یکشنبه 5 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معرفی تکنولوژیهای نوپایی که جهان را متحول خواهند کرد، مهر

نشریه Technology Review وابسته به موسسه ام آی تی به رسم هر سال لیستی از 10 فناوری جدید را که با ظهور خود قادر خواهند بود جهان را متحول سازند منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، انسان در عصر اطلاعات زندگی می کند، عصری که پیش از آن، جریان ایده های نو، نوآوری ها و فناوریهای جدید به این اندازه جاری نبوده است. جریانی به شدت قوی که تصور کردن 10، 20 یا 50 سال آینده جهانی که تحت تاثیر آن قرار گرفته است برای انسان بسیار دشوار خواهد بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حال کدام یک از فناوریهای نوپای امروز تاثیرات بنیادینی بر روی زندگی آینده بشر خواهد داشت؟ نشریه Technology Review وابسته به موسسه ام آی تی با ارائه لیستی از 10 فناوری نوظهور و رو به رشد در لیست سالانه خود، توجه مخاطبانش را به این سئوال معطوف کرده است.

سوخت خورشیدی: "نوبر آفیان" میکروارگانیزمهای تراریخته ای به وجود آورده است که می توانند نور خورشید را به اتانول تبدیل کنند، ابداعی که می تواند رقابت میان سوختهای زیستی و سوختهای فسیلی را به بردی یکطرفه برای سوختهای زیستی تبدیل کند.

تلفنهای هوشمند سه بعدی: فیلم پرفروش "آواتار" و انیمیشن "بالا" به میزان زیادی شهرت فیلمهای سه بعدی را افزایش داده اند. "جولین فلاک" نیز در همین راستا هدایت پروژه ای را برای ارائه فناوری سه بعدی نه تنها در تلویزیونها بلکه در تلفنهای هوشمند و انواع تلفنهای همراه به عهده گرفته است. در این پروژه از تکنولوژی برای تبدیل مفاهیم شناور دو بعدی به سه بعدی استفاده می شود.

پادتنهایی با عملکرد دوگانه: "ژرمایان فو" از موسسه ام آی تی شیوه ای امیدوار کننده برای مبارزه با بیماری هایی مانند ایدز و سرطان ارائه کرده است که بر اساس پادتنهایی با عملکرد دو گانه عمل می کند. در این شیوه پادتنها دو دارو را به هزینه ای برابر هزینه یک دارو به بدن بیمار انتقال می دهند و به این شکل علاوه بر تاثیرگذاری بالاتر در درمان بیماری از میزان هزینه های درمان نیز می کاهند.

جستجو در زمان حقیقی: یکی از مهندسان پرتلاش گوگل به نام "آمیت سینگال" در تلاش است با بهبود دادن جستجوی اینترنتی و افزایش سرعت ارائه نتایج جستجو در دو ثانیه، کیفیت جستجو های اینترنتی قدیمی را متحول سازد.

ذخیره نور در سلولهای نوری: با قرار دادن نانو ذرات نقره بر روی سطح یک سلول، یکی از محققان دانشگاه ملی استرالیا شیوه ای را برای بهبود دادن کارایی سلولهای نوری انرژی زا ارائه کرده است، پیشرفتی که می تواند در غلبه انرژی خورشیدی بر سوختهای فسیلی تاثیری بسزا داشته باشد.

سلولهای بنیادین تراریخته: "جیمز تامسون" از دانشگاه ویسکونزین توانسته است با استفاده از سلولهای بنیادینی که تغییرات ژنتیکی در آنها ایجاد شده است، شیوه کنترل عملکرد داروها در بدن انسان و مطالعه بر روی انواع بیماریها را به شکلی تاثیرگذار متحول سازد و روشی جدید برای آزمایش سریع هر نوع نسج و سلول از بدن افراد مبتلا به انواع بیماریها را ارائه کند.

تلویزیونهای اجتماعی: انسانها در حال حاضر در تلاشند با استفاده از لپ تاپها یا تلفنهای هوشمند خود و ارسال اخبار رویدادهای مختلف در زمان حقیقی بر روی برنامه های تلویزیونی مانند مراسم اسکار، شبکه های اجتماعی خود را با تلویزیونها درآمیزند. محقق موسسه ام آی تی در این راستا در حال مطالعه بر روی تلویزیونهای اجتماعی است، شیوه ای که می تواند به صورت مستمر تجربه حضور فعال در شبکه های اجتماعی را با تجربه استفاده منفعلانه از تلویزیون با یکدیگر ترکیب کند.

بتن سبز: 5 درصد از دی اکسید کربن جهان تحت تاثیر تولید سیمان به وجود می آید و از این رو محققان موفق به تولید سیمانی شده اند که به جای تولید دی اکسید کربن، این گاز گلخانه ای را به خود جذب کرده و آن را در خود رسوب می دهد. این ابداع می تواند به اندازه قابل توجهی از انتشار دی اکسید کربن ناشی از تولید سیمان بکاهد.

الکترونیکهای قابل کاشت: ابزاری که به منظور انتقال دارو، شبیه سازی اعصاب و کنترل علائم حیاتی در بدن انسان ابداع شده است. این ابزار پس از انجام ماموریتی که به عهده آنها گذاشته شده است به صورت کامل از بین می روند.

برنامه نویسی ابر (Cloud): "جوزف هلرستاین" از دانشگاه کالیفرنیا برکلی در حال تکمیل نرم افزاری برای ساخت برنامه های ابر یا Cloud است این نرم افزار می تواند بیانگر آغاز عصری جدید از برنامه ها و کاربردها برای تحلیل رسانه های اجتماعی، محاسبات اقتصادی و یا شبکه های حسگر برای کنترل لرزه های زمین و ارسال سیگنالهای هشدار به شمار رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016