شنبه 17 بهمن 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

جشنواره فیلم فجر: دست‌های پشت پرده‌ قصد به حاشیه بردن لانتوری را دارند

22.jpg
برهم زدن و لغو نشستِ لانتوری؛ پروژه‌ای بود که برخی قصد جلو بردن آن را داشتند و سعی کردند از خستگی و کلافگی برخی اهالی رسانه نهایت استفاده را ببرند و مهم آنکه استقبال چندانی از رسوایی ٢ صورت نگرفت و برخی با دیدن صحنه‌های اولیه فیلم؛ سالن را ترک کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر تحت تأثیر اتفاقات یک شب پیش (16 بهمن ماه) آغاز شد و عوامل فیلم‌ها در هر سه نشستی که صبح برگزار شد؛ به بی‌نظمی‌ها و تعدد کارت‌ها و بلیت‌های صادر شده اشاره‌هایی کردند. در این بین؛ یکی از حاضران؛ تعداد کارت‌های صادر شده را هفت هزار کارت اعلام کرد که سریعا ازسوی روابط عمومی جشنواره تکذیب شد.

باید باور کرد که باتوجه به ظرفیت حدود دو هزار نفری برج میلاد؛ صدور هفت هزار کارت امری غیرمنطقی به نظر می‌رسد اما باتوجه به جمعیتی که در دو شب گذشته برای تماشای لانتوری ساخته رضا درمیشیان و بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در برج میلاد حضور داشتند؛ می‌توان تعداد حاضران در برج در این دو شب را چیزی حدود چند برابر ظرفیت ممکن تخمین زد. در این‌صورت باید پرسید این جمعیت چگونه و با چه مجوزی وارد کاخ رسانه‌ها شده‌اند؟!

همهمه‌ی مهار ناشدنی و صف‌های بی‌نظم و درهم برای غذا و حتی آب جوش در برج نیز بیشتر به صحنه‌های گرفتن نذری شباهت دارد تا حضور در یک رویداد فرهنگی. مسئولان برگزاری باوجود اینکه قصد داشتند با قرار دادن طناب‌هایی جلوی درب ورودی، چک کردن کارت افراد و سخت‌گیری‌ در ورود مهمانان؛ از آشفتگی‌های پیش آمده در شب چهارم بکاهند اما باز توفیق چندانی در این امر نداشتند و زمان تماشای بادیگارد و پس از آن؛ نظمی در برج میلاد حاکم نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبیر جشنواره برای احیای نظم از دست رفته؛ از روز گذشته توزیع کارت‌های رنگی، تک سانس و روزانه در برج را ممنوع و این کارت‌ها را برای ورود به برج فاقد أعتبار دانست. همچنین صاحبان کارت‌هایی که به نام عوامل فنی (شامل تصویربردار و امور فنی رسانه‌های مکتوب، صوتی، تصویری، رایود و تلویزیون و عکاس) صادر شده نیز همانند قبل امکان ورود به سالن همایش‌های برج میلاد و محل نمایش فیلم‌های جشنواره را ندارند. کشف ٥٠ کارت جعلی، ٣٠٠ کارت تک سانس و مهمان و همراه ٥٠ نفره برای شخصیت‌های سیاسی دلایلی بودند که آقای دبیر برای اتفاقات شب چهارم به آنها اشاره کرد.

اما "لانتوری" و "ابد و یک روز" متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره تا این لحظه بوده‌اند. تنها این نمایش فیلم لانتوری نبود که در برج میلاد طوفان به‌پا کرد بلکه نشست آن هم کمی به روال کم‌جان و بی‌رمق نشست‌های جشنواره؛ رونقی دوباره بخشید. نشست مطبوعاتی آخرین ساخته رضا درمیشیان شلوغ‌تر، پرسوال‌تر، پرچالش‌تر و گرمتر از نشست‌هایی بود که تا دیروز برگزار شده بود. اما در این میان؛ برهم زدن و لغو نشستِ لانتوری؛ پروژه‌ای بود که برخی قصد جلو بردن آن را داشتند و سعی کردند از خستگی و کلافگی برخی اهالی رسانه نهایت استفاده را ببرند. از همین رو اینگونه مطرح شد که کارگردان فیلم با تاخیر دو ساعته‌اش باعث برهم خوردن "نظمِ وجود نداشته" در جشنواره شده است و باوجود اینکه زمان حضور او ساعت ١٢ بوده؛ او ساعت ١٤ در جلسه حاضر شده است. البته درمیشیان گفت تاخیرش تنها یک ربع و به دلیل حضورش در بیمارستان بوده و بلافاصله پس از حضور در نشست؛ او به همراه عوامل فیلم برای تاخیر به‌وجود آمده؛ عذرخواهی کردند.

این فضاسازی درحالی مطرح می شود که تاخیرها در جشنواره امری عادی بوده و هست. نشست فیلم نفس با تاخیر ٤٥ دقیقه‌ای و در ساعت ١١:٤٥ دقیقه شروع و زمان پایان نشست متولد ٦٥ نیز ١٢:١٥ بود. به دلیل اذان و نماز؛ مسئولان برگزاری نشست زاپاس تا ساعت ١٢:٤٥ دقیقه آنتراک اعلام کردند و پس از آن تا ساعت حدود ١٣:٣٠ نشست این فیلم برگزار شد و متعاقب این تاخیرها؛ نمایش فیلم‌ها نیز با تاخیر انجام می‌شد.

مصاحبه نکردن شبنم مقدمی و باران کوثری با تلویزیون در اعتراض به نشان دادن گل و بوته به‌جای چهره این بازیگران در رسانه ملی از دیگر حواشی نشست‌های روز گذشته بود. در این روز برخلاف استقبال گرمی که برای تماشای بادیگارد ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی صورت گرفت؛ همانند فیلم لانتوری؛ دو سالن طبقه منفی دو برای نمایش این دو فیلم تدارک دیده شد. اما نکته جالب آنکه استقبال چندانی از رسوایی ٢ آخرین ساخته مسعود ده‌نمکی در زمان نمایش آن صورت نگرفت و برخی نیز با دیدن صحنه‌های اولیه فیلم؛ سالن را ترک کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016