چهارشنبه 16 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

مسابقه‌ نیمه‌نهایی حساس‌تر از فینال: فرانسه – آلمان

بی بی سی - با پایان مرحله گروهی یورو ۲۰۱۶ آرایش تیم‌ها به گونه‌ای شکل گرفت که تقریبا تمام تیم‌های نامدار در یک نیمه جدول قرار گرفتند و حالا فرانسه و آلمان پس از کنار رفتن غول‌هایی مانند اسپانیا، ایتالیا، انگلستان باید نیمه‌نهایی دوم مسابقات را برگزار کنند.

فرانسه با پیروزی ۲-۵ مقابل ایسلند، شگفتی‌ساز این دوره از مسابقات، به فینال رسید و آلمان توانست با شکستن طلسم ناکامی برابر ایتالیا به دیدار نهایی جام ملت‌های اروپا برسد. دو تیم در حالی باید به مصاف هم بروند که خاطره تلخی از بازی قبلی‌شان در ورزشگاه استا دو فرانس در ماه نوامبر دارند: مسابقه‌ای که با حمله سه بمب‌گذار انتحاری روبرو شد و یک نفر در نتیجه هجوم تماشاگران به بیرون از ورزشگاه کشته شد. مسابقه تا پایان ادامه پیدا کرد و فرانسه ۰-۲ برنده شد اما نتیجه آن حملات ایجاد تدابیر شدید امنیتی برای یورو ۲۰۱۶ شد.

فرانسه در حالی باید با قهرمان جهان بازی کند که بزرگ‌ترین مشکل یوآخیم لو در اختیار نداشتن تمام بازیکنانش است. او مت هوملس، ماریو گومز، سامی خدیرا و احتمالا باستین شوان‌اشتایگر را در این بازی ندارد.

آلمان تیمی سرشار از بازیکنان جوان و با استعداد است، اما غیبت چهار بازیکن کلیدی می‌تواند نفس هر تیمی را بگیرد. ماریو گومز با ۵ گل بهترین گلزن آلمان در کنار یورگن کلینزمن در مسابقات یورو است. بازیکنی که آلمان با قرار دادن او به جای ماریو گوتزه پس از بازی ابتدایی به مراتب بهتر عمل کرد. سامی خدیرا در میانه زمین یکی از موثرترین بازیکنان آلمان بود و غیبت مت هوملس نیز می‌تواند قلب خط دفاعی این تیم را متزلزل کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یوآخیم لو، سرمربی آلمان، در این رابطه گفت: "به خصوص برای ماریو (گومز) ناراحت هستم. او عملکرد خوبی در این یورو داشت و گذشته از گل‌هایش هم کمک بزرگی برای تیم بود. به هر حال این وضعیتی است که ما باید قبول کنیم و برایش راه حلی پیدا کنیم؛ کاری که انجام خواهیم داد. کیفیت تیم بالاست و من به تمام بازیکنان اعتماد دارم."

فرانسه با تمام نیرو مقابل آلمان می‌ایستد و گرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر مردان دیدیه دشان نمایشی مشابه نیمه اول بازی با ایسلند داشته باشند، قادرند هر تیمی را شکست دهند اما نباید فراموش کرد که بازی با آلمان اولین محک جدی این تیم در مسابقات است و این تیم تا اینجای مسابقات با حریفی در حد و اندازه‌های آلمان بازی نکرده است.

این درست برعکس وضعیت آلمان است. این تیم در مرحله گروهی با لهستان بازی کرد و در مرحله یک‌چهارم نیز توانست ایتالیا، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی و یکی از بهترین تیم‌های مسابقات، را در نبردی ماراتن‌وار ببرد.

اگر به آمار نگاه کنیم فرانسه از سال ۱۹۵۸ و پیروزی ۳-۶ مقابل آلمان نتوانسته این تیم را در یک تورنمنت مهم ببرد اما بازی آلمان و ایتالیا نشان داد که خیلی هم نباید روی این اطلاعات حساب کرد؛ آلمان نیز تا پیش از مسابقه قبلی‌اش با ایتالیا هرگز نتوانسته بود این تیم را در تورنمنت‌های مهم شکست دهد (۴ باخت و ۴ تساوی).

گرچه آلن ژیرس در نیمه‌نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ آخرین بازیکن فرانسه بود که در یک تورنمنت مهم دروازه آلمان را باز کرد اما نباید فراموش کرد که در حال حاضر سه مدعی اصلی کسب آقای گلی مسابقات فرانسوی هستند: آنتونی گریزمن با ۴ گل و اولیویه ژیرو و دیمیتری پایه با ۳ گل. ضمن این که فرانسه در تورنمنت‌ها خانگی عالی عمل می‌کند: قهرمانی در یورو ۱۹۸۴ و جام جهانی ۱۹۹۸. فرانسه در ۱۷ مسابقه خانگی‌اش در تورنمنت‌های مهم شکست‌ناپذیر (۱۵ برد و ۲ تساوی) بوده و آخرین باخت این تیم به سال ۱۹۶۰ و باخت ۰-۲ به چکسلواکی باز‌می‌گردد.

دیدیه دشان، سرمربی فرانسه، گفت: "آلمان همیشه آلمان است. آن‌ها قهرمان جام جهانی و یکی از بهترین تیم‌های حاضر در یورو هستند. اما ما در فرانسه بازی می‌کنیم، کشور خودمان. ما برای برد به زمین می‌رویم اما باید یادمان باشد که هرچیزی ممکن است."

اما اگر بازی به پنالتی بکشد؟ مسابقات آلمان در تورنمنت‌های مهم از سال ۱۹۸۲ به این سو ۶ بار به پنالتی کشیده و این تیم هر ۶ بار برنده شده است. تنها باخت این تیم در پنالتی (در تورنمنت‌های مهم) به ۴۰ سال پیش بازمی‌گردد که فینال یورو ۱۹۷۶ را به چکسلواکی باخت. کمتر هوادار فوتبالی در دنیا هست که هنگام ضربات پنالتی شانسی برای حریفان آلمان قائل باشد، اما از سوی دیگر پیش از این در تمامی تورنمنت‌های مهم فوتبال همیشه تیمی که در پنالتی برنده شد در مسابقه بعدی‌اش ضربات پنالتی را به حریف واگذار کرده؛ تنها مورد استثنا در تاریخ فوتبال، آرژانتین در جام جهانی ۱۹۹۰ است.

این پنجمین مسابقه آلمان و فرانسه در تورنمنت‌های مهم است و البته اولین مسابقه در جام ملت‌های اروپا. غیر از دیدار نخست که بالاتر گفته شد، آلمان در سایر بازی‌ها برنده بوده و توانسته فرانسه را در جام‌ جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا(در ضربات پنالتی)، جام جهانی۱۹۸۶ مکزیک (۰-۲) و جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل (۰-۱) شکست دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016