چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

رئيس سازمان بهزيستی کشور: ۳۰ درصد جامعه شهری زير خط فقر هستند

ايلنا: رئيس سازمان بهزيستی گفت: در سال ۸۴ خط فقر در ايران ۳/۱۱ بوده است، در حالی که در سال ۹۱ خط فقر در جامعه شهری ۳۰ درصد و در جامعه روستايی ۴۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، انوشيروان محسنی‌بندپی در سی‌امين همايش انجمن مددکاران اجتماعی ايران با بيان اينکه هدف انقلاب برقراری عدالت اجتماعی بوده است، گفت: از آرمان‌های خون شهدا و منويات رهبری زدودن فقر از جامعه است که تاکنون اقدامات خوبی در اين زمينه انجام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ به "دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی" گفت: همدلی و همزبانی به ما کمک می‌کند و ما بايد بررسی کنيم که در چه موقعيتی قرار داشته و در چه شرايطی زندگی می‌کنيم.

رئيس سازمان بهزيستی با انتقاد از اينکه مشارکت‌های اجتماعی در جامعه به حداقل و فردگرايی به منتها عليه رسيده است، اظهار کرد: برای انجام کار مشارکتی بايد فرهنگ‌سازی شود. همچنين صنعتی شدن سبب ارتباط کمتر افراد خانواده با يکديگر و در نتيجه کمرنگ شدن سرمايه‌های اجتماعی شده است که در کنار اين موارد گسترش آسيب‌های اجتماعی را نيز شاهد هستيم.

بندپی در ادامه عنوان کرد: در سال ۸۴ خط فقر در ايران ۳/۱۱ بوده است، در حالی که در سال ۹۱ خط فقر در جامعه شهری ۳۰ درصد و در جامعه روستايی ۴۰ درصد بوده است. همچنين بانک جهانی اعلام کرد که در سال ۵۷ خط فقر در ايران ۴۰ درصد و در سال ۷۶، ۲۰ درصد بوده است، اما اين موضوع در حال گسترش است.

وی با بيان اينکه تقويت سرمايه اجتماعی در کاهش جرم موثر است، گفت: فساد در وحدت يک جامعه گسست ايجاد می‌کند که اين وضعيت مطلوبی نيست و بايد برای تقويت سرمايه اجتماعی بازنگری در همه ابعاد داشته باشيم.

بندپی خاطرنشان کرد:‌ سياست‌های رفاهی دولت تدبير و اميد دو راهبرد را مشخص کرده است، يکی برقراری عدالت اجتماعی و ديگری افزايش سرمايه اجتماعی است که يکی از استراتژی‌های رسيدن به اين راهبرد پوشش بيمه همگانی است که در سال ۹۳ بيمه سلامت بعد از ۲۰ سال تاخير انجام شد و ۵/۸ ميليون نفر از اين اقدام بهره‌مند شدند.

وی تاکيد کرد: بيمه‌های اجتماعی می‌توانند، به مردم اطمينان دهند که در ناملايمات زندگی دچار مشکلات عديده نمی‌شوند.

رئيس سازمان بهزيستی با اشاره به ضرورت گسترش بيمه‌های اجتماعی گفت: اين موضوع در شورای عالی بيمه مورد توجه قرار گرفت و آيين‌نامه آن مصوب شد. همچنين تدوين جامعه آماری کشور امر مهمی است و سازمان بهزيستی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات آماری اقتصادی و اجتماعی خانوارها است.

وی اضافه کرد: عدالت به پول و نيروی انسانی نيست؛ عدالت برخوردار کردن جامعه و سازمان‌ها از نيروهای فکری ارزشمند است.

بندپی با اشاره به ظرفيت‌های ارزشمند در حوزه مددکاری گفت: به لحاظ کميت که لازمه مشارکت‌ها و مداخلات موثر است، جمعيت مددکاری کشور از کميت خوبی برخوردار است و در بحث کيفی نيز مددکاری در جامعه ما دارای نيم قرن قدمت آموزشی و پژوهشی است . همچنين انجمن مددکاری اجتماعی در راستای مسئوليت اجتماعی دارای ظرفيت ارزنده‌ای است.

وی با تاکيد بر اينکه بهزيستی در جهت کاهش بروز و شيوع بيماری‌ها و معلوليت‌ها فعاليت می‌کند، گفت: استراتژی ما توانمندسازی جامعه هدف خود و ارتقاء شاخص‌های تخصصی و انجام فعاليت‌های تخصصی است.

وی در پايان تاکيد کرد: ما در نظر و عمل باور داريم که مددکاران اجتماعی، مهندسان اجتماعی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016