پنجشنبه 6 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

فصل درخشش ایرانی‌ها در جایزه معماری آسیا

شرق: دومین جایزه معماری آسیا در حالی ١٧ اکتبر با معرفی برندگان در «وین» برگزار شد که معماران ایرانی سهم درخور توجهی از جوایز این دوره را به خود اختصاص دادند. احمد زُهادی، مدیرمسئول و سردبیر مجله تخصصی معماری و ساختمان و A2 و برگزار‌کننده جایزه معماری آسیا در گفت‌وگو با «شرق» درباره چگونگی برگزاری این دوره از جایزه معماری آسیا گفت: «این جایزه سال ٢٠١٥ برای نخستین‌بار در کشور استانبول برگزار شد و امسال برای سال دوم شهر وین میزبان این جایزه بود و این جایزه امسال به میزبانی bene برگزار شد. جایزه معماری آسیا در دومین سال به لحاظ علمی و حرفه‌ای دارای سطحی بسیار بالا و با حضور پُرشور معماران از گوشه و کنار جهان و بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی برگزار شد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زهادی تأکید کرد: «دستاورد(های) طراحی، مطالعات و تحلیل برخاسته از بستر و محیط، دستاوردهای فنی، کاربست خلاقانه مواد و مصالح، پایداری محیطی / بازنمایی حس مکان و بوم، بازنمایی هویت فرهنگی - اجتماعی، مسئولیت اجتماعی / مشارکت و ارتباط مردمی - اجتماعی - شهری، اثرگذاری و بازنمایی شرایط و مشخصات اقتصادی، ازجمله معیارهای ارزیابی پروژه‌ها در نظر گرفته شده بود».

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین اهداف بلندمدت این جایزه، ایجاد مرجع علمی تخصصی برای معماری و دست‌اندرکاران آن در حوزه داخلی و بین‌المللی است که حاصل آن پیشبرد نقش ارزنده این شاخه تخصصی در تعیین چارچوب‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی است. اما این دوره از برگزاری جایزه معماری آسیا با انتشار فراخوان در مجله A٢ و تعدادی از مدیاهای معتبر معماری در دنیا اطلاع‌رسانی شد. در این رقابت دومرحله‌ای، در مرحله نخست و در طول یک ماه و نیم مهلت ارسال پروژه، ٣٥٨ پروژه از ١٦ کشور آسیایی (افغانستان، اندونزی، ایران، تایوان، تایلند، ترکیه، چین، ژاپن، سریلانکا، سنگاپور، امارات، کره‌جنوبی، لبنان، ویتنام، مغولستان و هند) در هفت شاخه مسکونی (شامل ویلا و آپارتمان)، اداری - تجاری (شامل مجتمع‌های اداری، تجاری، فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید)، عمومی (شامل ورزشی- تفریحی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی، مذهبی، حمل‌ونقل، مدنی)، پروژه‌های شهرسازی / روستایی / مشارکت مردمی / منظر و فضاهای عمومی شهری، پروژه‌های مرمت / احیا / نوسازی / بازسازی (تاریخی و جدید)، معماری داخلی و طرح‌های ساخته‌نشده / پروژه‌های آینده‌ شرکت کردند».

او ادامه داد: «٣٦٠ شرکت‌کننده از ٢٤ کشور در جایزه معماری آسیا شرکت کردند که در مرحله اول داوری‌ها انجام شد که از این تعداد ١٦٠ جایزه به مرحله دوم داوری راه یافت و دو روز مانده به اجرای مراسم این داوری‌ها در محل دانشگاه هنرهای زیبای وین که پارنتر علمی جایزه است، برگزار شد».

زهادی افزود: «در دور نخست، ١٦٠ پروژه در هفت شاخه جایزه، موفق به کسب حد نصاب امتیاز تعریف شد و برای شرکت در مرحله دوم مسابقه و نیز شرکت در نمایشگاه پروژه‌های برگزیده، دعوت شدند. همچنین براساس نظر داوری در پنج شاخه علاوه بر نفرات اول تا سوم، پروژه‌هایی تقدیر شدند. به‌این‌ترتیب در مراسم اعلام برندگان مسابقه و با حضور جمع درخور توجهی از نمایندگان پروژه‌های منتخب مرحله اول‌، مجموع ٢١ مدال و هشت تقدیرنامه به برندگان و تقدیرشدگان تقدیم شد که از این تعداد ٩ پروژه متعلق به معماران ایرانی بود و شرکت‌کنندگان از کشورهایی چون ژاپن، چین، سریلانکا، ویتنام، بنگلادش، هند، امارات متحده عربی و کره‌جنوبی از دیگر برگزیدگان این مراسم بودند».

او تأکید کرد: «جایزه معماری آسیایی A2 در دومین سال برگزاری خود با استقبال درخور‌توجهی روبه‌رو شد و سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین نیز از میهمانان ویژه این مراسم بود».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016