دوشنبه 20 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فيس‌بوك و گوگل؛ نبردي در چهار جبهه

همكاران سيستم - زماني كه مارك زاكر برگ در سال 2004 فيس‌بوك را در دانشگاه هاروارد تأسيس كرد، گوگل 84.7 درصد از جستجوهاي اينترنتي در سطح جهان را در اختيار داشت و قدرت مسلم اين عرصه بود. اكنون كه 7 سال از آن زمان گذشته، فيس‌بوك در بازار فراموش شده‌ي گوگل در حوزه شبكه‌هاي اجتماعي، سرمايه گذاري عظيمي كرده و اكنون از ثمرات آن بهره‌برداري مي‌كند. ظاهراً امروز گوگل مي‌خواهد اين بازار را نيز فتح كند. رقابت اين دو در چهار جبهه جريان دارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جبهه اول؛ جذب استعدادها

فيس‌بوك با رشدي باورنكردني در سال 2010 توانست به ركورد نيم ميليارد كاربر دست پيدا كند و اكنون با گذشت 1 سال از اعلام اين آمار، قطعاً وضعيت رهبر شبكه‌هاي اجتماعي مستحكم‌تر نيز شده و به پيشرفت‌هاي تازه‌تر مي‌انديشد.

مارك زاكربرگ شخصاً امكانات ارائه شده‌ي گوگل پلاس را زير نظر دارد و تحولات آن را دنبال مي‌كند.

طبق آمار ماه اكتبر سال 2010، وال استريت ژورنال 10 درصد از اعضاي تيم فيس‌بوك از گوگل و ديگر شركت‌هاي مطرح فناوري اطلاعات جذب شده‌اند.

جبهه دوم؛ جنگ ايده‌ها

گوگل و فيس‌بوك هميشه فعاليت‌هاي يكديگر را به دقت زير نظر دارند.
گوگل در ماه مي 2009 سرويس جديد چت و ايميل گوگل ويو را راه‌اندازي كرد اما يك سال بعد اين شبكه‌ي ناموفق را بست. ولي كارش با شبكه‌هاي اجتماعي به پايان نرسيد و در فوريه 2011، گوگل BUZZ را معرفي كرد. بعد از موفقيتي چند ماهه، گوگل به دليل مشكلات مربوط به حفظ اطلاعات شخصي، به اين نتيجه رسيد كه اين شبكه براي برترين بودن، نواقص زيادي دارد. اين پروژه كه در نهايت شكست خورد از فيس‌بوك الگو برداري كرده بود و يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي گوگل در آن زمان محسوب مي‌شد.

آخرين سلاح ارتش گوگل، با نام گوگل پلاس به تازگي معرفي شده و تعدادي عضو براي دوره‌ي تست بتايش گرفته است . مارك زاكربرگ هم در برابر اين خبر، بلافاصله اعلام كرد كه فيس‌بوك با كمك اسكايپ امكان گفتگوي ويدئويي را براي كاربرانش فراهم آورده است. اما برگ برنده‌ گوگل استفاده از امكاني به نام «حلقه» در قسمت گروه دوستان است.

جبهه سوم؛ اطلاعات كاربران

نبض اين نبرد در دستان كاربران مي‌زند. گوگل و فيس‌بوك براي حفظ كاربرانشان و تبديل آنها به كاربران وفادار، نبرد سختي را آغاز كرده‌اند. روز چهارشنبه فيس‌بوك امكان دسترسي كاربران به نام و ايميل اعضاي صفحه‌شان را غير فعال كرد كه شامل جي‌ميل آنها نيز مي‌شود. از طرف ديگر گوگل هم دسترسي به فيس‌بوك از جي‌ميل را قطع كرد.

گوگل نيز زماني كه كاربران مي‌خواهند جي‌ميلشان را وارد صفحه‌ي فيس‌بوك كنند به آنها پيغامي مي‌دهد با اين مضمون: «كمي تأمل كنيد! آيا مطمئنيد مي‌خواهيد اطلاعاتتان را وارد سرويسي كنيد كه به شما اجازه‌ي خارج كردن آنها را نمي‌دهد؟»

جبهه چهارم: دست دوستي؟


اريك اشميت، مدير گوگل چهارشنبه‌ گذشته گفت: هنوز جا براي تعداد زيادي شبكه اجتماعي هست و ما هم آماده همكاري با شبكه هاي اجتماعي بزرگ مثل فيس‌بوك و توئيتر هستيم.
البته جاي ترديد وجود دارد كه فيس‌بوك با 750 ميليون كاربر تمايلي به همكاري با گوگل داشته باشد و اگر جواب مثبت است چه شرط هايي براي اين همكاري خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016