شنبه 19 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

مهدی خزعلی: "احمد جنتی خروس ما را سر بريد، علی جنتی انتشارات ما را"، محمد تنگستانی

محمد تنگستانی ـ رادیو زمانه ـ مأموران حراست وزارت ارشاد اسلامی به غرفه نشر حيان در نمايشگاه کتاب تهران هجوم بردند و آن را برچيدند. محمود آموزگار، رئيس اتحاديه ناشران کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ادعا کرده است که به دليل کم‌کاری نشر حيان در سال‌های گذشته و برای رعايت «عدالت صنفی» حراست انتشار غرفه نشر حيان را از صحن نمايشگاه برچيده است.

مهدی خزعلی، مدير نشر حيان اما می‌گويد علی جنتی (وزير ارشاد اسلامی) از روی خصومت شخصی، به حراست ارشاد دستور داده به غرفه نشر حيان حمله کند.

مهدی خرعلی، مدير انتشارات حيان و بنيان‌گذار مؤسسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح در اعتراض به اقدام فراقانونی وزير ارشاد اسلامی در محل برگزاری نمايشگاه کتاب تهران اعتصاب غذای خشک کرده است. محمد نوری‌زاد، فيلمساز و روزنامه‌نگار ايرانی هم در محل حضور پيدا کرده است.

با مهدی خزعلی گفت‌و‌گويی انجام داده‌ام:

■ علت اينکه غرفه «حيان» در نمايشگاه کتاب تهران را توقيف کردند چه بود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سال ۸۸ اجازه شرکت در نمايشگاه را به ما ندادند فقط به‌خاطر اينکه تحمل حضور بنده را در نمايشگاه نداشتند. در سال ۸۸ نيروی اطلاعاتی‌ای که مشاور فرهنگی ارشاد بود گفت اگر غرفه را راه بيندازی با ليفتراک وارد غرفه‌ات خواهم شد که در جوابش گفتم صدام با تانک آمد و ما بسيجی‌ها جا خالی نکرديم و مانديم خاکريز را حفظ کرديم. نهايتاً سال‌ها به ما غرفه ندادند و امسال هم برای غرفه در کامپيو‌تر ثبت نام کرديم، غرفه را دادند و بحث‌های مفصلی مطرح شد، حتی ما به متراژ اعتراض کرديم و متراژ ما را اضافه کردند و بعد از نامه‌ای که نوشتم متراژ غرفه دو برابر شد و تحويل دادند و ما غرفه را چيديم. دو روز هم از نمايشگاه گذشت و روز سوم غرفه را برچيدند.
تا الان که با شما صحبت می‌کنم هيچ نامه‌ای به ما نداند، هيچ اخطاری ندادند و هيچ دليل مکتوبی دست ما نيست. حکم بدهيد تا بتوانيم اعتراض و شکايت کنيم. در طول اين شش سال يک نامه مکتوب از ارشاد نرسيده اما علت فقط همين است که می‌خواستند لجبازی کنند: لجبازی شخص آقای «علی جنتی». من بيشتر مسائل را شخصی می‌بينم. کاری که ايشان کرد شخصی بوده، به‌دليل اينکه [محمود] علوی، وزير اطلاعات گفته [وزير ارشاد] اول از ما خواست [غرفه حيان را برچينيم] اما گفتيم مسأله امنيتی نيست و دخالت نمی‌کنيم. اين بود که خود آقای جنتی به حراست وزارت ارشاد دستور داده و در ‌‌نهايت صبح بدون اخطار قبلی حمله کردند. قريب ۲۰ نفر نيرو آمده بود و پليس همراه‌شان بود که البته پليس در درگيری‌ها دخالت نداشت. نيروهای حراست بودند و لباس شخصی‌هايی که به هر حال امنيتی برخورد می‌کردند. به وضع بسيار بدی اثاثيه غرفه را به تاراج بردند که اکنون اثاثيه در ستاد است. کتابخانه‌ها و کتاب‌ها را به تاراج بردند. بنر غرفه که در سردر بود و با آيه و قرآن بود را کندند و زيرپا انداختند و به قرآن اهانت کردند. در همه اين موارد که عرض می‌کنم هيچ چيز قانونی، هيچ حکم قانونی وجود ندارد. حراست هم از من حلاليت طلبيد و گفتند ما مأمور دولت هستيم و به ما دستور دادند. عذرخواهی و حلاليت‌طلبی کردند که دل‌های ما با شماست اما چه‌کار کنيم که نانمان دست اين‌هاست. اکثر آنهايی که حمله کرده بودند از ما حلاليت طلبيندند اما شکايت به قوت خود باقی‌ست و کلانتری ۱۰۴، کلانتری ۱۴۸ و نيروی انتطامی قول داده پيگير اين ضرب و شتم و بستن غير قانونی [نشر حيان] باشد. هرچند که ما به اين پيگيری‌ها اميد نداريم.

■ دولت برگزاری نمايشگاه را به اتحاديه ناشران واگذار کرده که يک نهاد صنفی‌ست. آيا رويکردهای امنيتی و تبعيض همچنان وجود دارد؟
- در واقع هماهنگی‌ها به عهده اتحاديه ناشران گذاشته شده. اعمال مديريت و قدرت متأسفانه هميشه از طرف دولت بوده و به ناشران استقلال ندادند. سال‌های قبل هم اعلام می‌کردند اين ناشر نباشد و وقتی انجمن ناشران می‌گفت حکم کتبی بدهيد، نامه مکتوبی هم ندادند. وقتی جلوی چاپ کتاب‌های بنده و چاپ کتاب‌های حيان و چاپ کتاب‌های اباصالح را گرفتند، در طول شش سال گذشته هيچ نامه مکتوبی در طو ندادند.

■ اتحاديه ناشران می‌گويد به اين دليل که کتاب کافی منتشر نکرده‌ايد غرفه حيان را برچيدند.
- آقای [محمود] آموزگار که مسئول نمايشگاه است دروغ گفته که حيان از سال ۹۰ تا الان ۳۵ عنوان کتاب ندارد. حيان ناشر بر‌تر پزشکی بوده، ناشر اول کشور بوده و ناشری بوده که در هر ۱۲ساعت کاری يک کتاب توليد کرده. شما اجازه ورود کتاب و ارائه وصول را نمی‌دهيد. ۱۵ روز فروردين امسال ما مجوز ۵۰ جلد کتاب را گرفتيم. حيان پرکار‌ترين ناشر است در صورتی که شما کامپيوترتان را نبنديد. اول راه را می‌بنديد بعد می‌گوييد کتاب نداريد؟ ملاک شما کامپيو‌تر خودتان است و ما نمی‌توانيم جلو تخلفات ارشاد را بگيريم. من می‌خواهم بگويم اين قضايا مصداق قصه «خروس شهيد» است که همه مردم شنيده‌اند. پدر جلو پسر، خروس همسايه را کشت. اين پسر هم جا پای پدر گذاشته و غرفه ما را به تاراج برده. اين قصه‌ای که می‌گويد گرگ‌زاده عاقبت گرگ شود، ما در قصه احمد جنتی و علی جنتی ديديم که اول پدر خروس ما را سر بريد و پسر نمايشگاه زا به يغما برد. من شکايت دارم و خسارتی که بر حجار و اباصالح وارد شده را از طريق مراجع ذيصلاح داخلی و بين‌المللی پيگيری خواهم کرد.

■ فضای کلی نمايشگاه را در اين چند روز چگونه ارزيابی می‌کنيد؟
- عرض کنم خدمتتان که رخوتی در کل نمايشگاه هست. واقعاً نمايشگاه کتاب نيست. اين‌ها هميشه بودند و اين قصه خيلی سال است که ادامه دارد. علت اصلی هم اين است که مردم به علت بحران اقتصادی اولين چيزی که از سبد کالايشان حذف می‌شود کتاب است و در آخر لقمه نان و پنير شبشان است. در اعتراض به تخلفات اين‌ها و هجمه و ضرب و شتمی که کردند از امروز من اعتصاب غذای خشک را در غرفه اباصالح انجام دادم و آقای نوريزاد هم اکنون تشريف آوردند و دوستان ديگری هم تشريف می‌آورند. من از امروز روزشمار را اينجا خواهم زد و اعتصاب غذای خشک را خواهم داشت تا اينکه آقای جنتی پاسخگو باشد. از مجلس و آقای مطهری انتظار دارم که اين سؤال را از بقيه بکنند که اينکه با باتوم حمله کنند به يک غرفه و قرآن را زير پا بيندازند در کجا تصويب شده و کدام اخطار يا ابلاغيه يا نامه را به ما داده‌اند و با کدام حکم قضايی غرفه‌ای که در اختيار ما بود را تصرف کردند. در واقع تصرف عدوانی و فروش مال را انجام دادند. اين‌ها همه مسائلی است که آقای جنتی بايد پاسخگو باشند و مسئولش هم شخص آقای جنتی بودند و متأسفانه ايشان از اين رفتار‌ها زياد دارند.

[برای شنیدن این گفت‌و‌گو اینجا را کلیک کنید]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016