پنجشنبه 17 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

بهمن زرین‌پور، بازیگر سریال "دائی جان ناپلئون"، درگذشت

رادیو زمانه ـ بهمن زرین‌پور، بازیگر و فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

بهرام میلانی از نزدیکان بهمن زرین‌پور به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است او دو ماه پیش به سرطان ریه دچار شد و صبح پنج‌شنبه ۱۷ تیر در اثر عوارض ناشی از این بیماری درگذشت.

زرین‌پور در سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه متولد شد و پس از گرفتن دیپلم از اوایل دهه ۱۳۴۰ در تئاتر کرمانشاه فعالیت کرد و سپس به تهران رفت و ابتدا به‌عنوان گزارشگر در رادیو کار کرد و بعد از سال ۱۳۴۵ به‌جرگه بازیگران نمایش‌های رادیویی پیوست.

او فعالیت سینمایی خود را با بازی و دستیاری علی حاتمی، کارگردان فقید سینما در فیلم «ستارخان» (۱۳۵۱) آغاز کرد و سپس چهار دهه در سینما و تلویزیون فعالیت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بهمن زرین‌پور پیش از انقلاب ایران در تمام فیلم‌ها و سریال‌های معروف «صمد» به کارگردانی پرویز صیاد و «سرکار استوار» (۱۳۴۶-۱۳۴۹) به کارگردانی پرویز کاردان، منصور پورمند و پرویز صیاد ایفای نقش کرد.

او در سینمای پیش از انقلاب در ۱۸ فیلم بازی کرد که در میان آن‌ها فیلم‌های سینماگران مطرح آن دوره نیز دیده می‌شوند، از جمله «اسرار گنج دره جنی» (۱۳۵۳) به کارگردانی ابراهیم گلستان؛ «زنبورک» (۱۳۵۴) ساخته فرخ غفاری و «بن‌بست» (۱۳۵۷) ساخته پرویز صیاد.

او پس از انقلاب در هشت فیلم بلند سینمایی، از جمله «سردار جنگل» (۱۳۶۲ ـ امیر قویدل)؛ «زرد قناری» (۱۳۶۷ ـ رخشان بنی‌اعتماد)؛ «دختری با کفش‌های کتانی» (۱۳۷۷ ـ رسول صدرعاملی) ایفای نقش کرد.

از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۸۸ زرین‌پور فیلمنامه ۱۱ فیلم را نیز در کارنامه خود دارد.

او پس از انقلاب کارگردانی سریال‌های تلویزیونی «سایه همسایه»، «گالش‌های مادربزرگ»، «بهارانه»، «زائر غریب»، «رعنا»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «زیر گنبد کبود»، «زیر چتر خورشید»، «هتل پیاده‌رو» و «حامی» برعهده داشت و فیلمنامه برخی از آن‌ها را نوشت. آخرین سریالی که زرین‌پور کارگردانی کرد «هفت‌سنگ» نام داشت که دو سال پیش ساخته شد.

اما یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین سریال‌هایی که زرین‌پور در آن بازی کرد «دایی جان ناپلئون» (۱۳۵۵–۱۳۵۴) ساخته ناصر تقوایی بود که در آن در نقش «پوری فش‌فشو» ظاهر شد. این سریال در زمان خود با استقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شد.

مراسم تشییع بهمن زرین‌پور قرار است فردا جمعه ۱۸ تیر در بهشت سکینه کرج برگزار ‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016