یکشنبه 10 اسفند 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

انتقاد وزير ورزش و جوانان از محکوم کردن ماهواره

وزير ورزش و جوانان گفت: کشورهايی هستند که تاکيد بر نگهداری مرزهای فکری و عقيدتی خود دارند ولی متاسفانه اين مرزها کمرنگ شده است و ما توانايی مقابله با آنها را پيدا نکرده‌ايم و نتوانسته‌ايم جامعه را واکسينه کنيم به خاطر همين همواره موضع انفعال درباره آنها می‌گيريم و اين پديده‌ها را محکوم می‌کنيم که يکی از آنها ماهواره است.

به گزارش خبرنگار جوانان خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود گودرزی در اختتاميه جشنواره ازدواج و خانواده جوان که امروز در سالن همايش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، افزود: ماهواره شايد بهترين ابزار برای تعليم و تربيت باشد اما مانند چاقويی است که می‌تواند در دست جراح يا جانی قرار گيرد. بايد بتوانيم از تاثيرات سازنده ماهواره بهره ببريم.

وی در ادامه گفت: نبايد با پديده‌هايی مانند ماهواره قهر کنيم و لازم است اثرات مثبت و منفی آنها را بشناسيم و از اثرات مثبت اين وسايل در جهت منويات بزرگان خود بهره ببريم.

وزير ورزش و جوانان در ادامه گفت: انتقال هنجار از نسل قبلی به نسل کنونی به کندی صورت می‌گيرد اما هنجارها با سرعت بسيار بالايی تغيير می‌کنند. بايد توجه داشته باشيم که پدر و مادران، رسانه‌ها و فضای مجازی در شکل‌گيری شخصيت جوانان نقش زيادی دارند.

گودرزی تصريح کرد: در کشور ما نزديک به يک ربع قرن تحولات شگرف سياسی، اجتماعی، فرهنگی رخ داده است. در جهان کمتر کشوری با اين موقعيت ژئوپولوتيک می‌بينيم که دستخوش اين تحولات شده باشد. اين تحولات ويژگی فرهنگی خاصی به ما می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: ژاپن هر ۷۰۰ سال مورد تهاجم قرار گرفته است و به کمک شرايط اقليمی توانسته اين تهاجمات را دفع کند، اما ايران هر ۵۰ سال يکبار مورد تهاجم واقع و اشغال شده است و گروه‌ها و قوميت‌های مختلفی بر ما مسلط شده‌اند. اين وضعيت بر نوع نگاه ما تاثير گذاشته است، علاوه بر آن بايد به تاثير دين و مذهب بر مردم نيز توجه کنيم و موجب تنوع زيست‌محيطی، زبان و فرهنگ می‌شود. جامعه ما ضمن پايدارتر بودن، آسيب‌پذيرتر هم نيز است. بنابراين بر ما واجب است که توجه بيشتری به خانواده داشته باشيم و بايد سبک زندگی را تغيير دهيم.

وزير ورزش و جوانان تاکيد کرد:لازم است روابط و تعاملات بين نسلی و اختلاف بين نسلها را تحليل کنيم و برای درمان آن نسخه داشته باشيم و يک نسخه واحد کارساز نيست.

وی با اشاره به موانع بر سر راه ازدواج جوانان گفت: بی رغبتی به ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج افزايش نرخ طلاق اشتغال و مشکلات اقتصادی ناشی از وضعيت اقتصاد کلان از جمله اين موانع است.نفت در اقتصاد کلان عنصری اساسی است و در سايه تحريم به محاق رفته است

گودرزی تاکيد کرد: بايد از سربازان ديپلماسی خارجی پشتيبانی کنيم تا آنها بتوانند مانع اصلی به نام تحريم را از سر راه بردارند تا بتوانيم در جهان وارد مناسبات تجاری شويم.

وزير ورزش و جوانان با بيان اينکه رفع اين موانع همت جمعی و خرد جمعی می‌طلبد اظهار کرد: لازم است مجموعه خردمندان به يک وحدت نظر و رويه برسند تا بتوانيم به مشکلات اين بخش فائق آييم.

سازمان و وزارتخانه‌ها در زمينه جوانان احساس مسووليت نمی‌کنند
وی تاکيد کرد: ۱۸ سازمان و وزارتخانه موظف به فعاليت در حوزه جوانان هستند ولی متاسفانه اکثر اين نهادها و سازمان‌ها هيچ احساس مسووليتی در حوزه جوانان نمی‌کنند و همه کارها به يک بخش کوچک، ضعيف از نظر اعتباری و کم توان از نظر اجرايی موکول شده است. تا زمانی که اين روحيه و ضعف قوانين وجود دارد، نه تنها اوضاع بهتر نمی‌شود بلکه بدتر می‌شود.

گودرزی با اشاره به نقش رسانه‌ها تاکيد کرد: اگر کليه رسانه‌ها و نهادهای فکری و فرهنگی به دور از ديدگاه‌های سياسی به موضوع خانواده و ازدواج بپردازند و جوانان را با يک نگرش معقول و ارزشی بنگرند، می‌توانند در اين حوزه بسيار کمک کنند.

وزير ورزش و جوانان افزود: لازم است يک رويکرد عمومی و کلان در کليه شئون اعم از شعر، ادبيات، هنر، اقتصاد، فرهنگ، سياست، علم و... به وجود آيد تا بتوانيم اقدامات موثری در حوزه خانواده و جوانان انجام دهيم. البته نقش گروه‌های مرجع، انديشمندان، دانشمندان، هنرمندان، ورزشکاران، جانبازان و قهرمانان عرصه‌های مختلف در شکل‌گيری اين رويکرد بسيار حائز اهميت است و اميدواريم به دور از جنجال‌های سياسی، نگاه‌های حزبی، دلسوزی در اين عرصه گام برداشته شود.

به گزارش ايسنا، وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: لازم است در حوزه ازدواج و خانواده در جهت گفتمان‌سازی و ايجاد فضای گفتمان برای رفع ابهامات گام برداريم.

گودرزی افزود: در مقايسه با کشورهای در حال توسعه و توسعه يافته شرايط ما در حوزه ازدواج بد نيست اما گاهی سياه‌نمايی می‌شود و همين امر حساسيت‌هايی را به وجود می‌آورد و به فضای منفی در اين خصوص دامن می‌زند. در اين شرايط لازم است به مساله ازدواج با دقت و ظرافت بپردازيم تا مبادا به تشديد شرايط کنونی کمک کنيم.

وزير ورزش و جوانان افزود: اگر به سير تحولات کشورهای در حال توسعه و توسعه يافته توجه می‌کنيم، متوجه می‌شويم رشد فناوری، تغييرات شگرفی را در مناسبات اجتماعی رقم زده است و سرعت فناوری خانواده را نيز تحت تاثير قرار داده است. نبايد جلوی سرعت تکنولوژی را گرفت بلکه بايد با آن منطبق شويم و به جامعه در جهت ايجاد انطباق با اين تحولات کمک کنيم.

وی افزود: سرعت بالای اين تغييرات خانواده را به عنوان نهاد کوچکی از جامعه تحت تاثير قرار داده است که ما اسم آن را سير تطور از سنت به مدرنيته می‌گذاريم. تکنولوژی عنصری است که تاثيرات زيادی در روابط بين نسل‌ها گذاشته است و نسل‌ها با سرعت زيادی از يکديگر متفاوت شده‌اند.

گودرزی افزود: براساس يکی از تحقيقات انجام شده درباره گفتمان درون خانواده، مشخص شد که افراد حداکثر ۳۰ دقيقه در خانواده به گفت‌وگو با يکديگر می‌پردازند اين در حالی است که در گذشته نه چندان دور زمان زيادی اعضای خانواده در کنار يکديگر سپری می‌کردند.

به گفته وزير جوانان، انزوا يکی از تاثيرات استفاده از تکنولوژی و روابط خانوادگی است. در حال حاضر افراد در خانواده حتی اگر در کنار يکديگر باشند از نظر فکری و انديشه‌ای از همديگر فاصله دارند که من از آن به عنوان شکاف و گسست نسلی نام می‌برم. بديهی است که اين نگاه در نهاد خانواده نيز تاثير می‌گذارد. در حال حاضر نوع نگاه به خانواده تفاوت زيادی پيدا کرده است.

وزير ورزش و جوانان با اشاره به عوامل موثر در افزايش تفاوت نسلی اظهار کرد: اين عوامل به دو دسته درونی و بيرونی تقسيم می‌شوند. عوامل درونی در نظام تعليم و تربيت خانواده وجود دارد. نوع نگاه پدر و مادر و جوانان به مسائل تغيير کرده است البته عوامل درونی تحت تاثير عوامل بيرونی است. از جمله عوامل بيرونی می‌توان به توسعه اقتصادی، تغييرات اجتماعی، سرعت و نوع ارتباطات، تبادل اطلاعات و جهانی شدن اشاره کرد.

وی تاکيد کرد: در حال حاضر جهانی شدن رخ داده است و در يک لحظه انسان‌ها در همه نقاط دنيا با هم در ارتباط و به تبادل اطلاعات مشغول هستند که نتيجه اين وضعيت اين است که مرزهای فکری و عقيدتی تقريبا محو شده‌اند.

اعلام آمادگی وزير ورزش و جوانان برای همکاری با کشور ترکيه
وزير ورزش و جوانان در حاشيه اين مراسم در پاسخ به پرسشی درباره سفر رجب طيب اردوغان به ايران، گفت: اگر همراه با اردوغان مسوول حوزه ورزش و جوانان باشد، آمادگی داريم که با او تفاهم‌نامه‌ای امضا کنيم و همکاری و تبادل تجربيات در جهت رفع مشکلات جوانان انجام دهيم.

وی افزود: برخی از مسائل و مشکلات کشور ترکيه مشابه ما است. در حال حاضر فرار مغزها در ايران تا حدودی تعديل شده است. بايد فکری شود و شرايطی فراهم کنيم که در هر دو جامعه ايران و ترکيه شرايط مناسبی برای جوانان فراهم شود و اين افراد تکريم شوند.

وی در ادامه گفت: ايجاد فضای مناسب برای جوانان موجب می‌شود که آنان احساس هويت کنند و به کشور خود علاقه نشان دهند. البته برخی از مهاجرت‌ها طبيعی است اما برای بخش ديگر که طبيعی محسوب نمی‌شود، بايد اقدامات لازم را انجام دهيم.

وزير ورزش و جوانان درباره وضعيت طلاق در کشور ايران اظهار کرد: در جوامع شهری که سرعت بهره‌گيری از فناوری بيشتر است، نسبت به مناطق روستايی، طلاق بيشتر رخ می‌دهد و در مناطق مرفه‌تر نيز بيشتر شاهد اين موضوع هستيم. عنصر اقتصادی می‌تواند در زمينه طلاق موثر باشند اما عوامل متعدد ديگری مانند سبک زندگی نيز در اين زمينه تاثيرگذار است.

گودرزی افزود: تغيير نگرش، ايجاد يک فضای فرهنگی برای تکريم خانواده و اهميت به نسل جوان لازم است صورت گيرد و مشکلات حوزه جوان و خانواده نيازمند تحليل علمی و دقيقی است و بايد توجه به ازدواج به صورت فرهنگ عمومی درآيد.

وی درباره بودجه حوزه جوانان گفت: از زمان سازمان ملی جوانان بودجه محدودی برای حوزه جوانان در نظر گرفته شده است و حتی پس از ادغام آن با ورزش نيز همان بودجه قبلی مبنای عمل قرار داده شد، در حال حاضر نيز وضعيت اقتصادی و درآمدی کشور به گونه‌ای نيست که شاهد جهش بزرگی در بودجه کشور باشيم.

وزير ورزش و جوانان در پايان گفت: اگر موضوع جوانان برای کل حاکميت به يک اولويت تبديل و مانند وزارت بهداشت مورد توجه قرار گيرد و برای آن هزاران و ميلياردها تومان بودجه در نظر گرفته شود، می‌توان به آينده اين حوزه اميدوار بود اما به نظر می‌رسد در سال آينده اتفاق خاصی در رويکرد کلان کشور به اين حوزه نمی‌افتد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016