Wednesday, Jan 30, 2019

صفحه نخست » حمله ترامپ به نهادهای اطلاعاتی خودش در رابطه با ایران + واکنش کنایه‌آمیز ظریف

trump_013019.jpgرادیو فردا - رئیس‌جمهوری آمریکا به ارزیابی ۱۶ دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده درباره ایران حمله کرد و گفت که آنها درباره تهدید ایران «ساده و خام» بوده و «اشتباه» می‌کنند.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۰ بهمن یک‌سری توئیت درباره گزارش روز سه‌شنبه نهادهای امنیتی آمریکا نوشت که «شاید این نهادها باید به مدرسه بروند».

وی افزود: «به نظر می‌رسد وقتی پای خطر ایران به میان می‌آید اطلاعاتی‌ها افرادی منفعل و ساده هستند. آنها اشتباه می‌کنند».

گرچه رئیس‌جمهوری آمریکا در گذشته نیز از نهادهای اطلاعاتی آمریکا خشمگین شده بود ولی این نخستین بار است که به طور علنی از دستگاه‌های امنیتی تحت امر خود انتقاد می‌کند.

آقای ترامپ در یکی از توئیت‌های روز چهارشنبه خود نوشت: «وقتی من رئیس‌جمهور شدم ایران در سرتاسر خاورمیانه و ورای آن در حال مشکل‌آفرینی بود. از زمان خروج از توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران، آنها بسیار متفاوت شده‌اند ولی همچنان منبع بالقوه خطر و درگیری هستند».

وی افزوده است: «آنها در حال آزمایش موشکی (هفته گذشته) و بیشتر هستند، و در حال نزدیک شدن به پرتگاه. اقتصادشان در حال فروپاشی است، تنها چیزی که باعث عقب‌نشینی‌شان می‌شود. درباره ایران مراقب باشید. شاید نهادهای اطلاعاتی باید به مدرسه برگردند!»

***

محمد جواد ظریف به ارزیابی سالانه تهدید جهانی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا منتشر میشود، واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: وقتی که آژانس‌های اطلاعاتی خود ترامپ با آنچه که او، جنگ طلبان دولتش و اسرائیلی‌ها می‌گویند در تناقض قرار می‌گیرند. او باید در طول این مدت به حرف‌های اتحادیه اروپا ، سازمان ملل و مقامات سابق آمریکایی گوش فرا‌می‌داد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا روز ۹ بهمن در ارزیابی تازه خود از تهدیدهای جهانی که به کمیته اطلاعاتی سنا ارائه شد، درباره ایران گفته بودند که تهران «در حال حاضر فعالیت کلیدی مرتبط با توسعه سلاح هسته‌ای» را دنبال نمی‌کند ولی در عین حال برنامه موشکی ایران در سال ۲۰۱۹ را همچنان تهدیدی برای خاورمیانه می‌دانند.

جینا هاسپل، مدیر سی‌آی‌ای، در این نشست گفت که ایران به رغم خروج آمریکا از برجام به تعهداتش در چارچوب آن پایبند بوده است.

وی گفت: «آنها در حال حاضر از نقطه نظر فنی [به برجام] پایبندند».

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز با اشاره به پایبندی ایران به برجام گفت ادامه این روند باعث شده است که زمان لازم برای تولید مواد مورد نیاز به منظور ساخت یک سلاح هسته‌ای از چند ماه به حدود یک سال افزایش یابد.

گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره ایران برخلاف ارزیابی رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره خطر هسته‌ای ایران است که یکی از دلایل وی برای خروج از برجام در اردیبهشت امسال بود.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین نسبت به هدف دونالد ترامپ برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ابراز تردید کرده و گفتند بعید است آن کشور زرادخانه هسته‌ای خود را کاملا از بین ببرد.

آقای ترامپ روز چهارشنبه در واکنش به این بخش از گزارش تاکید کرد که روابط کره شمالی با آمریکا «در بهترین وضعیت خود تاکنون قرار دارد».

وی اشاره کرد که توقف آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ، بازگشت اجساد برخی از سربازان آمریکایی و آزادی آمریکایی‌ها نشانه‌هایی از پیشرفت است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پارسال پس از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شد که خلع‌سلاح اتمی را دنبال کند. انتظار می‌رود که رهبران دو کشور در ماه فوریه بار دیگر با هم ملاقات کنند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بخش دیگری از گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا پرداخته و می‌گوید احتمال دارد روسیه و کشورهای دیگر با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلاش کنند بر انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا تاثیر بگذارند.

این گزارش می‌افزاید: «دشمنان و رقبای استراتژیک ما به احتمال فراوان انتخابات سال ۲۰۲۰ را فرصتی برای پیشبرد اهداف خود می‌دانند. پیش‌بینی ما این است که آنها قابلیت‌های خود را افزایش داده و از تجارب یکدیگر استفاده خواهند کرد. بنابراین ویژگی تهدیدها در سال ۲۰۲۰ و انتخابات بعدی متفاوت خواهد بود».

روسیه متهم است که در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع آقای ترامپ دخالت کرده است، اتهامی که هم مسکو و هم رئیس‌جمهوری آمریکا تکذیب کرده‌اند. در حال حاضر رابرت مالر، مستشار ویژه، در حال تحقیق پیرامون تبانی احتمالی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy