Monday, Jul 23, 2018

صفحه نخست » استشمام بوی جنگ همراه با رکوردشکنی روزانه نرخ دلار

trumpRouhani_072318.jpgشروع مرداد با تداوم صعود نرخ سکه، دلار، یورو و پوند در سقف‌های تاریخی

کارزار لفظی رهبران جمهوری اسلامی و آمریکا علیه یکدیگر بازتابی گسترده داشته است. تحلیلگران به شباهت منش و روش دو طرف در این رویارویی اشاره کرده‌اند و نگران عواقب آن‌اند.

رهبران ایران و آمریکا سعی می‌کنند در تهدید و ارعاب از یکدیگر عقب نمانند. جنگ لفظی‌ای درگرفته که به نظر برخی می‌تواند آخر و عاقبت بدی برای مردم ایران و منطقه داشته باشد.

تابناک - بازار آزاد سکه و ارز در اولین روز از دومین ماه تابستان ۹۷، ششمین روز صعودی را سپری کرد. روندی که همچنان تحت تاثیر دورنمای آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با گرانی‌های بی سابقه در بازار سکه و ارز رقم خورده است. سکه تمام با افزایش نرخ دلار، امروز به ۳ میلیون و ۴۰۰ تومان هم نزدیک شد. این در حالی است که حدود یازده روز پیش، سکه تمام طرح جدید در محدوده ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

نرخ‌های متفاوت از دلار در فضای امنیتی بازار آزاد

بر اساس این گزارش، بازار بزرگ تهران و محدوده سبزه میدان که محل تجمع دلالان ارز می‌باشد، از روز گذشته تحت تدابیر امنیتی می‌باشد و دلالان مانند گذشته نمی‌توانند آزادانه و به راحتی خرید و فروش ارز انجام دهند. اما دلار و دیگر ارز‌ها همچنان با افزایش قیمت همراه هستند. به طوریکه نرخ دلار آمریکا امروز با عبور از مرز ۹ هزار تومان تا محدوده ۹۵۰۰ تومان نیز پیش رفته است. همچنین هر یورو نیز با رشد حدود ۷۰۰ تومان نسبت به پایان تیرماه، وارد کانال ۱۱ هزار تومان شده و به رقم ۱۱۱۰۰ تومان رسیده است. هر پوند انگلیس نیز با افزایش بیش از ۷۰۰ تومان نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۱۲۴۰۰ تومان معامله شده است. هر درهم امارات نیز در معاملات امروز با افزایش همراه شد و به رقم ۲۵۸۰ تومان رسید. روند صعودی ارز در بازار آزاد در حالی امروز ادامه داشته است که در بانک مرکزی نیز نرخ ۳۸ ارز از جمله دلار، یورو و پوند نسبت به روز یکشنبه افزایش یافته و تنها قیمت لیر سوریه ثابت مانده است.

July23-2018Forex.jpgخبرگزاری ایسنا یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت دلار را شایعه حذف ارز مسافرتی دانسته است. افزایش شدید قیمت دلار ساعاتی پس از آن رخ داد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را تکرار کرد. پس از آن هم ترامپ هشداری تند به حسن روحانى داده بود.

افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار تهران

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۹۰۵۰ تومان خبر داد.

مهدی یوسف خانی از افزایش قیمت مرغ به ۹۰۵۰ تومان در مراکز خرده فروشی خبر داد و گفت: قیمت مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه ۸۱۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۸۲۵۰ تومان و در مراکز خرده فروشی ۹۰۵۰ تومان است.

این روزها تغییر قیمت کالاها علامت سؤال بزرگی در ذهن مردم ایجاد کرده است که روند قیمتی در ماه‌های آتی چگونه دنبال خواهد شد و آیا دولت توانایی کنترل قیمت‌ها را خواهد داشت؟

سؤال این است زمانیکه واردکنندگان و تولیدکنندگان از ارز 4هزار و300 تومانی استفاده می‌کنند چرا کالاهایشان باید در بازار گرانتر فروخته شود.

کالاهایی که با ارز دولتی وارد شد، کجاست؟

محمد آقا طاهررئیس اتحادیه بنکداران گفت: سقف 17 درصد رشد قیمت برای تمام کالاها اتفاق نیفتاده است. خیلی از کالاها بیش از 17 درصد گران شده اند. بیشترین افزایش قیمت در مورد پودر شوینده و کنسروجات (به علت گران شدن قوطی) و ثبات قیمت تنها در مورد حبوبات (به دلیل افزایش واردات) بوده است.

دولت باید سراغ کسانی برود که ارز دولتی گرفتند و از آنها بپرسد کالاهایشان را کجا و با چه قیمتی عرضه کردند. متأسفانه برخی‌ها برای کسب سود کالاهای خود را به افرادی فروختند که آنها هدفشان کسب سود بوده است. وقتی کالاها به صورت عمده به چند نفر محدود برسد به‌طور قطع قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود و آنها هر زمان و هر قیمتی که بخواهند می‌توانند کالایشان را عرضه کنند.

بالاگرفتن جنگ لفظی بین ایران و آمریکا

زیتون - دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، در واکنش به سخنرانی روز گذشته حسن روحانی٬ هشدار داد: «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن.»

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ روز گذشته آمریکا را تهدید کرد که «تنگه‌های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست.»

رییس جمهوری در دیدار با سفرا و دیپلمات‌های ایران در همین زمینه گفت: « آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است.»

حسن روحانی در ادامه افزود که که آمریکایی‌ها باید خوب بفهمند که «صلح با ایران مادر صلح‌ها» و «جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست.»

رییس جمهوری آمریکا در واکنش توییت کرد: «به رییس‌ جمهوری ایران روحانی: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن یا مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تا کنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌است. ما دیگر کشوری نیستیم که حرف‌های دیوانه‌وار تو در مورد خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش.»

شب گذشته (به وقت ایران) مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز طی سخنرانی گفت: «رهبران حکومت - به خصوص آنهایی که در راس سپاه پاسداران و نیروی قدس آن قرار دارند مانند قاسم سلیمانی - باید پیامدهای دردناک اقدامات خود را بچشند. ما از همه کشورهایی که از رفتار ویرانگر جمهوری اسلامی خسته و بیزار هستند می خواهیم که به کارزار فشار ما (علیه ایران) بپیوندند.»

این سخنرانی در جلسه‌ای با حضور ایرانیان و کالیفرنیا برگزار شد٬ تاکید کرد: «همان طور که رییس جمهور ترامپ گفته است، ما حاضریم با حکومت ایران گفتگو کنیم اما فشارهای آمریکا فقط زمانی کاهش خواهد یافت که ما در سیاست های تهران چرخشی ملموس، ثابت شده و مستمر مشاهده کنیم.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا میزان فساد و ثروت رهبران حکومت نشان می دهد چیزی که ایران را اداره می کند بیشتر به یک مافیا شباهت دارد تا یک دولت.

پومپئو همچنین مدعی شد که درآمد جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی بیشتر شد و این در آمد صرف «حمایت از تروریسم» شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy