Tuesday, Jan 29, 2019

صفحه نخست » افشاگری از دلایلی که سپاه در همه امورات نظام دخالت می کند

IB2_012919.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / ایران بریفینگ

آیت الله خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران بارها در زمان حیاتش و همچنین در وصیت نامه اش که اکنون منشور جمهوری اسلامی است به صراحت نوشته اند : «سپاه، ارتش و نیروهای مسلّح نباید در سیاست دخالت کنند. » این دستور البته در زمان حیات خمینی هم بصورت تام و تمام اجرا نشد اما در زمان رهبری وی ایران درگیر یک جنگ تمام عیار نظامی بود و تا حدودی حضور و دخالت نظامیان در عرصه سیاست قابل تاویل بود . اما از سال ۱۳۶۸ و با شروع رهبری جدید جمهوری اسلامی عملا ایران چهره نظامی به خود گرفت . این امر را از چند زاویه می شود تفسیر کرد:

  1. رهبری جدید آیت الله خامنه ای به واسطه سالها فعالیت و حضور در جنگ ایران و عراق فاقد کادر سیاسی و دیپلمات بود و اکثر اطرافیان و نیروهای مورد اعتماد وی از نظامیان و عمدتا از میان پاسداران سپاه بودند .
  2. سید علی خامنه ای فاقد کریزمای لازم همانند خمینی بود و از همان ابتدای رهبری اش حمایت های لازم فقهی و حوزوی و سیاسی و همچنین مردمی را نداشت . بنابراین حضور بازوی امنیتی و نظامی سپاهیان در کنار وی لازم به نظر می آید .

اکنون دیگر حضور پر رنگ سپاه پاسداران در فعالیت های امنیتی ، سیاسی و اقتصادی راز پنهانی نیست و در ایران کم نیستند کسانی که با استفاده از هر فرصتی ، این "راز" سرپوشیده را بر ملا می سازند و گاه نیز مجبور به تکذیب آن می شوند. از کنایه های محمود احمدی نژاد به جایگاه پر اهمیت "برادران قاچاقچی" که بنادر مهم کشور را در اختیار خود داشتند ، تا شعارهای انتخاباتی حسن روحانی که نوید کنار زدن سپاه را از اقتصاد ایران به رای دهندگانش مژده می داد و سپس حرفش را پس میگرفت تا دوباره در جائی دیگر تکرارش کند ، همه و همه رد پای نبرد فرساینده ولی نابرابری را نشان می دهند که دیر زمانی است ،میان بخشی از مجریان کشور با سپاهیان جریان داشته و دارد.

سپاه پاسداران و انبوه عظیم پاسداران که در بخش های مختلف اجرایی و کشوری از شوراهای شهر گرفته تا پارلمان و مجمع تشخیص مصلحت و کابینه دولت و ... دیگر حضورشان آنقدر پر رنگ است که تکذیبهای مکرر و چند باره سپاه پاسداران مبنی بر عدم دخالت سپاه در سیاست چاره کار نیست .

به عنوان مثال هنگامی که محسن رضایی سرلشکر و فرمانده اسبق سپاه پاسداران به سمت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و یا لیست بلند بالایی از سرداران سپاه پاسداران برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی کاندیدا شدند ، سپاه پاسداران مدعی شد این افراد تماما بازنشسته و یا مستعفی سپاه پاسداران هستند و از همین رو از حق شهروندی خود برای در اختیار گرفتن حق انتخاب شدن برای مجلس و ... استفاده کرده اند .

اما با گذشت چند سال باردیگر کذب بودن تمام آن تکذیب ها و اخبار استعفا ثابت شد !

سرتیپ محمد کوثری فرمانده سابق لشکر محمد رسول الله که ۸ سال نماینده تهران در پارلمان بود هنگامی که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی در انتخابات اقبال نیافت مجددا در کسوت سرتیپ پاسدار فرمانده قرارگاه ثارالله تهران(قرارگاه امنیتی و فرمانداری نظامی تهران) منصوب شد .

سرتیپ محمدحسین صفارهرندی که در دولت اول محمود احمدی نژاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد پیشتر از اساتید و فرماندهان دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه بود اما هنگامی که در دولت دوم احمدی نژاد برکنار شد مجددا در کسوت سرتیپ سپاه مشاور فرمانده کل سپاه شد (توضیح اینکه وی هم اکنون نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است)

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

سرتیپ رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء بود وی در دولت دوم احمدی نژاد وزیر نفت شد پس از انتخاب قاسمی به عنوان وزیر نفت، تیموتی گایتنر (که در کابینه باراک اوباما، پست وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا را برعهده داشت.) هشدار داد که از امروز، وزارت نفت ایران تحت تسلط سپاه پاسداران درآمده است اما همان زمان اعلام شد وی از عضویت در سپاه انصراف داده است . وی در دولت اول حسن روحانی نیز مشاور معاون اول رئیس جمهور بود اما با پایان دولت اول حسن روحانی وی مجددا در کسوت سرتیپ سپاه اکنون در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مجری پروژه های صنایع هوایی است !

این لیست بسیار بلند بالاست حالا دیگر کسی تکذیب نمی کند سپاهیان در سیاست و اقتصاد و تمامی شئون جمهوری اسلامی دخالت دارند حتی بصورت علنی و در تقابل با وصیت نامه آیت الله خمینی خواستار آن هستند که :« مجلس قانون حضور سپاهیان دیپلمات را تصویب کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy