دوشنبه 14 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 اردیبهشت» کشف راز زنده ماندن در دمای پائینز- شناسایی پروتئینهای ضدیخ
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ذوب تمام یخهای اقیانوس منجمد شمالی تا سال 2100، مهر

محققان آمریکایی با بررسی دمای اقیانوس منجمد شمالی در 3 میلیون سال قبل نشان دادند که این اقیانوس تا سال 2100 تمام یخهای خود را از دست می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان سازمان زمین شناسی آمریکا با بررسی آب و هوا و دمای دوره پلیوسن میانه بین 3 تا 3/3 میلیون سال قبل دریافتند که دمای اقیانوس منجمد شمالی و دریای شمال در این دوره بسیار گرم بوده است و بنابراین در فصل تابستان یخهای روی دریا ذوب می شدند.

به گفته این محققان، در این دوره دمای سطح اقیانوس منجمد شمالی بین 10 تا 18 درجه سانتیگیراد بوده است و درحال حاضر دمای کنونی این اقیانوس صفر درجه سانتیگراد است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به اعتقاد این دانشمندان تا پایان قرن حاضر دمای این اقیانوس بار دیگر به 10 تا 18 درجه سانتیگراد خواهد رسید به این ترتیب می توان با بررسی تغییرات آب و هوایی دوره پلیوسن میانه، شرایط اقلیمی منطقه را در دهه های آینده پیش بینی کرد.

براساس گزارش سافت پدیا، ذوب یخهای دریایی می تواند اثرات سوء و مختلفی از جمله گرمای شدید اقیانوس منجمد شمالی، شتاب فرسایش ساحل به سبب افزایش فعالیت امواج، اثرات منفی بر روی جانوران شکارچی به خصوص خرسهای قطبی و فوکها که شکار آنها وابسته به میزان یخهای روی دریا است، افزایش پدیده های آب و هوایی در عرضهای جغرافیایی میانه، افزایش بارشهای زمستانی در اروپای غربی و جنوبی و کاهش این بارشها در غرب آمریکا داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016