Wednesday, Feb 6, 2019

صفحه نخست » علت عدم صدور گواهینامه رانندگی و کارت ملی

lisc_020619.jpgشبکه بیان - بیش از دو ماه است که کارت های ملی و گواهینامه های رانندگی در ایران صادر نمی شوند یا با تاخیر بسیار زیاد صادر می گردند.

آموزشگاه های رانندگی علت عدم صدور کارت گواهینامه رانندگی را تحریم ها می دانند چرا که چیپ شناسنامه ای روی کارت ها تحریم هستند و وارد نمی شوند.

همین موضوع در خصوص کارت های ملی جدید صحت دارد و دولت اگر چه بارها اعلام کرده است تا زمان مشخص، کارت های قدیمی اعتبار دارند، اما پیگیری جدی نیز صورت نمی گیرد و نظام اداری ایران همچنان به سبک قدیم و با کارت های قدیمی کارها را انجام می دهند.

پلیس اما به این خبر واکنش نشان داده و اعلام کرده است این اخبار شایعه هستند.

سرهنگ هویدا تزار واکنش به شایعه کمبود کارت خام گواهینامه و بروز برخی مشکلات در صدور گواهینامه‌های رانندگی اظهار کرد: من این موضوع را تکذیب می‌کنم و به هیچ وجه صحت ندارد و این موضوع تنها یک شایعه است.

با این حال طبق روند کاری که به طور معمول رایج است و این کارت ها حداکثر ظرف ۲ هفته صادر می شود، این روزها تا ۲ ماه نیز افزایش داشته است.

گزارشات به دست آمده از مراکز پستی برخی مناطق تهران، نشان می دهد افرادی که برای دریافت کارت ملی یا کارت گواهینامه خود به این مراکز مراجعه می کنند با سخنان متصدی امور پستی مواجه می شوند که به آنها اعلام می کنند کارتشان هنوز آماده نیست و صف هایی هر روزه برای دریافت این کارت ها ایجاد می شود که با عدم دریافت پاسخ روبرو می گردند.

پیش از این دولت در جهت سهمیه بندی بنزین و اعطای کارت سوخت به شهروندان، در طرحی اعلام کرد کارت های سوخت به کارت های بانکی شهروندان متصل خواهد شد.

به نظر می رسد این طرح به دلیل عدم وجود چیپ های مورد نیاز برای صدور کارت سوخت اعلام شده است با این حال پروژه اتصال کارت سوخت به کارت های بانکی نیز تا کنون در صف مانده و شهروندان همچنان با استفاده از کارت های موجود در پمپ بنزین ها، بنزین مورد نیاز را برداشت می کنند.

پلیس راهور ناجا در حالی که انتشار دهندگان اخبار در این زمینه را تهدید به برخورد می کند، سخنگوی سازمان ثبت احوال خبر تحریم بدنه کارت های هوشمند را تایید می نماید.

اگر چه سخنگوی سازمان مذکور کارت های ملی را جدا از کارت های گواهینامه ای دانسته و اعلام کرد تنها برای کارت ملی این مشکل وجود دارد و برای گواهینامه ها مساله ای بابت صدور وجود ندارد، اما بدنه و یا چیپ های استفاده شده که حکم شناسنامه دارنده را دارند، تفاوتی ندارد و هر دو از یک سیستم بهره برداری می کنند.

مرداد ماه سال جاری، بختیاری ،سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور از دلایل تأخیر صدور کارت هوشمند ملی چنین گفت: متاسفانه بر اثر تحریم‌ها دیگر نمی‌توانیم بدنه کارت را وارد کنیم به همین دلیل اقدامات خود را برای صدور کارت تولید داخل آغاز کرد‌ه‌ایم.

در همین حال وی می گوید اوراق امنیتی پلیس راهور، از بدنه های داخلی استفاده می کند.

وی توضیح نداد چرا سازمان ثبت احوال همچون پلیس راهور از بدنه های تولید داخلی استفاده نمی نماید.

تاخیر در صدور کارتهای گواهینامه که از جانب پلیس راهور صادر می شود، گمانه زنی ها در خصوص تحریم های کارت های دارای چیپ شناسنامه ای ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy