چهارشنبه 5 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

کاهش نیمی از آب رودخانه‌های ایران

KHOSKSALI02.jpg
وزارت نیرو اعلام کرده است که آب رودخانه‌های کشور به دلیل برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به خبرگزاری مهر گفته است که علاوه بر کاهش آب رودخانه‌های کشور، ذخیره آب سدها هم به نسبت سال گذشته ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده. انتظار می‌رود که در سال جاری ۲۳ درصد کمتر از سال گذشته در ایران باران ببارد.

پیش از این مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد ، شمال اصفهان، شمال کرمان، بخش‌های غربی هرمزگان و جنوب اردبیل دچار خشکسالی شدید شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته شاهرخ فاتح، رییس این مرکز «خشکسالی متوسط تا شدید و بسیار شدید در بلندمدت نشان‌دهنده کمبود و استرس شدید در منابع آب است که هشداری جدی برای مناطقی که درگیر آن هستند محسوب می‌شود.»

اکنون حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در آغاز سال جدید می‌گوید آب رودخانه‌ها هم به خاطر نباریدن باران کافی و عدم بارش برف‌ سنگین در فصل زمستان و همچنین به دلیل استفاده نابجا از منابع آب زیرزمینی کاهش پیدا کرده. به گفته وزیر نیرو «میزان بارش‌ها نیز در هر نوبت کمتر شده و به حداکثر ده میلیمتر رسیده که به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و چاه‌های آب بخش زیادی از آن در این محیط‌ها جذب می‌شود و روان‌آب‌ها را کاهش می‌دهد.»

بر اساس آمارهایی که مراکز دولتی در ایران منتشر کرده‌اند، در سال‌هایی که میزان بارندگی کم بوده است آب مورد نیاز کشاورزان با حداکثر برداشت از منابع زیر زمینی تأمین شده، و در همان حال شیوه آبیاری و الگوی کشت نیز تغییر نکرده است.

بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد و بر اساس برخی آمار‌ها تا ۹۴ درصد آب کشور را مصرف می‌کند و با این‌حال راندمان مصرف آب در این بخش بسیار پایین و کمتر از ۴۰ درصد گزارش شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016