Wednesday, Oct 24, 2018

صفحه نخست » روحانی: خاشقجی به دست قبیله‌ مورد حمایت آمریکا کشته شد، خودی ها چطور؟

marg_102318.jpgدویچه وله - روحانی درباره قتل خاشقجی می‌گوید، فکر نمی‌کند کشوری "بدون حمایت آمریکا جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد." پیشتر معاون پارلمانی سپاه به انتقاد گفته بود که دستگاه دیپلماسی ایران از قتل خاشقچی بهره‌برداری نمی‌کند.

حسن روحانی امروز چهارشنبه دوم آبان (۲۴ اکتبر) در جلسه هیئت دولت "قتل فجیع" جمال خاشقجی را محکوم و آن را "واقعه‌ای تکان‌دهنده" توصیف کرد. او این "قتل سازمان‌یافته" را حاصل برنامه‌ریزی یک "دستگاه" برشمرد و افزود: «فکر نمی‌کنم بدون حمایت آمریکا کشوری جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد.»

رئیس جمهوری اسلامی ایران "بمباران وحشیانه" مردم یمن را هم در سایه "حمایت آمریکا" میسر دانست.

روحانی با اشاره به عربستان گفت: «گویا یک جمع قبیله‌ای که بر کشوری حکومت دارد، از حاشیه امنیتی برخوردار است و ارتکاب چنین جنایتی با اتکاء به ابرقدرتی است که از آنها حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دادگاه‌هایی که علیه جنایت بشری در جهان وجود دارند، علیه آنها هم وارد عمل شود.»

حسن روحانی پرونده خاشقجی را "آزمایش بزرگ مدعیان حقوق بشر به‌ویژه در آمریکا و اروپا" عنوان و دولت ترکیه را به "تحقیقات بی‌طرفانه و دقیق" توصیه کرد.

آمریکا قصد دارد از ورود ۲۱ مظنون پرونده جمال خاشقجی به این کشور جلوگیری کند. اقدامات دیگری هم در راه است. دونالد ترامپ پیش از انتشار این خبر پنهانکاری قتل خاشقجی را "بدترین عملیات پنهانکاری تاریخ" توصیف کرده بود.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

موضع‌گیری پس از تحریم

این نخستین بار از زمان انتشار خبر ناپدیدشدن جمال خاشقجی است که سران جمهوری اسلامی درباره این موضوع موضع‌گیری می‌کنند. نماینده پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این انتقاد کرده بود که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی از قتل خاشقجی استفاده نمی‌کند: «اما دیگر کشورها در راستای منافع خودشان به خوبی دارند از این موضوع بهره می‌برند.»

کمپین حقوق بشر ایران: مرگ کاووس سیدامامی فراموش نشده است

هادی قائمی مدیر "کمپین حقوق بشر در ایران" می‌گوید: «مقامات ایرانی به جای آنکه در مورد مرگ کاووس سیدامامی در بازداشت‌گاه تحقیق کنند، ۹ ماه وقت صرف پرونده‌سازی علیه همکاران او کردند.»

پنج تن از فعالان محیط‌زیست ایران که بهمن سال ۱۳۹۶ به دست سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند، حال به "افساد فی‌الارض" متهم شده‌اند.

در همین زمینه: از زهرا کاظمی ‌تا جمال خاشقجی: رسوایی رسانه‌های غربی در گزارش نامتوازن قتل دو روزنامه‌نگار

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy