پنجشنبه 16 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

خشکسالی ۱۴ ساله مسبب گرد و خاک در خوزستان است

15-2-5-19557kargo.jpg
کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار خوزستان به ریاست معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور نمایندگان سازمان ها و نهادهای مرتبط به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ معصومه ابتکار با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار هفته گذشته در اهواز و خوزستان، گفت: بعد از وقوع این پدیده رئیس جمهور در جلسه هیات دولت - 12 بهمن ماه - چند وزارتخانه و سازمان های مرتبط را مامور کرد تا کارگروه ویژه ای برای رسیدگی به موضوع پدیده گرد و غبار تشکیل دهند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تهیه برنامه اقدام کوتاه مدت یا واکنش سریع و میان مدت در بازه زمانی کوتاه به منظور کاهش آسیب های ناشی از پدیده گرد و غبار بر زندگی و سلامت مردم خوزستان، گفت: البته در بازه زمانی منطقی تا پایان سال باید برنامه بلند مدت و جامعی در خصوص این موضوع تدوین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران در شرایط خشکسالی و کاهش منابع آب قرار دارد و باید این پدیده ها را به عنوان یک واقعیت بپذیریم، اما این به معنای غفلت از مدیریت صحیح عرصه سرزمینی و منابع و مصارف آب نیست و قطعا می توان با برنامه ریزی درست و اقدامات کافی، شرایط مطلوب تری ایجاد کرد.

وی گفت: با مجموعه اقدامات موثر و برنامه ریزی دقیق و علمی می توان کاری کرد که تالاب ها از حالتی که منشاء فعالیت اقتصادی، زندگی، معیشت و حفظ اکوسیستم ها باشند تبدیل به منشاء گرد و غبار و آثار بسیار منفی بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی برای مردم کشور و منابع طبیعی و کشاورزی نشوند.

دستگاه‌ها برنامه های خود را برای طرح در جلسه دولت آماده کنند

ابتکار گفت: به طور قطع بخشی از این گرد و غبارها دارای منشاء خارجی است و نیاز به فعالیت بین المللی دارد و در همین راستا مذاکراتی با کشور عراق داشته ایم و پیگیری ها نیز ادامه دارد ولی در مورد گرد و غبار هفته گذشته خوزستان، منشاء داخلی مطرح است و از این رو هر دستگاه موظف است برنامه های خود بر اساس تکالیف و وظایف قانونی که بر عهده دارد تا پایان وقت اداری روز شنبه ارائه کنند تا جمع بندی و کلیات نهایی برای طرح در جلسه روز یکشنبه هیات دولت آماده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال از پیشنهاد عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان مبنی بر تعیین ساز و کار اجرایی و تامین اعتبارات در داخل استان و با مسئولیت استاندار، گفت: دستگاه های اجرایی باید همکاری کاملی در این زمینه با استاندار خوزستان داشته باشند و البته این ماموریت می تواند با همکاری و همراهی کمیته کاهش آلودگی هوا استان خوزستان که از جایگاه و ماموریت قانونی در این زمینه برخوردار است هم صورت پذیرد.

معاون رئیس جمهور گفت: استفاده از ساز و کار موجود که به ریاست استاندار هم هست منجر خواهد شد بدون توسعه تشکیلات و ساختار و با استفاده از ساختارهای موجود اقدامات با روندی سریع تر صورت پذیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنین درباره دیگر پیشنهاد مطرح شده در جلسه برای برگزاری نشستی تخصصی در سطح دانشگاه های استان، گفت: آنچه در حال حاضر از اولویت برخوردار است و باید مد نظر قرار گیرد این است که چنین نشستی باید با محوریت برنامه کوتاه مدت و واکنش سریع برگزار شود. این نشست باید منجر به این خروجی شود که به ما بگوید با چه فناوری و روش هایی با توجه به نوع اقلیم، کم آبی، وضعیت خاک و سایر مسائل می توانیم با بیشترین اثربخشی با منشاء و سرزمین های تولید کننده گرد و غبار مقابله کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مشابه چنین نشست های تخصصی بین المللی برای هامون و دریاچه ارومیه برگزار شده است و باید از تجربه آن نشست ها برای نتیجه گیری بهتر این نشست بهره برد ضمن آنکه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری باید محور این موضوع قرار گیرد زیرا متولی اصلی امر است و تجربه های خوبی نیز در این زمینه دارد.

وی گفت: حل معضل گرد و غبار کشور نیازمند برنامه زمان بندی، هدف گذاری مشخص و هماهنگی کلیه دستگاه های مرتبط است.

درخواست تفویض اختیارات به استان

عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان نیز با اشاره به شرایط هفته گذشته استان، گفت: برای همراهی مردم نیاز به شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح و افزایش آگاهی مردم از موضوع و اقدامات صورت گرفته است.

وی با انتقاد از نبود زیرساخت های مناسب در فرودگاه ها، بیمارستان ها و اورژانس ها و آتش نشانی های استان، گفت: وقوع پدیده گرد و غبار قسمتی از مشکل و عدم تجهیزات و شرایط لازم برای بهبود اوضاع بخشی دیگر از مشکل است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: تفویض اختیارات دستگاه ها به همراه تفویض بودجه به استان و استاندار می تواند منجر به اقدامات موثرتر و سریعتر در هنگام وقوع پدیده گرد و غبار شود.

تغییر سهم کانون های داخلی و خارجی در پدیده گرد و غبار

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با ارائه گزارشی از شرایط هفته گذشته استان، گفت: کانون های گرد و غبار استان از سال 1387 تا کنون روندی معکوس داشته و با کاهش سهم کانون های خارجی به افزایش سهم کانون های داخلی رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت نقش تالاب ها در جلوگیری از پدیده گرد و غبار، گفت: روند رو به افزایش خشک شدن تالاب ها منجر به خشکی خاک و از بین رفتن رطوبت آن شده است و همین موضوع منجر به افزایش سهم کانون های داخلی در پدیده گرد و غبار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن غیرقابل انکار خواندن تاثیر منفی پدیده گرد و غبار بر منابع آبی و خاکی، خاطرنشان ساخت: هورالعظیم نقشی موثر در کاهش گرد و غبار خوزستان دارد و احیاء آن باید در دستور کار قرار گیرد.

تاثیر عوامل طبیعی در تشدید پدیده گرد و غبار

ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار نیز با شرح مطالعات صورت گرفته در خصوص کانون های داخلی و خارجی گرد و غبار در کشور گفت: دولت آیین نامه ای را در بحث گرد و غبار مصوب و تکالیفی برای وزارتخانه های مختلف مشخص کرد. در همین راستا پنج کمیته امور استان ها، علمی و تحقیقاتی، روابط بین الملل، آموزش و روابط عمومی و اجرایی ذیل کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار برای پیگیری و تجمیع فعالیت ها شکل گرفت.

شعاعی گفت: یکی از علل وقوع ریزگردها، خشکسالی 14 ساله منطقه است که کشور ایران را هم در برگرفته است و هر سال در کشور شاهد بارشی کم تر از متوسط بارش سالانه هستیم که بسیاری این پدیده تغییر الگوی بارش و نوع بارش را ناشی از تغییر شرایط اقلیم می دانند.

به گفته او 11 وزارتخانه و سازمان شامل وزارتخانه های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، کشور، امورخارجه، علوم تحقیقات وفنآوری، صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست با تعیین نماینده برای عضویت در این کارگروه که ریاست آن بر عهده معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است، همراهی خود برای رفع این موضوع را اعلام کرده اند.

گفتنی است در ادامه جلسه، نمایندگان دستگاه های حاضر در جلسه شرح کوتاهی از اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های آینده خود ارائه دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016