جمعه 30 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمایشگاهی برای تمام فصول، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب افتتاح شد، خبرآنلاین

با تکنولوژی امروز می‌توانید از طریق یک سایت کتاب‌های مورد نظرتان را از هر انتشارات که می‌خواهید سفارش بدهید.

پیروزه روحانیون

تکنولوژی، این روزها کاری کرده که دیگر نتوان برای بی‌همتی‌ها و تنبلی‌ها بهانه‌های گوناگون تراشید. دیگر نمی‌توانی بگویی قبض آب و برق و تلفن و موبایلم را ندادم چون حوصله صف بانک را نداشتم؛ می‌توانی در خانه بنشینی و قبوضت را از طریق اینترنت بپردازی. می‌توانی در خانه بنشینی و با تلفن اجناس مورد نیازت را به سوپرمارکت سر کوچه سفارش بدهی. می‌توانی در خانه بمانی و از طریق یک سایت کتاب‌های مورد نظرت را از هر انتشارات و با هر ترجمه‌ای که می‌خواهی سفارش بدهی؛ اما دیگر نمی‌توانی بهانه‌ بیاوری برای کتاب نخواندن.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نمی‌توانی ترافیک و گرما و سرما و آلودگی هوا و دوری راه و. . . را توجیه کتاب‌نخواندنت کنی و آمار کتاب‌خوانان کشورمان را پایین بیاوری! اگر چه در ایران هنوز بیشترین صف بانک‌ها برای پرداخت قبوض است، ولی این دلیل نمی‌شود تکنولوژی و تکنولوژی‌دوستان دست روی دست بگذارند و در راه دسترسی سهل مردم به مایحتاج‌شان قدم برندارند. این است که هر روز شاهد تولد سایت‌هایی هستیم که این امکان انتخاب و خرید اینترنتی را در اختیار ما می‌گذارند. کافی‌است کمی تلاش کنیم تا با این تکنولوژی آشنا شویم و از این امکان استفاده کنیم. البته به شرط آن که این امکان به درستی و کامل در اختیار ما قرار بگیرد؛ نه این که اسم خرید اینترنتی شادمان کند و موقع استفاده از سایت‌ها ببینیم یا قیر نیست یا قیف!

به نمایشگاه مجازی کتاب خوش آمدید
در هفته جاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب ایران راه‌اندازی شد. این نمایشگاه مجازی که توسط شرکت رأی کیش مهر و حمایت محتوایی معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شده، شامل مجموعه فروشگاه‌های اینترنتی ناشران کشور است که به صورت 24 ساعته به ارائه خدمات می‌پردازد و همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقسیم‌بندی و طراحی شده است.

پایین بودن آمار کتاب‌خوانی در کشورمان از آن دسته مسائل و معضلاتی است که برای کشوری چون ایران تأسف‌برانگیز است. دسترسی سخت و هزینه‌بر به کتاب‌های گوناگون و متنوع، به خصوص در شهرستان‌های کوچک کشورمان یکی از دلایل عمده کتاب‌نخواندن مردم است. بزرگترین هدف نمایشگاه مجازی کتاب به گفته مدیر اجرایی آن ایجاد دسترسی آسان به کتاب‌ها برای مخاطبان است. عمادالدین محمدعلی قمی، می‌گوید: «شما به تهران و دیگر کلان‌شهرها نگاه نکنید که دسترسی به کتاب و کتاب‌فروشی‌ نسبتاً آسان است و تمام عناوین کتاب‌های مجاز یافت می‌شود. در بیشتر شهرستان‌ها برای یافتن کتاب مورد نیاز باید بسیار تلاش کرد و گاه این تلاش مدت‌ها زمان می‌برد.

این سایت این امکان را برای افرادی که در شهرستان‌های کوچک ساکن هستند این امکان را فراهم می‌کند که به آسانی کتاب مورد نظرشان را جست‌وجو و تهیه کنند.» فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب به سایت محدود نمی‌شود و کسانی هم که به اینترنت دسترسی ندارند هم می‌توانند از این سایت خرید کنند. قمی، از وجود 1000 نماینده این نمایشگاه مجازی در سراسر کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «نمایندگی‌های ما در واقع تعدادی از کتاب‌فروشی‌های سراسر ایران هستند که برای مشتریانی که دسترسی به سایت ندارند، کتاب‌های مورد نیازشان را که خود کتاب‌فروشی‌ها در انبارشان ندارند سفارش می‌دهند تا ما برایشان بفرستیم.»

با این حساب بزرگ‌ترین هدف و مسئولیت این سایت ایجاد سیستم یکپارچه فروش و دسترسی آسان کاربرانش در سراسر کشور به تمامی کتاب‌های منتشر شده و آخرین تغییرات آن‌ها است. یکی از مواردی که برای این نمایشگاه پیش‌بینی شده، سیستم سرویس‌دهی و پاسخگویی به مشتریان است تا آنها بتوانند برای رفع نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشند و سفارش خود را از راه‌های مختلف دریافت و پیگیری کنند. در نمایشگاه مجازی کتاب، کاربران امکان تهیه سبد کتاب از چندین ناشر را در یک خرید دارند. آن‌طور که قمی می‌گوید اولین گام‌ها برای ایجاد سایت نمایشگاه مجازی کتاب، از 18 ماه پیش، یعنی فروردین ماه 87 برداشته شد و جمع‌آوری و ورود اطلاعات 30هزار عنوان کتابی که در حال حاضر روی سایت است، حدود 6 ماه زمان برد. این کار با حمایت و همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد.

مدیر اجرایی نمایشگاه مجازی درباره چیدمان اطلاعات آن می‌گوید: «بخش‌های نمایشگاه براساس الگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چیده و طراحی شده‌اند. سالن‌هایی که در نمایشگاه کتاب وجود دارد براساس موضوعات کتاب‌ها جدا شده‌اند. در واقع کتاب‌های نمایشگاه مجازی کتاب براساس موضوع و ناشران فهرست‌بندی شده و قابل دسترسی‌اند. هزینه تهیه غرفه در این نمایشگاه مجازی تا دو ماه آینده 100هزار تومان است که در حال حاضر ناشران برای حضور در این نمایشگاه و تهیه غرفه‌های مجازی نباید مبلغی پرداخت کنند و تخفیفی معادل 100 درصد برایشان در نظر گرفته شده است. اما دو ماه دیگر که مهلت این تخفیف به پایان می‌رسد نرخ تهیه غرفه مشخص می‌شود و احتمالا ناشران برای عرضه کتاب‌هایشان در این نمایشگاه مجبور به پرداخت هزینه خواهند بود.

خیر است انشاءالله
گاهی پا گذاشتن به کتاب‌فروشی و گشتن در بین قفسه‌های کتاب و تورق کتاب‌های مختلف که هرکدامشان به نحوی آدم را جذب خودشان می‌کنند و دست کشیدن بر نوشته‌هایشان لذت خاصی دارد و خستگی روح را برطرف می‌کند.
با تمام این اوصاف خبر ایجاد فضایی مجازی که دسترسی به تهیه کتاب‌ها را در کشورمان آسان کند حتی برای آن‌ها که عاشق گشت‌زدن در کتاب‌فروشی‌ها هستند و آن‌ها که در کلان‌شهرها ساکن هستند و نهایتاً با گشتی چند ساعته در کتاب‌فروشی‌های شهر می‌توانند کتاب‌های مورد نظرشان را بیابند هم جذاب و هیجان‌انگیز است. این‌که می‌توانی با صرف چند دقیقه و نهایتاً چند کلیک کتاب را دم در خانه تحویل بگیری، خیلی خوب است. اما تجربه ثابت کرده دسترسی به این امکانات در کشور ما همیشه با آزمون و خطاهای بسیار و صرف زمان و صبر زیاد کاربران همراه است. انتشارات آگه از جمله ناشرانی است که در این طرح شرکت کرده و کتاب‌هایش در نمایشگاه مجازی کتاب ایران عرضه می‌شود. حسین‌خانی مدیر این انتشارات، درباره به وجود آمدن چنین سایت‌ها و نمایشگاه‌های مجازی عرضه کتاب می‌گوید: «فعلاً در این مرحله فقط می‌توانم برایشان آرزوی موفقیت کنم. امیدوارم کار به صورتی جلو برود که کاربران بتوانند به راحتی کتاب تهیه کنند و این نمایشگاه به هدفش که ایجاد امکان دسترسی آسان به کتاب است، برسد.»

خرید اینترنت در کنار تمام امتیازاتی که دارد، ریزه‌کاری‌هایی هم دارد که دقت کاربر و مسؤولان سایت را می‌طلبد. بنابراین برای این‌که به سهل‌الوصولی کالا که هدف اصلی خرید اینترنتی است برسیم باید هم فرهنگ استفاده صحیح از این امکان را در جامعه و برای کاربران جابیندازیم و هم مسئولان سایت‌های فروش فرهنگ عرضه مسئولانه و درست را بدانند و به آن پایبند باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016