شنبه 10 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

رئيس سازمان بهزيستی کشور: هيچ آسيب‌ اجتماعی در سال‌های اخير کاهش نيافته است

رئيس سازمان بهزيستی کشور ضمن ابراز تاسف از روند رو به رشد آسيب‌های اجتماعی در کشور گفت: در حال حاضر با آسيب‌های اجتماعی روبرو هستيم که ماهيت آنها شرايطی را برای افزايش و گسترش جرايم فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، انوشيروان محسنی بندپی در نشست مشترک قوه قضاييه و سازمان بهزيستی کشور که به منظور انعقاد سند همکاری‌های مشترک با هدف پيشگيری وقوع جرم برگزار شد افزود: پديده‌های اجتماعی را نمی‌توان به صورت مجزا و تک بعدی بررسی کرد بلکه آنها پديده‌های پيچيده‌ای هستند که شرايط و بستر را برای ارتکاب جرم توسط فرد آسيب ديده فراهم می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: برای مثال در مساله طلاق نمی‌توانيم بگوييم که زن و مرد پس از جدايی هر کدام به سوی زندگی خود رفته و مشکلاتشان از بين رفته بلکه اين مساله خود آسيبی است که آسيب‌های متعددی را فراهم می‌کند و می‌تواند به عنوان زمينه‌ای برای وقوع جرم توسط افراد آسيب‌ديده ناشی از آن باشد.

رئيس سازمان بهزيستی کشور افزود: هيچ کدام از آسيب‌های کشور در سال‌های اخير کاهش نيافته بلکه به صورت مداوم رو به گسترش بوده‌اند و اين مساله هم در تعداد زنان سرپرست خانوار‌ و هم کاهش سن ابتلا به جرائم و اعتياد و غيره صدق می‌کند.

بندپی ادامه داد: بهزيستی به عنوان عاطفی‌ترين و تخصصی‌ترين نهاد در حوزه آسيب‌های اجتماعی و با داشتن بيش از ۱۴۰۰ مرکز تخصصی و عمومی قبل و بعد از ازدواج،‌ مداخله در بحران‌، مراکز فوريت‌های اجتماعی‌ و غيره در سال‌ گذشته موفق شد اط وقوع طلاق ۳۰ درصد از ۱۷۰ هزار پرونده‌ای که توسط معاونت اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرم قوه قضاييه به اين سازمان برای مداخله در طلاق ارجاع داده شده، جلوگيری کند.

بندپی در ادامه با تاکيد بر اينکه پيشگيری بايد فراگير پايدار و با مداخله و کمک تمامی ذی نفعان صورت گيرد،‌ افزود: در انعقاد اين سندهای همکاری ميان بهزيستی و ساير نهادها اين هدف را داريم که در راستای تعريف درستی که از پيشگيری ارائه داده‌ايم بتوانيم پيشگيری فراگير با مشموليت آحاد جامعه را در دستور کار خود قرار دهيم.

وی در ادامه ضمن بيان آماری از وضعيت مراکز پيشگيری از اعتياد سازمان بهزيستی کشور عنوان کرد: در حال حاضر سازمان بهزيستی حدود ۲۲۰۰ مرکز پيشگيری در حوزه اعتياد داشته و بار بيش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به اعتياد برعهده اين سازمان است.

وی در پايان عنوان کرد: اميدواريم بتوانيم در آينده با افزايش اين همکاری‌ها شاهد کاهش آسيب‌ها و کاهش وقوع جرايم در جامعه باشيم.

رضازاده: طلاق از آسيبی فردی تبديل به آسيبی اجتماعی شده است
به گزارش ايسنا، همچنين در ادامه اين نشست مجيد رضازاده، معاون پيشگيری و درمان اعتياد سازمان بهزيستی کشور گفت: در حال حاضر برای پيشگيری و کاهش آسيب‌ها نيازمند مداخلات اجتماعی هستيم و بايد از سطح مداخلات فردی فراتر رويم زيرا در حال حاضر اين آسيبها دارای تبعات اجتماعی گسترده هستند.

وی افزود: ارتقاع سطح همکاری‌ها ميان سازمان بهزيستی و نهادهای ديگری چون قوه قضاييه اتفاق مبارکی است زيرا در حال حاضر با مشکلات و آسيب‌های اجتماعی زيادی روبروهستيم که برای حل آنها نيازمند همکاری‌های فراقوه‌ای و فرا سازمانی هستيم.

وی ادامه داد: قوه قضاييه خود گلوگاه بسياری از مسائل و آسيب‌های اجتماعی است و همچنين دارای بار بسياری از اين آسيب‌ها پس از وقوع جرم و طبيعی است که قوه قضاييه و بهزيستی که نهادی تخصصی در امور آسيب‌ها هستند همکاری‌های مشترکی را برای بهبود شرايط موجود داشته باشند.

وی در خصوص طلاق نيز عنوان کرد: در حال حاضر طلاق از پديده‌ و آسيبی فردی تبديل به آسيبی اجتماعی شده است و در چنين شرايطی حتی پس از مراجعه فرد برای طلاق می‌توان با مداخلات به هنگام و صحيح، تاثير گذاری زيادی را در کاهش اين آسيب داشته باشيم

وی در اين خصوص تصريح کرد: در حال حاضر در سازمان بهزيستی کشور توانسته‌ايم مشاورين مراکز مشاوره را در راستای اين نوع مداخلات و پيشگيری از طلاق آموزش دهيم و در فرايند همکاری‌های سازمان بهزيستی با قوه قضاييه نيز که در حال حاضر شکل گرفته و به طور مشخص در حال انجام است، شاهد تاثير بسياری در حوزه کاهش آسيب طلاق در جامعه هستيم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشاوره‌های پيش ازطلاق در بسياری از شهرها و استان‌های کشور و دادگاه‌ها وجود دارد و اميدواريم بتوانيم با همکاری‌های روز افزون با قوه قضاييه تاثيرات اين مشاوره‌ها را افزايش دهيم و همچنين در کاهش ساير آسيب‌های اجتماعی بتوانيم موثرتر از پيش عمل کنيم.

فريد: لزوم افزايش مداخلات پس از طلاق
به گزارش ايسنا‌، فريد، معاون امور اجتماعی سازمان بهزيستی کشور نيز، در اين نشست عنوان کرد: آسيب‌های اجتماعی نيازمند نگاهی سيستمی و فرايندی هستند زيرا اگر اين نوع نگاه در کاهش آسيب‌ها وجود نداشته باشد نه تنها نمی‌توان آنها را کاهش داد بلکه شاهد تشديد آنها خواهيم بود.

فريد در ادامه باتاکيد بر آنکه روش و نگاه‌ها در حوزه کاهش آسيب بايد تلفيقی و همه جانبه باشد‌، در خصوص اعتياد عنوان کرد: در سال‌های ۱۹۶۰ اعتياد را پديده‌ای می‌دانستند که تنها «به اراده» فرد بستگی داشت اما پس از آنکه اين مساله را به عنوان بيماری پذيرفتند لذا افق‌های جديدی برای کاهش و پيشگيری آن در سراسر دنيا ايجاد شد کهاين نوع نگاه در تمامی آسيب‌های اجتماعی ديگر صدق می‌کند.

وی در خصوص طلاق گفت: در مساله طلاق برای اينکه بتوانيم ورودی صحيح و مداخلاتی صحيح داشته باشيم بايد عوامل تاثيرگذار را در سطح فردی و اجتماعی شناسايی کنيم تا بتوانيم اهرم اقدامات خود را برای اثربخشی در آن موارد متمرکز کنيم.

وی همچنين مشارکت‌های بين دستگاهی را در راستای کاهش آسيب‌ها بسيار موثر دانست‌، وضمن بيان آنکه در حال حاضر ۱۸۰ مرکز مداخله در بحران وابسته به اورژانس اجتماعی در کشور در حال فعاليت هستند‌، گفت: با وجود آنکه در حال حاضر اقدامات زيادی برای کاهش آسيب در کشور از سوی سازمان بهزيستی انجام گرفته است اما معتقدم که اين گونه فعاليت‌ها بايد گسترش يابند و همچنين فعاليت‌های پيشگيرانه نيز بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرند.

وی در پايان عنوان کرد: اميدوارم در تهران بتوانيم مانند بسياری از کشورهای دنيا مداخلات پس از طلاق را گسترش دهيم تا شاهد کاهش آسيب‌های پس از آن باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016