Monday, Jan 28, 2019

صفحه نخست » تغییر رویکرد نظامی جمهوری اسلامی به آفندی و تازش هوایی با ابزار نیم قرن پیش

military_012819.jpg- باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح می‎گوید جمهوری اسلامی دست روی دست نخواهد گذاشت و در حفظ منافع خود ممکن است «رویکرد آفندی» داشته باشد.
- حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش: به دستور رهبر حالت تهاجمی در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته.
- سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش: با تدبیر رهبر قابلیت «تازش هوایی» به نیروی زمینی اضافه شده است!
- کیومرث حیدری: تجهیزات ارتش قبل انقلاب یکبار مصرف بودند.

کیهان لندن - در ایران از سوی رسانه‌ها و برخی مقام‌های ارشد نظامی در سپاه و ارتش زمرمه‎هایی مبنی بر تغییر رویکرد نیروهای مسلّح از دفاعی به تهاجمی به گوش می‎رسد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی، یکشنبه هفتم بهمن، در حاشیه یک جلسه نظامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر رویکرد نیرو‌های مسلح از پدافندی (دفاعی) به آفندی (تهاجمی) گفته «در حفظ منافع خودمان ممکن است رویکرد آفندی داشته باشیم تا اجانب با مشاهده آثار و شواهد آن، فکر تجاوز به منافع کشورمان را از سر بیرون کنند.»

به گزارش تسنیم، محمد باقری با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی دست روی دست نخواهد گذاشت تا منافع ملت، امنیت و آرامش کشور به خطر بیفتد» تاکید کرده «تغییری در ماهیت رزمایش‌هایی که امسال در تنگه هرمز، خلیج فارس، دریای عمان و در زمین و هوا انجام شد، صورت گرفت و این مسیر رو به ارتقاء است تا نیرو‌های مسلح آمادگی این را داشته باشند که در صورت ضرورت، در تاکتیک‌ها این تغییرات را اعمال کنیم.»

این مقام نظامی ادعا کرده اینطور نیست که در عملیات و تاکتیک صرفاً دفاعی و منفعلانه عمل کنیم.

عموماً در بُعد نظامی اظهار نظرهای فرماندهان عضو سپاه بیش از آنکه ارزش تاکتیکی و اعتبار عملی داشته باشد، بیشتر بیان شور و شعار انقلابی و تهییج است و نمی‎شود حسابی روی آنها باز کرد اما این اواخر شعار دادن درباره تغییر رویکرد نظامی جمهوری اسلامی ایران از دفاعی به تهاجمی پس از اظهار نظر فرمانده نیروی زمینی ارتش در جریان رزمایش «اقتدار ۹۷ نزاجا» بیشتر شده است.

تغییر ساختار دفاعی به تهاجمی

طبق اظهارات کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، ششم بهمن، در برنامه گفتگوی ویژه خبری بنا به دستور علی خامنه‎ای در رزمایش ارتش از دو رویکرد رونمایی شده یکی «تغییرات ساختاری» و دیگری «راهبرد کلی» که به همه نیروهای مسلح ابلاغ شده که بر اساس این رویکرد «حالت تهاجمی و هدف‌محور در دستور کار نیروهای مسلح قرار گرفته است.»

این مقام ادعای دیگری هم کرده مبنی بر اینکه «نیروی زمینی را به یک نیروی متحرک هجومی تبدیل کرده‎ایم» و «از جنگ نامتقارن عبور کرده‎ایم و به مرتبه‎ای از بازدارندگی رسیدیم که نیازی به تاکتیک ناهمتراز نداریم و با یک تاکتیک خوب تهاجمی می‎توانیم از کشور دفاع کنیم!»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

«تازش هوایی» همراه با «تجاوز»!

مهمان دیگر برنامه گفتگوی ویژه خبری حبیب‎الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش بود که گفت «نیروی زمینی ارتش از یگان‎های قدیمی و سنتی عبور کرده و تیپ‌های ما به تیپ‎های واکنش سریع و متحرک هجومی، متحرک مکانیزه تبدیل شده‎اند.»

او در حرف‌های خود از «حمله» چیزی نگفت اما ادعا کرد قابلیت «تازش هوایی» ونقل و انتقال سریع نیرو به نزاجا اضافه شده است! وی همچنین تاکید کرد «قطعاً ما متکی بر تدابیر فرمانده کل قوا قصد تجاوز به مرزهای دیگران را نداریم اما اگر در جایی لازم باشد تا توان خود به نمایش بگذاریم این کار را می‌کنیم!»

بخش دیگری از صحبت‎های این دو مقام بلندپایه ارتش جمهوری اسلامی تاختن به تجهیزات و ادوات نظامی و ساختار ارتش پیش از انقلاب بود. کیومرث حیدری ادعا کرد تجهیزات ارتش قبل انقلاب «یکبار مصرف بودند» و «عقبه مطمئن عملیاتی نداشتند»، اما پس از انقلاب با ایجاد نهضت خودکفایی امروز در ۲۳ رسته نزاجا ما به هیچ عنوان در چرخه دفاعی دست نیازمان به سوی هیچ بیگانه‎ای دراز نیست و به دستور «فرمانده کل قوا» تحول عمیق ساختاری در نزاجا صورت گرفته است.ولی آیا ارتش جمهوری اسلامی چه تحول عمیقی در تجهیزات نظامی ایجاد کرده که فرماندهان آن چنین جسورانه و محکم در موردش اظهار نظر می‎کنند؟ ادعای اضافه شدن «تازش هوایی» و یا ادعای تبدیل رزم هوایی از دفاعی به تهاجمی، آنهم در شرایط تحریم، با تکیه بر چه نوع هواپیما و هلی‎کوپترهای ویژه‌ای مطرح می‌شود که این قابلیت را در اختیار نیروهای مسلّح گذاشته است؟!

در همین زمینه تصاویر زیادی از رزمایش دو روزه‎ی نیروی زمینی منتشر شده که پرده از این ادعاها بر می‌دارد. به استتاد همین تصاویر، اظهارات این دو فرمانده ارتش نه تنها بلوف بلکه سراپا دروغ است. تمام ادوات هوایی اعم از هلی‎کوپتر و هواپیمایی که در رزمایش «اقتدار ۹۷ نزاجا» مورد استفاده قرار گرفت دست‌کم ۴۵ سال و بعضی از آنها بیشتر از نیم قرن از عمرشان می‎گذرد. جنگنده‎های چنگدو چینی (اف ۷)، هلی‎کوپترهای کبرا، شینوک و ۲۱۴ که همگی خریدهای محمدرضاشاه فقید برای ارتش ملّی ایران بود که هنوز فرماندهان نیروی زمینی جمهوری اسلامی با تکیه بر آنها هم نمایش اقتدار می‎دهند و هم مدعی هستند «یک‌بار مصرف»‌بوده، مربوط به آن دوران است.

1.jpg
هواپیماهای چنگدو چینی (جی ۷) با نام صادرات (اف ۷)
2.jpg
هلی‌کوپتر ۲۱۴ ساخت آمریکا
3.jpg
هلی‌کوپتر ترابری شینوک ساخت آمریکا
4.jpg
هلی‌کوپتر بل ای‌اچ-۱ (کبرا) ساخت آمریکا

فراتر از اینها فقط با نگاهی سطحی به رزمایش نیروی زمینی ارتش عمق بلاهت‎ این فرماندهان سیاسی- عقیدتی پیدا می‌شود. بلاهتی که نه‌تنها از نظامیان بلکه بر مخاطبان غیرنظامی نیز پوشیده نیست. حتی ساده‌ترین اصول نظامی هم در این رزمایش رعایت نشده. پوشش منطقه نصرآباد اصفهان خاکی است و بسیاری از نظامی‎های حاضر در این مانور بجای اینکه از لباس‌های خاکی برای استتار استفاده کنند لباس‌هایی برتن دارند معروف به (استتار سبز لجنی) که مخصوص مناطق جنگلی یا پوشش‌های گیاهی سبز است!

چطور می‎شود ادعای ایجاد «تیپ‎های محرک واکنش سریع» داشت اما هنوز اسلحه سازمانی نیروهای رزمی «ژ-۳» باشد؟! این سلاح سازمانی ارتش را آلمانی‌ها بیش از ۶۰ سال پیش در ارتش خود استفاده می‎کردند و در مقایسه با سلاح‎های نوین امروزی فوق‎العاده کُند و در مجموع از رده خارج است. به نظر می‌رسد همین دو نمونه‌ی مختصر کافی باشد که گویند: تو خود حدیث مفصل خوان از این مُجمل! مقامات کشوری و لشکری جمهوری اسلامی با چنین ادعاهای دروغینی با سرنوشت کشور و جان و مال مردم بازی می‌کنند.

5.jpg
«ژ-۳» سلاح سازمانی ارتش جمهوری اسلامی
06.jpg
فرمانده نیرو زمینی ارتش در حاشیه رزمایش در حال وضو گرفتن است، سیستم آبرسانی رزمایش برای نیروها خود گواه واقعیت است


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy