شنبه 13 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

وزير نيرو: اتخاذ تدابير شديد در توزيع آب

وزير نيرو با اعلام تغيير اقليم، گرم شدن هوا و در نتيجه افزايش تبخير آب، گفت: ۱۴ سال خشکسالی متوالی، بارش‌ها را در کشور کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حميد چيت چيان اظهارداشت: رقابت شديدی بين مناطق مختلف بر سر توزيع و برداشت منابع آب ايجاد شده و همه اين شرايط، وزارت نيرو را به اين نتيجه رسانده که ميزان برداشت از چاه‌ها را کنترل و در بحث سدها تجديدنظر و قوانين سختی را حاکم کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير نيرو با تاکيد بر اينکه مديريت منابع آب جز با مشارکت تمام افراد ذينفع امکان‌پذير نيست، اظهارداشت: مديريت منابع آب جز با مشارکت تمام افراد ذينفع امکانپذير نيست و در اين راستا همه بايد همکاری و مساعدت کنند.

چيت چيان ادامه داد: در گذشته شورای هماهنگی حوضه آبريز زاينده‌رود به‌ عنوان نخستين تجربه مديريت پيوسته حوضه‌های آبريز در کشور با مجوز شورای‌ عالی آب کشور تشکيل و سپس شورای هماهنگی حوضه آبريز کرخه برگزار شد که بسياری از مسائل پيچيده اين حوضه با مشارکت اعضای اين شورا به خوبی کنترل شده است.

وی درباره اهميت تشکيل مديريت يکپارچه در حوضه‌های آبريز کشور گفت: شرايط امروز منابع آب در کشور و همچنين چالش‌های ناشی از شرايط جغرافيايی و طبيعی کشور همچون بروز خشکسالی‌های متوالی و پديده تغيير اقليم موجب شده در تعادل منابع و مصارف آب مشکل جدی داشته باشيم.

وزير نيرو خاطرنشان کرد: با بروز ۱۴ سال خشکسالی به مرور بارش‌ها کم شدند و منابع تجديدشونده آب کشور کاهش پيدا کرد به‌ طوری که در سال آبی جاری ميزان بارش‌ها ۲۱ درصد کمتر از سال گذشته است.

چيت‌چيان با بيان اينکه زمانی متوسط بارش‌ها در کشور ۲۵۰ ميليمتر بود اما در شش سال گذشته متوسط بارش‌ها به ۲۰۵ ميليمتر رسيده است، افزود: افزايش دمای متوسط کشور موجب شد تبخير بيشتری به‌ وقوع بپيوندد و مجموع آب تجديدپذير در اختيار کل کشور از ۱۳۰ ميليارد مترمکعب به کمتر از ۱۱۵ ميليارد مترمکعب برسد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته کشاورزی توسعه پيدا کرده و جمعيت نيز از ۳۵ سال گذشته تا به حال بيش از دو برابر شده؛ ضمن آنکه صنعت توسعه و گسترش يافته است و غالب آن به آب بستگی دارد.

وزير نيرو با بيان اينکه تا پيش از دولت يازدهم درباره شورای هماهنگی مديريت به‌ هم‌پيوسته منابع آب حوضه‌های آبريز تجربه‌ای نداشتيم و نخستين بار اين شوراها در رابطه با حوضه زاينده‌رود تشکيل شد، گفت: با ارائه اصول علمی و آمارهای مناسب به نتايج خوبی دست يافتيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016