سرطان دخالت دارند. يعنی هيچ مقاله علمی چنين چيزی را اثبات نمی‌کند. البته مشخص است که اگر ما در معرض زياد امواج قرار بگيريم خطرناک بوده و ممکن است تغييراتی را در سلول ايجاد کند اما در مورد امواج و پارازيت‌ها در ايران بايد بگويم که از نظر فنی ما موجود را به سطح گيرنده می‌زنيم نه به سطح ماهواره و اين زيانبار نيست. همچنين ما توليد کننده موج نيستيم و حتی در صدا و سيما هم توليد موج را نداريم بلکه موج را دريافت می‌کنيم در صورتی که خود ما توليد کننده موج شويم می‌تواند خطر آفرين باشد.

اکبری در ادامه در مورد طرح‌های جديد اين مرکز گفت: يکی از طرح‌های ما معنويت درمانی بود که ما روی آن کار کرديم يعنی تمرکز ما روی معنويت درمانی و تغييرا جسمانی است که ثابت کرديم که اگر توجه ويژه به معنويات داشته باشيم، بيان ژنی ما تغيير می‌کند و اين تغيير در جسم ما تغيير ايجاد می‌کند.

اکبری همچنين از ايجاد مرکز جامع کنترل سرطان ايران خبر داد و گفت: اين مرکز قرار است با کمک بنياد خيريه تات ايجاد شود و اميدواريم در طول سه تا چهار سال آينده به بهره برداری برسد.

وی در پايان با بيان اينکه مرکز تحقيقات سرطان دو کنگره بين المللی به طور ساليانه برگزار می‌کند، گفت: کنگره بين المللی سرطان پستان ۶ تا ۸ اسفندماه در تالار امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی برگزار می شود و با اين کنگره‌ها سالی يکبار علم سرطان را بازسازی می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016