چهارشنبه 27 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

آنفلوآنزای پرندگان به مازندران رسید

81470231-6213624.jpg
شهروند: سازمان دامپزشکی در اطلاعیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد که آنفلوآنزای پرندگان وارد مازندران شده است. این سازمان در همین اطلاعیه از مردم خواست «مرغ زنده نخرند.» ماجرا از آن‌جا آغاز شد که تعداد زیادی از پرندگان شامل اردک و مرغ، در یکی از روستاهای استان مازندران، تلف شدند. همین آمار بالا، منجر شد تا کارشناسان سازمان دامپزشکی در محل حاضر شده و از پرندگان نمونه برداری کنند. نتایج این نمونه‌برداری‌ها نشان داد که پرندگان تلف شده، مبتلا به آنفلوآنزای پرندگان بودند. در پی مشخص شدن علت این تلفات، قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آلودگی ایجاد شد و پرنده‌های مبتلا معدوم شدند.

همین اتفاق سبب شد تا سازمان دامپزشکی در اطلاعیه‌ای برای جلوگیری از گسترش یا شیوع این بیماری در مناطق دیگر، از مردم بخواهد با توجه به این‌که بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، مهم‌ترین منبع شیوع این بیماری هستند، به هیچ‌وجه اقدام به خریدن مرغ زنده نکنند. در بخشی از اطلاعیه سازمان دامپزشکی آمده: «تمام پرندگان مبتلا به این نوع از آنفلوآنزا به شیوه بهداشتی معدوم شده و عملیات پاکسازی و ضدعفونی از سوی کارشناسان دامپزشکی انجام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری، آنفلوآنزا تیپ H٥N١ تشخیص داده شد.» این سازمان همچنین خطاب به تولیدکنندگان اعلام کرد که مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی برای پیشگیری با تشدید ضوابط بهداشتی – قرنطینه‌ای نسبت به محافظت گله‌های خود اقدام و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان، موضوع را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند. این سازمان همچنین تاکید کرد: «مصرف گوشت پرندگان و تخم‌مرغ که در مراکز مجاز در سراسر کشور عرضه می‌شود، هیچ‌گونه مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد.»

حالا با اعلام سازمان دامپزشکی، نگرانی برای شیوع نوع انسانی این بیماری هم تشدید پیدا می‌کند. با این همه محمود سروش، مدیر کمیته کشوری آنفلوآنزا به «شهروند» می‌گوید: «ما هنوز اطلاعاتی در زمینه شیوع این بیماری در میان پرندگان نداریم، چرا که این موضوع به سازمان دامپزشکی مربوط می‌شود.» او تاکید می‌کند: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هیچ مورد انسانی آنفلوآنزای پرندگان در کشور وجود ندارد، یعنی تاکنون گزارشی به دست ما نرسیده که نشان دهد نوع انسانی این بیماری در کشور دیده شده است.» محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم بر این موضوع تاکید می‌کند و می‌گوید که: «براساس اطلاعات وزارت بهداشت، مورد انسانی این بیماری در کشور وجود ندارد.»

آذرماه ‌سال ٩٣ بود که مواردی از آنفلوآنزای پرندگان در میان پرندگان آستارا دیده شد. همان زمان مسئولان محیط‌زیست آستارا از احتمال ابتلای قوی مهاجری به این بیماری خبر داده بودند که سازمان دامپزشکی این خبر را تایید نکرد. گفته می‌شود، علایم اولیه این بیماری در میان پرندگان، شباهت زیادی به آنفلوآنزای مرغی دارد. آنفلوآنزاي پرندگان يكي از بیماری‌های عفوني شناخته شده در گونه‌های مختلف پرندگان است كه بر اثر عفونت ناشي از برخي سویه‌های تيپ A ایجاد می‌شود. آنفلوآنزاي حاد پرندگان در جمعيت حيوانات به‌خصوص ماكيان ايجاد می‌شود و می‌تواند به انسان منتقل شود. این ویروس نه‌تنها انسان را آلوده می‌کند و موجب بيماري شديد با ميزان مرگ بالا می‌شود، بلكه اين توانايي را دارد كه خود را با انسان تطبيق دهد و به‌عنوان يك عامل بالقوه بیماری‌زا براي انسان مطرح شود يا با ساير ویروس‌های آنفلوآنزاي انساني تركيب و موجب پديدار شدن يك عامل بیماری‌زا با توانايي ايجاد پاندمی ‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016