شنبه 18 بهمن 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

تولید سالانه «یک میلیون کیلو گوشت از زباله» در تهران

pishva-zobale-e1423297450422.jpg
دیده‌بان محیط‌ زیست و حیات وحش ایران می‌گوید زباله‌های شهری و بیمارستانی در استان تهران به چراگاه گوسفندان تبدیل شده و سالانه یک میلیون کیلوگرم گوشت از دام‌هایی که زباله مصرف کرده‌اند، تولید و روانه بازار می‌شود.

به گزارش رادیو زمانه به نقل از روزنامه شهروند، «مدت‌هاست که محل دپوی زباله‌های شهری، بیمارستانی و عفونی در شهرستان پیشوا در استان تهران به چراگاه دایمی دام‌های اهلی تبدیل شده است. هر روز صدها رأس گوسفند در این محل مشغول به چرا و تغذیه از زباله‌ها هستند و در نهایت گوشت و فرآورده‌های دامی این گوسفندان به خوراک شهروندان تهرانی تبدیل می‌شود.»

این گزارش می‌گوید شهروندان ایرانی هر روز «سایه جدیدی را بر سر خود می‌بینند که سلامتی‌شان را تهدید می‌کند»، از «هوای آلوده و آب‌های نیتراته» گرفته تا «سبزیجاتی که با فاضلاب آبیاری می‌شود»، «برنج‌های وارداتی آلوده»، «میوه‌هایی که با پارافین خوشگل و براق می‌شوند» و «سموم دفع آفاتی که در بافت محصولات باغی می‌مانند.»

اسماعیل میران‌زاده، رئیس محیط‌زیست شهرستان پیشوا با انتقاد از مسئولان شهرداری که در دپوی بهداشتی زباله‌های این شهرستان «کوتاهی کرده‌اند»، می‌گوید که سایت‌های انباشت و دپوی زباله شهرستان پیشوا، به دلیل محصور نبودن و رعایت نشدن موارد ایمنی و بهداشتی به چراگاه احشام و حیوانات تبدیل شده است.

اسماعیل میران‌زاده ادامه می‌دهد «آمارها نشان می‌دهند از هر گوسفند زنده ۲۰ کیلو گوشت قرمز قابل استحصال است و در هر دوره پرواربندی ۳۰۰‌هزار کیلوگرم گوشت قرمز از این چراگاه زباله‌ای تولید می‌شود و اگر در طول مدت زمان یک‌سال بتوان سه دوره پرواربندی داشت، به‌طور متوسط در ‌سال ۹۰۰‌هزار کیلوگرم گوشت از طریق این چراگاه (زباله‌دان) تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.»

به گفته مقامات پزشکی، تقلب در تولید محصولات غذایی در ایران «بیداد می‌کند». بسیاری از آلاینده‌ها، بقایای دارویی، فلزات سنگین، کودها، سموم دفع آفات و آنتی‌بیوتیک‌ها در چرخه تولید در محصولات غذایی باقی می‌مانند و به سلامتی افراد صدمات زیادی وارد می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت «تقلبات روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و بررسی آن‌ها از جنبه آزمایشگاهی سخت‌تر شده است. ما بسیاری استانداردها را در اختیار داریم اما بسیاری از مواد مضر دستکاری می‌شوند و به همین دلیل تقلبات جدید رخ می‌دهد.»

بیشتر بخوانید: هشدار وزارت بهداشت ایران درباره «تقلب‌های پیچیده» در مواد غذایی

جاوید آل‌داوود، عضو هیأت‌علمی دانشکده دامپزشکی و رئیس انجمن حمایت از حیوانات نیز می‌گوید: «قطعا مواد شیمیایی موجود در زباله‌های بیمارستانی همچون مواد ضد سرطان، مواد شیمیایی که به صورت خوراکی و تزریقی در پسماندهای بیمارستانی وجود دارند، ترکیبات الکلی و به‌ویژه فلزات سنگین به راحتی جذب بدن حیوانات می‌شوند، در تمام ساختمان‌های بدن حیوانات رسوب می‌کنند.»

آل داوود می‌گوید دام‌هایی که از مواد آلوده تغذیه می‌کنند، شیرشان هم آلوده می‌شود این آلودگی به راحتی وارد بدن انسان‌ها می‌شود اما کسی به آن توجه نمی‌کند.

به گفته رئیس انجمن حمایت از حیوانات «در آلودگی میکروبی اگر گوشت به‌طور کامل پخته شود، یعنی حدود ۴٠ تا ۵٠ دقیقه در آب جوشانده شود، آلودگی آن از بین می‌رود. اگر ترکیبات پروتئینی باشد، با پختن تغییر شکل می‌یابد و حتی ممکن است بار آلودگی آن بدتر هم شود اما اگر گوشت این دام‌ها به فلزات سنگین آلوده شده باشد، از بین نمی‌رود، با پختن هم به همان شکل باقی می‌ماند و به بدن فرد مصرف‌کننده منتقل می‌شود.»

پیام محبی، نایب‌رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران و رئیس جامعه دامپزشکان ایران نیز در این‌باره می‌گوید: «یکی از اثرات باقی ماندن فلزات سنگین در خوراک و آب حیوانات، انتقال این فلزات به بدن فرد مصرف‌کننده گوشت و درنهایت ابتلا به سرطان است.»

سالانه ۳۵ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به سرطان می‌میرند. شایع‌ترین موارد‌، سرطان پروستات، ریه، پستان، روده بزرگ و خون هستند. سرطان؛ سومین عامل مرگ و میر ایرانیان به شمار می‌آید.

در سال‌های گذشته بارها خبرهایی مبنی بر ناسالم و غیر استاندارد بودن مواد غذایی در ایران منتشر شده و مسئولان دولتی در بهترین حالت وعده پیگیری موضوع را داده‌اند، پیگیری‌هایی که عمدتاً سرانجامی نداشته است.

شیر و مواد لبنی آلوده به روغن پالم، برنج‌های وارداتی آلوده، سبزیجات و صیفی‌جات آبیاری شده با فاضلاب، گوشت‌های وارداتی تاریخ مصرف گذشته و شیرهای مخلوط شده با وایتکس و مواد شوینده تنها بخشی از پرونده قطور مواد غدایی غیرایمن در ایران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016