یکشنبه 3 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

دانستنی‌های جذاب از ۸۶ دوره جوايز اسکار

درآستانه برگزاری هشتادوهفتمين دوره جوايز اسکار که می‌توان آن را مهم‌ترين و يکی از پربيننده‌ترين رويدادهای سينمايی در جهان دانست، با نگاهی به ادوار گذشته‌ اين رويداد سينمايی به رکوردهای عجيب و جالبی از سوی سينماگران بر می‌خوريم؛ همچون ۲۰بار نامزدی اسکار بدون کسب حتی يک جايزه و يا کسب ۲۲ جايزه اسکار توسط تنها يک سينماگر.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، هشتادوهفتمين مراسم اعطای جوايز اسکار که پرطرفدارترين مراسم سينمايی جهان به شمار می‌آيد، بامداد دوشنبه (چهارم اسفند) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد و آکادمی علوم و هنرهای سينمايی از برترين‌های هنر هفتم در سال ۲۰۱۴ تقدير خواهد کرد.

با وجود گذشت ‌۸۶ دوره از برگزاری جوايز اسکار، اين رويداد سينمايی همچنان جذاب‌ترين رويداد سينمايی جهان است که سالانه توجه ميليون‌ها نفر از سراسر جهان را به خود معطوف می‌کند، بنابراين نگاهی به روزهای آغازين برگزاری اين رويداد سينمايی و رکوردهايی جالبی که در طول بيش از هشت دهه ثبت شده است خالی از لطف نيست.

** اولين مراسم اعطای جوايز اسکار روز ‌۱۶ می ‌۱۹۲۹ در هتل «روزولت» هاليوود در حضور ۲۷۰ مهمان برگزار شد تا برترين‌های سال‌های ‌۱۹۲۷ و ‌۱۹۲۸ برای فعاليت‌های چشم‌گير در سينما مورد تقدير قرار بگيرند.

** نکته جالب درباره برگزاری جايزه اسکار اين است که در ۱۰ سال ابتدايی برگزاری اين جايزه، فهرست برندگان در اختيار روزنامه‌ها قرار می‌گرفت تا در ساعت ۱۱ شب برگزاری مراسم، آن را منتشر کنند. اما اين روش پس از آن متوقف شد که روزنامه لس‌آنجلس تايمز در سال ۱۹۴۰ پيش از برگزاری مراسم، برندگان را اعلام کرد که از آن سال تا کنون، برندگان اين جايز معتبر در پاکت‌های مُهرشده مخصوص قرار می‌گيرند.

** آکادمی اسکار از ۶۰۰۰ عضو تشکيل شده است که با آراء خود، برندگان هرساله بخش‌های مختلف اين جايزه معتبر را انتخاب می‌کنند. در اين ميان، بازيگران با ‌۱۳۱۱ نفر، بيشترين حضور را دارند.

** نام رسمی مجسمه اسکار، «نشان لياقت آکادمی» است که يک تنديس طلايی بر روی يک پايه فلزی مشکی‌رنگ است که ‌۳۴ سانتی‌متر بلندی و ۵۸ / ۳ کيلوگرم وزن دارد.

** تا پيش از برگزاری دوره هشتادم اسکار، مجموعا ۲۸۰۷ تنديس اسکار اعطا شده است و بيش از ۳۰۶ بازيگر موفق به دريافت آن شده‌اند که ‌۱۴۱ تن از آنان هنوز در قيد حيات هستند. در اين ميان، برخی بازيگران، فيلم‌ها و کارگردانان هستند که هر يک به دليلی، حائز رکوردی جالب در کسب جوايز اسکار هستند.

در ذيل نگاهی به رکوردهای جاودانه جوايز اسکار طی ۸۶ دوره برگزاری آن می‌اندازيم:

**«والت ديزنی» که خالق آثار معروف انيميشن است با مجموع ۵۹بار نامزدی و کسب ۲۲ جايزه اسکار، بی‌گمان پيشتاز جاودانه و پرافتخارترين مرد در عرصه‌ی اسکار است. وی همچنين با کسب چهار جايزه اسکار در يک سال از اين حيث نيز رکورددار بی‌رقيب تاريخ برگزاری اين جايزه است .

** در ميان سينماگران زن «اديث هد» با کسب هشت جايزه برای طراحی لباس رکورددار کسب جايزه اسکار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** از ميان سينماگرانی که هنوز در قيد حيات هستند نيز «دنيس مورن»، ناظر جلوهای بصری با کسب ۹ جايزه اسکار رکورددار اسکار محسوب می‌شود.

** در دنيای بازيگران «کاترين هيپ‌بورن» با کسب چهار جايزه اسکار بهترين بازيگری نقش اصلی زن خود را از ساير بازيگران سه اسکاری چون «اينگريد برگمن»، «جک نيکلسون»، «مريل استريپ»، «والتر برنان» و «دنيل دی لوئيس» جدا کرده است.

** «جان فورد» سينماگر صاحب نام هاليوود با کسب ۴ جايزه اسکار بهترين اسکار کارگردانی از اين حيث رکورددار تاريخ اسکار است.

** در بخش بهترين فيلمبرداری «جوزف روتنبرگ» و «لئون شامروی» با کسب چهار جايزه اسکار يکه‌تاز عرصه‌ی اسکار هستند.

** بخش کارگردانی هنری اسکار با نام «سدريک گيبونز»، طراح مجسمه‌ی اسکار گره خورده است که موفق به ۳۹ نامزدی و کسب ۱۱ جايزه اسکار شده است.

** «ريک بيکر» با کسب هفت جايزه اسکار بهترين چهره‌پردازی رکورددار تمام ادوار اين بخش محسوب می‌شود.

** سينمای ايتاليا در ۳۲ باری که به جمع نامزدهای نهايی بخش بهترين فيلم خارجی اسکار راه يافته است در ۱۴ مورد موفق به کسب اين جايزه ارزشمند شده است، اين در حالی است که سينمای فرانسه از کورد ۳۹ بار نامزدی در اين بخش موفق به کسب ۱۲ جايزه شده است.

** فيلم‌های «فانی و الکساندر» (۱۹۸۲) . «ببر خيزان، اژدهای پنهان» (۲۰۰۳) دو فيلم برنده اسکار خارجی هستند که با کسب چهار جايزه رکورددار کسب بيشترين جايزه توسط يک فيلم خارجی هستند، همچنين فيلم «ببر خيزان، اژدهای پنهان» تها فيلم خارجی تمام ادوار جوايز اسکار است که در ۱۱ بخش نامزد کسب جايزه شده است.

** از جمله مطرح‌ترين فيلم‌هايی که تاکنون در بخش‌های زيادی نامزد کسب جايزه اسکار شده‌اند اما ‌نتوانسته‌اند در بخش بهترين فيلم نامزد اسکار شوند می‌توان به «آنها به اسب‌ها شليک می‌کنند» با ۹ نامزدی، «شواليه تاريکی» با ۸ نامزدی و فيلم‌های «ژاندارک»، «بيگانگان»، «کوهستان سرد» با ۷ نامزدی بدون حضور در بخش بهترين فيلم اشاره کرد.

** «شرلی بوت»، «جولی اندروس»، «باربارا استرستند»، «مارلی ماتلين» و «آدری هپ‌بورن» بازيگرانی هستند که در اولين نقش‌آفرينی خود موفق به کسب جايزه اسکار بهترين بازيگر زن شدند.

** «هارولد روسل» و «هاينگ نگور» نيز در اولين نقش‌آفرينی خود موفق به کسب جايزه اسکار بهترين بازيگر مرد شدند.

** شش کارگردان در تمام ادوار جوايز سينمايی اسکار موفق شده‌اند با اولين فيلم خود جايزه اسکار بهترين کارگردانی را از آن خود کنند که شامل «دالبرت مان» برای فيلم (مارتی)، «جروم رابينز» (داستان غرب)، «رابرت ردفورد» (مردم معمولی)، «جيمز بروکس» (شرايط گرامی)، «کوين کاستنر» (رقص با گرگ‌ها) و «سام مندز» (زيبای آمريکايی) می‌شوند.

** تاکنون سه فيلم «يک شب اتفاق افتاد»، «پرواز بر فراز آشيانه فاخته» و «سکوت بره‌ها» موفق به کسب پنج جايزه برتر اسکار يعنی جايزه اسکار بهترين فيلم، کارگردانی، بازيگر زن، بازيگر مرد و فيلمنامه اصلی يا اقتباسی شده‌اند.

** در ميان رکوردداران کسب پياپی جوايز اسکار، در بخش بهترين بازيگر زن «لوسی لينر» و «کاترين هپ‌بورن» با دو جايزه پياپی، در بخش بهترين بازيگر مرد «اسپنسی تريسی» و «تام هنکس» با دو جايزه اسکار پياپی و در بخش بهترين کارگردانی نيز «جان فورد» و «جوزف مانکيويکس» هر کدام با کسب دو جايزه پياپی اسکار کارگردانی از اين حيث رکورددار هستند. «والت ديزنی» نيز تنها کسی است که درهشت دوره پياپی جوايز اسکار موفق به کسب ۱۰ جايزه اسکار در بخش‌های گوناگون شده است.

**«ديويد او سلزنيک» نيز در سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۳۴۰ به ترتيب با فيلم‌های «بر باد رفته» و «ربکا» موفق به کسب دو جايزه پياپی بهترين فيلم شد.

**در طول تاريخ ۸۶ دوره برگزاری جوايز اسکار تا کنون «جوزف مانکيويکس» و «رابرت بول» موفق به کسب دو جايزه پياپی بهترين فيلمنامه اقتباسی شده‌اند، اما در بخش فيلمنامه اصلی تاکنون کسی موفق به کسب دو جايزه پياپی نشده است. «راجر ادنز» نيز با کسب سه جايزه پياپی اسکار بهترين موسيقی متن از اين حيث يکه‌تاز عرصه موسيقی فيلم اسکار است.

** در ميان اولين برندگان و اولين نامزدهای بخش‌های گوناگون می‌توان به «کاترين بيگلو» به عنوان اولين برنده زن جايزه اسکار بهترين کارگردانی، «جوليا فيليپس» به عنوان اولين کارگردان زن برنده جايزه اسکار بهترين فيلم، «آواتار» به عنوان اولين فيلم سه‌بعدی نامزد اسکار و انيميشن «ديو و دلبر» به عنوان اولين انيميشن نامزد جايزه اسکار بهترين فيلم اشاره کرد. نام «رابرت دنيرو» و «سوفيا لورن» نيز به عنوان اولين برندگان بازيگری مرد و زن جايزه اسکار بهترين بازيگری برای ايفای نقشی با زبانی غيرانگليسی در دفترچه رکوردهای اسکار به چشم می‌خورد.

** همچنين نام فيلم «جدايی نادر از سيمين» به عنوان اولين فيلمی که از منطقه خاورميانه موفق به کسب جايزه اسکار بهترين فيلم خارجی شده است در ميان رکوردداران اسکار به چشم می‌خورد.

** فيلم «کابارت» با کسب هشت جايزه اسکار، اما بدون کسب ارزشمندترين جايزه که همان جايزه بهترين فيلم است از اين حيث رکورددار است. از سويی ديگر فيلم‌های «نقطه عطف» و «رنگ بنفش» هر دو توانستند در ۱۱ بخش نامزد جازه اسکار شوند، اما به‌طرز ناباورانه‌ای از رسيدن به حتی يک جايزه اسکار بازماندند.

** تا کنون «بتی ديويس» و «گرير گارسون» موفق شده‌اند برای پنج‌بار پياپی نامزد کسب جايزه اسکار شوند و در عرصه بازيگری مردان نيز «مارلون براندو» با چهار نامزدی اسکار پياپی رکورددار محسوب می‌شود. امسال «بردلی کوپر» برای سومين سال پياپی به جمع نازمزدهای بهترين بازيگری راه يافته است و خود را به رکورد «مارلون براندو» نزديک کرده است.

** «پيتر اوتول» بازيگر فقيد سينما با هشت‌بار نامزدی حايزه اسکار بهترين بازيگری بدون حتی يک جايزه در کارنامه خود ناکام بزرگ اسکار است، گرچه وی در سال ۲۰۰۲ موفق به کسب يک جايزه اسکار افتخاری شد.

** «ديويد نيون» در سال ۱۹۸۵ برای ايفای نقشی کوتاه و ۱۵ دقيقه‌ای در فيلم «ميزهای جدا» موفق به کسب جايزه اسکار بهترين بازيگر نقش اصلی اسکار شد. همچنين «هرميون بدلی» برای ايفای نقش دو دقيقه‌ و ۳۲ ثانيه در فيلم «اتاقی در بالا» در سال ۱۹۵۹ نامزد کسب جايزه اسکار بازيگر مکمل مرد شد.

** «دنزل واشنگتن» با کسب جايزه اسکار بهترين بازيگر نقش اصلی مرد برای فيلم «روز تمرين» و همچنين جايزه نقش مکمل مرد برای فيلم «شکوه» پرافتخارترين بازيگر رنگين‌پوست سينمای جهان در عرصه اسکار محسوب می‌شود. امسال تمامی نامزدهای چهار شاخه بازيگری سفيد پوست هستند، انتخابی که با واکنش‌های شديدی بويژه به سبيب ناديده گرفتن «ديويد اويلو»، بازيگر فيلم «سلما» رو به رو شد.

** «سم اشپيگل»، «سال زينتز» و «دريل زانوک» هرکدام با سه جايزه بهترين تهيه‌کنندگی اسکار در اين بخش رکورددار هستند. «استيون اسپيلبرگ» نيز با هشت‌بار نامزدی اسکار در بخش تهيه‌کنندگی رکورددار است.

** فيلم «روشنايی» تنها فيلمی است که ۲۰ سال پس از ساخته موفق به کسب جايزه اسکار شد. اين فيلم در سال ۱۹۵۲ ساخته شد، اما به دليل عدم اکران در لس‌آنجلس حائز شرايط رقابت برای اسکار نبود تا اينکه در سال ۱۹۷۲ موفق به کسب جايزه اسکار شد.

** در تمام ادوار برگزاری جوايز سينمايی اسکار تنها دو کارگردان توانسته‌اند در يک سال دو بار نامزد کسب جايزه اسکار بهترين کارگردانی شوند؛ «مايکل کورتيز» برای فيلم‌های «فرشتگانی با صورت‌های کثيف» و «چهار دختر» در سال ۱۹۳۸ و «استيون سودربرگ» برای فيلم‌های «ارين بروکويچ» و «ترافيک» در سال ۲۰۰۰ ميلادی.

** شايد بتوان عنوان ناکام بزرگ اسکار را برازنده «کوين اوکانل» دانست، چراکه وی با وجود اينکه تاکنون ۲۰ بار نامزد اسکار صدابرداری شده است، هيچگاه نتوانسته اين جايزه را با خود به خانه ببرد.

** تاکنون پيرترين کارگردانی که موفق به کسب جايزه اسکار شده است، «کلينت ايست‌وود»، کارگردان سرشناس آمريکايی است که سال ‌۲۰۰۴ در سن ‌۷۴ سالگی موفق شد برای فيلم «دختر ميليون دلاری» جايزه اسکار را دريافت کند. پس از او«رومن پولانسکی» قرار دارد که سال ‌۲۰۰۲ در سن ‌۶۹ سالگی توانست برای فيلم «پيانيست» اين جايزه ارزشمند را بدست آورد. «ايست وود» که هم اکنون ۸۵ سال دارد امسال با فيلم «تک تيرانداز آمريکايی» در بخش بهترين فيلم نامزد کسب جايزه است.

** جوان‌ترين کارگردان برنده اسکار «نورمن تاروگ» است که در سال ۱۹۳۰ درحاليکه تنها ‌۳۲ سال داشت، برای فيلم «اسکيپی» توانست برنده اسکار نام بگيرد که تا به‌ امروز نيز رکورد او پابر‌جا مانده است. پس از او، «لويس ميلستون» قرار دارد که سال ‌۱۹۲۷ در سن ‌۳۳ سالگی برای فيلم «دو شاهزاده عرب» توانست اين جايزه را کسب کند.

** رکورد پيرترين بازيگر مرد برنده اسکار، متعلق به «هنری فوندا» است که سال ‌۱۹۸۱ در سن ‌۷۶ سالگی برای فيلم «در برکه طلايی» موفق به کسب اسکار شد. «جان وين»، بازيگر مطرح هاليوود نيز که در سن ‌۶۲ سالگی برای فيلم «شهامت» جايزه اسکار گرفت، رتبه دوم را در اختيار دارد. «پل نيومن»، «جک نيکلسون»، «پيتر فينچ» و «آنتونی هاپکينز» ديگر رکوردداران اين عرصه هستند.

** رکورد پيرترين بازيگر زن برنده اسکار در اختيار «جسيکا تاندی» است که سال ‌۱۹۸۹ در سن ۸۰ سالگی برای فيلم «رانندگی برای خانم دايسی» موفق به کسب اسکار شد. «کاترين هپ‌بورن»،‌ «مريل استريپ» و «هلن ميرن» ديگر رکوردداران اين عرصه هستند.

** «تاتوم اونيل» کم سن و سالترين بازيگری است ک در سن ۱۰ سالگی برای بازی در فيلم «ماه کاغذی» در سال ۱۹۷۳ موفق به کسب اسکار بازيگری زن شده است و «جاستين هنری» نيز با هشت سال سن رکورددار نامزدی اسکار بازيگری از اين حيث است (کرامر عليه کرامر، ۱۹۷۹).

** رکورد جوان‌ترين بازيگر زن برنده اسکار نقش اصلی متعلق به «مارلی ماتلين» است که در سال ۱۹۸۶ توانست جايزه اسکار را در سن ۲۱ سالگی کسب کند.

** پيرترين برنده جايزه افتخاری اسکار هم «الی والاش» است که در سال ۲۰۱۰ در سن ۹۴ سالگی اين جايزه را کسب کرد. «چارلی چاپلين»، کمدين بزرگ سينما هم سال ‌۱۸۸۹ در سن ‌۸۲ سالگی توانسته بود اسکار افتخاری را به‌دست آورد.

رکوردهای جاودانه در ۸۶ دوره برگزاری جوايز اسکار، تنها به پيرترين و جوان‌ترين‌ها محدود نمی‌شود؛ بازيگران و کارگردانانی که با تداوم درخشش خود توانسته‌اند بيش از يک دهه پای ثابت کسب نامزدی و حتی جوايز اسکار شوند، در ذهن علاقه‌مندان به سينما باقی خواهند ماند.

** نمونه بارز اين بازيگران، «مريل استريپ» است که تاکنون ۱۹ بار نامزد جايز اسکار شده است که امسال با فيلم «در جنگل» اين افتخار را تکرار کرده و رکوردی بی‌نظير را به ثبت رسانده است. «استريپ» سه جايزه اسکار بهترين بازيگری خود را در سال‌های ۱۹۸۰ برای «کرامر عليه کرامر»، ۱۹۸۳ برای «انتخاب سوفی» و ۲۰۱۲ برای «بانوی آهنين» کسب کرده است و اميدوار است امسال چهارمين جايزه اسکار خود را نيز به ويترين افتخارت خود اضافه کند.

** در ميان بازيگران مرد نيز «جک نيلکسون» با ‌۱۲ بار نامزدی، رکورددار بی‌رقيب است. از اين تعداد نامزدی، او دو بار اسکار بهترين بازيگر نقش اول (‌۱۹۹۷ و ‌۱۹۷۵) و يک بار اسکار نقش مکمل مرد (‌۱۹۸۳) را دريافت کرد.

** از ديگر رکوردداران جوايز اسکار، می‌توان از «جيسون روبردز» نام برد که در سال ‌۱۹۷۷ اولين بازيگری نام گرفت که طی دو سال متوالی (‌۱۹۷۷ و ۱۹۷۶) جايزه اسکار بهترين نقش مکمل مرد را کسب کرد که البته اين رکورد همچنان در اختيار اوست.

** رکورد بيشترين تعداد جوايز اسکار که تا کنون به يک فيلم تعلق گرفته، برای اولين‌بار «بن هور» در سال ‌۱۹۵۹ به‌دست آورد که توانست ‌۱۱ جايزه اسکار را کسب کند. اين رکورد در سال ‌۱۹۹۷، توسط فيلم «تايتانيک» و در سال ‌۲۰۰۳ توسط «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» تکرار شد.

** بيشترين تعداد نامزدی يک فيلم در بخش‌های مختلف جوايز اسکار، ‌مربوط به سال ‌۱۹۵۰ است که فيلم «همه‌چيز درباره ايو» توانست در ‌۱۴ بخش نامزد جوايز اسکار شود. اين رکورد را «تايتانيک» در سال ۱۹۹۷ تکرار کرد و پس از آن هم «ماجرای عجيب بنجامين باتن» در ‌۱۳ رشته نامزد جوايز شده است.

** فيلم «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» رکورد بی‌نظير ديگری نيز در اختيار دارد.اين فيلم در جوايز اسکار ۲۰۰۴ در تمامی ۱۱ شاخه‌ (بهترين فيلم، کارگردانی، فيلمنامه اقتباسی، موسيقی متن، ترانه، ترکيب صدا، کارگردانی هنری، چهره‌پردازی، تدوين، طراحی لباس و جلوه های‌بصری) که نامزد کسب جايزه بود موفق به کسب جايزه اسکار شد و به اصطلاح جوايز اسکار آن سال را جارو کرد.

** اولين و تنها بازيگری که توانست هم‌زمان در يک سال در دو بخش بهترين بازيگر نقش اول و نقش مکمل نامزد شود، «باری فيتزجرالد» بود که در سال ‌۱۹۴۴ برای «Going My Way» توانست اين افتخار را کسب کند. هرچند او تنها در بخش بهترين بازيگر نقش مکمل مرد جايزه اسکار را کسب کرد.

** اولين فيلم‌سازی که توانست طی دو سال متوالی،‌ جايزه اسکار بهترين کارگردانی را کسب کند، «جان فورد» بود که در سال ‌۱۹۴۰ برای «خوشه‌های خشم» و در سال ‌۱۹۴۱ برای «دره من چه سبز بود» اسکار بهترين کارگردانی را کسب کرد. البته «جان مالکويويچ» در سال‌های ‌۱۹۴۹ و ‌۱۹۵۰ اين رکورد را تکرار کرد.

** در ميان تمامی کارگردانانی که کسب اسکار را تجربه کرده‌اند، «فدريکو فلينی»، کارگردان بلندآوازه ايتاليايی توانست چهار بار جايزه اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی را کسب کند و از اين حيث همچنان رکورددار است. وی در سال‌های ۱۹۵۶ برای «جاده»، ‌۱۹۵۷ برای «شب‌های کابيريا»، ‌۱۹۶۳ برای «هشت‌ونيم» و در سال ‌۱۹۷۴ برای «آمارکورد» چهار اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی را برای سينمای ايتاليا به‌همراه آورد.

** «لئوناردو دی‌کاپريو»، «برد پيت»، «جانی دپ»، «سر يان مک‌کلين»، «تام کروز»، «بيل مورای»، «امی آدامز» و «جولين مور» از جمله چهره های سرشناسی هستند که تا کنون موفق به کسب اسکار نشده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016