چهارشنبه 12 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

خانه فروغ فرخزاد تخریب شد


خانه‌‌ای که فروغ فرخزداد در اواخر عمر در آن زندگی می‌کرد از خاطره تهران زدوده شد. (عکس: اینستاگرام هوشنگ گلمکانی)

زمانه ـ خانه‌ای که فروغ فرخزاد، شاعر شناخته‌شده ایران در سال‌های پایانی زندگی‌اش در آن زندگی می‌کرد، تخریب شده و به جای آن یک عمارت سه طبقه ساخته می‌شود.

هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار به خبرگزاری مهر گفته است که از سال ۱۳۵۵ که با کاوه گلستان، عکاس فقید ایرانی آمد و شد داشته، خانه تخریب‌شده در محله دروس در تملک فروغ فرخزاد بوده است. پس از درگذشت فروغ، کاوه گلستان مدتی در این خانه زندگی می‌کرده و بعد از درگذشت این هنرمند عکاس نیز خانه به شکل نیمه‌متروک درآمده و مدتی پیش به فروش رسیده، تخریب شده و به جای آن یک آپارتمان سه طبقه با پارکینگ و امکانات رفاهی در دست ساخت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این نخستین بار نیست که خانه مشاهیر و شخصیت‌های برجسته فرهنگی ایران تخریب می‌شود. پیش از این در آبان ۹۲ خانه غلامحسین بنان، استاد آواز ایران تخریب شد و به جای آن یک عمارت سیمانی بلندمرتبه ساخته شد.

محمد بهشتی، مشاور وقت سازمان میراث فرهنگی گفته بود:

«ما هنوز یاد نگرفتیم، شواهد مربوط به خاطراتمان را حفظ کنیم. دوران سختی را داریم طی می‌کنیم. شهر به مثابه چیزی بودن با شهر به مثابه جایی بودن در تضاد و تعارض است.»

محمد رضا شفیعی کدکنی، شاعر نام‌آشنا در مقاله‌ای با عنوان «از چنین ملتی جگونه باید توقع حافظه تاریخی داشت»، با اشاره به محو شدن گور فرخی یزدی، از تخریب گور شاعران و زدودن خاطره و اثر آنان در زندگی اجتماعی ایرانیان انتقاد کرده است.

او در این مقاله می‌نویسد:

«چرا هیچ‌کس نمی‌داند که قبر فرخی یزدی کجاست؟ خواهید گفت: “شاید در فلان گورستانی بوده است که اینک تبدیل به پارک شده است.” در آن صورت این پرسش تلخ‌تر به میان خواهد آمد که چرا ما این چنین ناسپاس و فراموشکاریم که محلی که فرخی یزدی در آن مدفون شده است تبدیل به پارک شود و یک سنگ یادبود برای او در آن پارک نگذاریم؟»

علاوه بر تخریب خانه شاعران و برخی بناهای تاریخی تهران در سال‌های گذشته، تخریب و تحریف سنگ مزار محمد علی سپانلو و سهراب سپهری هم در هفته‌های گذشته به نگرانی‌هایی دامن زد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016