چهارشنبه 12 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

توصيه‌های سيزده بدری معصومه ابتکار

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در آستانه سيزده فروردين روز طبيعت، از هموطنان خواست به منظور بهره‌مندی از محيط زيستی زيبا، سالم و بانشاط، در پاسداشت طبيعت کوشا باشند و تخلفات زيست محيطی به وی‍ژه در روز طبيعت را به سامانه۱۵۴۰ اين سازمان گزارش دهند.

به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، معصومه ابتکار با تبريک سال نو و تجديد حيات طبيعت به هموطنان، اظهار کرد: احترام به محيط زيست، احترام به خالق يکتا و احترام به زندگی است و تخريب آن خيانت در امانت و ظلم به نسل‌های آينده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به ديدار دست اندرکاران حوزه محيط زيست با رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه سال گذشته گفت: توجه راهبردی ايشان به مباحث محيط زيست اتفاق کم نظيری بود که نشان داد ايشان نگاه جامعی به همه ابعاد محيط زيست دارند و محيط زيست را يک مسأله ملی می‌دانند که همه قوا در حفظ آن مسئوليت دارند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست ابراز اميدواری کرد دستگاه‌های اجرايی مرتبط با محيط زيست، هماهنگی و همراهی بيشتری داشته باشند.

ابتکار سپس به نقش مردم در حفظ محيط زيست تاکيد و با اشاره به فرا رسيدن ۱۳ نوروز روز انس با طبيعت، افزود: مسافران گرانقدر با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از اين موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی با رعايت اخلاق طبيعت‌گردی و به کار بستن توصيه‌های زيست محيطی، در حفظ و حراست طبيعت و محيط زيست کوشا باشند.

وی با بيان اينکه گسترش شهر ها و آلودگی های محيط زيست، زندگی و بقای حيوانات و ساير موجودات زنده را با مخاطرات جدی مواجه کرده است ، گفت: گياهان و حيوانات نيز مانند ما حق زندگی دارند پس در سفرها و در روز طبيعت ، پاسبان طبيعت و ساکنان آن باشيم.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست، سيزدهم فروردين"روز انس با طبيعت" را نقطه عطفی در رويارويی انسان با مظاهر طبيعی دانست و گفت: هنر بهره‌مندی از آموزه‌های دينی و اخلاق زيست محيطی ايجاب می‌کند با اراده و همتی مضاعف صيانت از جلوه‌های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا اين روز با عمل به توصيه‌های زيست محيطی به خوبی سپری شود.

به گفته وی، گياهان و درختان به عنوان جزئی از طبيعت زيبای کشور سهم بسزا و نقشی بسيار مهم در زندگی ما دارند که تلطيف هوا، تعادل دمای محيط، تصفيه هوا، حفاظت از خاک و تامين بخشی ازمواد غذايی مورد نياز انسان، اندکی از سودمندی‌های فراوان آنهاست که در سخنان معصومين (ع ) نيز از تاثير مثبت گياهان بر جسم و جان آدمی آثار بسياری وجود دارد.

ابتکار خطاب به تفرجگران سيزده نوروز، افزود: با توجه به فصل گلدهی گياهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گياهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گياهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه با اشاره به اينکه سالانه هزاران هکتار جنگل و مرتع بدليل بی احتياطی هموطنانمان در آتش می سوزد، گفت: در روز طبيعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نيازمند پخت مجدد نيست به همراه داشته باشند و در صورت نياز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگيری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نيز با آب و خاک خاموش کنند، همچنين از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و بهترين کار هم همراه داشتن گاز پيک نيکی است.

وی از مسافران خواست کيسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پايان روز زباله‌های توليدی را به ايستگاه‌های مستقر تحويل دهند و زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دريا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنند.

جلوگيری از شکار و صيد حيات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صيادی از ديگر توصيه‌های معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست به مردم بود.

وی خطاب به مسافران سيزده نوروز، گفت: در مناطق جنگلی و يا مناطقی که تابلوی عبور حيوانات اهلی يا وحشی وجود دارد ، با کمترين سرعت ممکن رانندگی نمائيد و مراقب حيوانات بی پناه باشيد.

معاون رييس جمهور ادامه داد: گردشگران نوروزی از تخريب آشيانه پرندگان و مسدود کردن محل زندگی حيوانات وحشی خودداری کنند و به جای شکار حيوانات و به جای چيدن گل‌ها و گياهان، از آنها عکس بگيرند و سال‌ها از ديدن آن عکس لذت ببرند.

ابتکار خطاب به هموطنان گفت: بياييم ديده‌بان طبيعت سرزمين خود باشيم و برای حفظ محيط زيست سرزمين پهناور ايران، همه احساس مسئوليت کنيم و به متخلفان تذکر بدهيم.

به گزارش سايت حفاظت سازمان محيط زيست، رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان از تفرجگران سيزده نوروز خواست در صورت مواجهه با تخلف هايی همچون آلودگی محيط هوا ، زباله و پسماندها ، شکار حيات وحش و موضوع هايی از اين دست می توانند با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگيرند تا بلافاصله و پيگيری شود و در صورت مشاهده حريق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و يا با مراکز آتش نشانی، محيط زيست و منابع طبيعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016