شنبه 7 شهریور 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

لغو کنسرت ارکستر فیلارمونیک برلین در تالار وحدت


دانیل بارنبویم

حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی اعلام کرد که اجرای ارکستر فیلارمونیک برلین به رهبری دانیل بارنبویم در تالار وحدت لغو شده است.

دانیل بارنبویم، نوازنده پیانو و رهبر ارکستر اسرائیلی – آرژانتینی، یکی از نوازندگان و رهبران ارکستر بزرگ معاصر جهان است.

دانیل بارنبویم نه تنها به دلیل موسیقی بلکه به خاطر فعالیت‌های بشر‌دوستانه‌اش هم شهرت بسیار به‌دست آورده. او همراه با ادوارد سعید، اندیشمند و نظریه پرداز فلسطینی کنسرت دیوان شرق و غرب را بنیان گذاشت و در سال ۲۰۰۵ با مشارکت نوازندگان عرب و اسرائیلی در غزه کنسرتی برگزار کرد که همچنان در یادها باقی مانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در آن زمان گفته بود: بعد از بهار عربی و حادثه فوکوشیما، هدف من این است که بگویم وقتش رسیده که به شکل دیگری بیندیشیم.

هم آوایی وزیر فرهنگ اسرائیل و وزیر ارشاد اسلامی

به گفته حسین نوش آبادی، علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی شخصاً مانع از برگزاری کنسرت فیلارمونیک برلین در تالار وحدت شده است.

نوش آبادی به خبرگزاری فارس گفته است کنسرت فیلارمونیک برلین به طور داوطلبانه و بدون دعوت رسمی از سوی جمهوری اسلامی درخواست کرده در تالار وحدت چند اجرا داشته باشد.

پنج‌شنبه ۲۷ اوت ارکستر فیلارمونیک برلین اعلام کرد که در چارچوب سفر فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان به ایران مایل است در تالار وحدت برنامه اجرا کند و با مسئولان وزارت ارشاد در حال گفت‌و گوست. وزیر خارجه آلمان نیز از اجرای ارکستر فیلارمونیک برلین در ایران حمایت کرده بود.

پس از اعلام این خبر، میری رگب، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «دانیل بارنبویم، رهبر ارکستر که از اتباع اسرائیل است قصد دارد با ارکستر فیلارمونیک برلین در تهران برنامه اجرا کند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اشتباه می کند.»

میری رگب در صفحه فیس‌بوکش بارنبویم را متهم کرده بود که از فرهنگ برای دستیابی به مقاصد و اهداف سیاسی اش سوءاستفاده می کند و نوشته بود که در این فکر است که نامه  ای به آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بنویسد.

در برخی رسانه های فارسی زبان نوشته‌ی وزیر فرهنگ اسرائیل به شکل یک اعتراض رسمی به صدراعظم آلمان جلوه داده شد.

رگب که عضو حزب لیکود، از احزاب راستگرای اسرائیل است، در ماه ‌های گذشته با اتخاذ سیاست های سلبی خبرساز شده است. برای مثال او نهادهای فرهنگی اسرائیل را تهدید کرده بود که چنانچه تصویر منفی از دولت اسرائیل به دست دهند، بودجه آن ها را قطع می کند. او همچنین پناهجویان یهودی آفریقایی را که به اسرائیل پناه آورده اند، «یک غده سرطانی» نامیده بود.

اعتراض بسیج، حمایت بارنبویم از فلسطین

دانیل بارنبویم و ارکستر فیلارمونیک برلین درباره این حاشیه های سیاسی تاکنون اظهار نظر نکرده اند.

وزارت ارشاد اسلامی هم اکنون از مجراهای غیررسمی با ارکستر فیلارمونیک وین نیز در حال مذاکره است. اما ارکستر فیلارمونیک وین تاکنون این خبر را نه تکذیب و نه تأیید کرده است.

از سوی دیگر مسعود بصیری، مسئول سازمان بسیج رسانه احتمال برگزاری کنسرت ارکستر فیلارمونیک برلین در تالار وحدت را به سیاست های فرهنگی دولت روحانی و توافق نامه هسته ای تعمیم داد و گفت: « یک ارکستر آلمانی صهیونیستی قرار است وارد کشور شود. می پرسیم آیا این است نتیجه توافق و لبخند به آمریکا؟ قرار بود بعد از توافق تکنولوژی وارد کنند نه ساندویچ فروشی و گروه موسیقی.»

دانیل بارنبویم همواره از شهرک سازی در مناطق اشغالی و از سیاست های اسرائیل در برابر فلسطینی ها انتقاد کرده است. او بر آن است که اشغال فلسطین یک امر غیراخلاقی  ست و موجودیت اسرائیل را به مخاطره می اندازد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016