Saturday, Feb 2, 2019

صفحه نخست » حملات «تروریستی» در غیاب جنگ‎های نیابتی سپاه؟

terror_020219.jpgبهروز مفید - شبکه بیان

سپاه در جریان جنگ داخلی سوریه و جنگ داخلی یمن، ماجراجویی های خود را اینگونه توجیه می کرد که اگر سپاه با نیروهای «تکفیری» خارج از مرزهای خود مبارزه نکند، این جنگ ها به داخل کشور کشیده می شود.

حوادث و رخدادهایی که ایران آنها را «تروریستی» می داند در چند ماه گذشته در ایران شدت گرفته است.

در تازه ترین این رخدادها، صبح امروز شنبه ۱۳ بهمن در شهرستان نیکشهر یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان، در پی یک حمله به مراسم صبحگاهی سربازان، یک نفر کشته و پنج نفر مجروح شدند.

حملات این چنینی از سال گذشته شدت بیشتری گرفته اند. حمله به رژه اهواز در مراسم سالگرد دفاع مقدس، آدم ربایی در زاهدان، بمبگذاری در کلانتری شهر زاهدان و اکنون حمله مسلحانه که به گفته خبرگزاری تسنیم به یک واحد بسیج بوده است و قربانی اصلی از «کارکنان سپاه» معرفی شده است.

کشته شدن یکی از کارکنان سپاه در حالی رخ می دهد که پیشتر حملات این چنینی مواردی مشکوک گزارش شده بود.

خبرگزاری تسنیم نام فرد کشته شده را مرتضی علی‌احمدی نوشته است اما از سمت و درجه نظامی و میزان وابستگی او اطلاعاتی منتشر نشده است.

تا کنون اغلب حملات این چنینی که انجام شده است، از سربازان قربانی گرفته است و مورد خاصی متوجه فرماندهان سپاهی مناطق نبوده است.

این موضوع مشکوک بودن این گونه حملات را بیشتر نشان می دهد.

گروه جیش العدل، مسئولیت حمله امروز به نیکشهر و حمله ۴ روز قبل به یک کلانتری در زاهدان را بر عهده گرفته است.

پیشتر در جریان رژه سربازان در سالگرد «دفاع مقدس» عده ای با تیراندازی مستقیم، مراسم را مختل کردند.

گروه الاحواز این حمله را ابتدا بر عهده گرفت و سپس در یکم مهرماه آن را رد کرد. داعش نیز با انتشار اسناد ویدیویی تایید کرد که حمله توسط آنها انجام شده است.

داعش پیشتر در خرداد ۱۳۹۶ مسئولیت حملات به آرامگاه روح الله خمینی و مجلس شورای اسلامی را بر عهده گرفت که در نتیجه آن ۲۲ نفر کشته شدند.

اما بررسی ویدیوهای منتشر شده توسط رسانه های داخلی، گمانه زنی ها در خصوص نمایشی بودن این حملات را تقویت کرد.

همچنین برخی پیش بینی ها حاکی از آن است که در سالگرد انقلاب اسلامی، برخی نیروهای داخلی سپاه در تلاش برای آشوبگری داخلی در جهت سیاست "تفرقه بینداز و حکومت کن" و "پیروزی در ایجاد ترس است" هستند.

فشارهای گسترده بر فعالین عرب ایرانی در خوزستان و کردهای مستقر در مناطق مرزی یکی از اهدافی است که پس از این گونه حملات پیش بینی می شود.

با این حال سپاه در جریان جنگ داخلی سوریه و جنگ داخلی یمن، ماجراجویی های خود را اینگونه توجیه می کرد که اگر سپاه با نیروهای «تکفیری» خارج از مرزهای خود مبارزه نکند، این جنگ ها به داخل کشور کشیده می شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy