سه شنبه 2 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

۷۰ درصد مردم سيستان و بلوچستان، زير فقر مطلق

نماينده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از وضعيت توسعه‌ نيافتگی استان سيستان و بلوچستان، گفت: بالای ۷۰ درصد مردم اين استان زير فقر مطلق زندگی می‌کنند.

به گزارش ايسنا، حميدرضا پشنگ در نطق ميان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس اعلام کرد رتبه توسعه‌نيافتگی استان در سال‌های ۶۵، ۷۵ و ۸۵ رتبه ۳۱ کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



با توجه به سياست‌های بالادستی نظام و برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه، واقعيت نگران کننده اين است که اگرچه با رويکرد حداقلی وضعيت مناطق مختلف نسبت به گذشته بهبود يافته اما بر مبنای شاخص‌ها و معيارهای توصيه‌ای عملکرد برنامه‌ها برای توسعه منطقه‌ای حتی در مقايسه با سطح ملی رضايتبخش و مطلوب نبوده است.

اين نماينده مجلس افزود: با وجود اين تلاش‌ها، اقدامات توسعه نيافتگی در بلوچستان همچنان پابرجاست. گرچه شرايط آن تغيير کرده اما شواهد گواه اين است که شکاف توسعه‌ای با ساير مناطق کشور زيادتر شده. خروج سرمايه کند شده و نيروی انسانی خلاق، سرمايه و منابع طبيعی، محيط زيست و از بين رفتن سرمايه‌های اجتماعی را به همراه داشتند.

وی خاطرنشان کرد: سهم پايين استان در اداره امور سياسی و اقتصادی کشور ما را جزو ۱۲ استان عقب‌مانده قرار داده.

سرشماری سال ۸۵ و ۹۰ کشور حاکی از شکاف عميق ميان استان ما و تهران دارد. سرشماری سال ۹۰ حاکی از نرخ بالای بيکاری در استان دارد. ۵۱ درصد استان ما روستايی است اما درآمد استان کمتر از ۱ درصد توليد ناخالص ملی است،‌ دو سوم جمعيت استان از آب شرب محروم‌اند.

ماندگاری تحصيل در سيستان و بلوچستان ۵۰ درصد است و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصيل داريم. متوسط فاصله مدارس روستايی ۳۰ کيلومتر است و يک سوم از کلاس‌های درس در فضاهای غيراستاندارد برگزار می‌شود.

او به دولتمردان هشدار داد: نهيب گلوله و تفنگ با مدرسه‌سازی خاموش خواهد شد. قدرت باقی قدرت علم و دانش است نه قدرت کاذب حمل اسلحه.

عقب‌ماندگی‌های استان سيستان و بلوچستان حاصل تبعيض، فراموشکاری و در حاشيه قرار گرفتن مردم استان است و توسعه زمانی پايدار می‌شود که حدود تبعيض‌های منطقه‌ای، قومی، نژادی، جنسيتی و... تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی را در بر گيرد. توسعه پايدار امنيت پايدار است.

اين نماينده مجلس از رئيس جمهور خواست: مصوبات سفر استانی رئيس جمهور به استان سيستان و بلوچستان اجرايی شود.

او همچنين از دولت خواست که در آستانه تنظيم برنامه ششم تعادل منطقه‌ای را در اولويت قرار دهد و در مناطق مرزی آسيب‌شناسی انجام دهد.

گازرسانی به زاهدان،‌ تغيير نگاه امنيتی صداوسيما به مسائل غيرامنيتی، آبرسانی به روستاها، توجه جدی به حوزه ريلی استان، استفاده از ظرفيت دريای استان، مديريت منابع آب،‌ حل مشکل اعتبارات استان از ديگر درخواست‌های نماينده شهر خاش بود.

اين نماينده مجلس همچنين در بخش ديگری از نطق خود اتحاد و اتفاق مسلمانان را خواستار شد و برادرکشی بهيمن را محکوم کرد.

پشنگ از تيم مذاکره کننده حمايت کرد و بيانات رهبری را فصل‌الخطاب خواند و تأکيد کرد: تيم مذاکره کننده بايد بر همين مواضع پافشاری کند.

او همچنين خواستار پويايی اقتصادی و صادرات غيرنفتی، اجرای قانون رفع موانع توليد و تنظيم برنامه‌ای کارآمد برای برنامه ششم توسعه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016