Wednesday, Feb 6, 2019

صفحه نخست » حرف راست را از «زنگنه» بشنوید!

zangene_020619.jpgوزیر نفت رژیم ایران روز سه‌شنبه 16 بهمن اظهاراتی را مطرح کرد که نشان ‌دهنده اوضاع بحرانی جمهوری اسلامی پس اِعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» اگرچه برخی مسئولان جمهوری اسلامی به ویژه رئیس‌جمهوری برای حفظ ظاهر ادعا می‌کنند که «نفت به اندازه کافی به فروش می‌رسد» و «شرایط اقتصادی کشور خوب است»؛ اما اذعان بیژن زنگنه به مشکلات متعدد در زمینه فروش نفت و گاز و عدم دریافت پول آن، نشان‌دهنده اوضاع پیچیده و بحران مالی رژیم ایران است.

هم‌زمان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا نیز در سخنرانی سالانه خود در کنگره به اِعمال «بیشترین و سخت‌ترین تحریم‌ها علیه رژیم ایران» اشاره و تأکید کرد اجازه نمی‌دهیم رژیمی که مرگ بر آمریکا می‌گوید و حامی اول تروریسم است، به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.

به نظر می‌رسد تحریم‌های سختی که دونالد ترامپ از آن سخن می‌گوید به خوبی و بی‌سروصدا در حال کار کردن و اثر گذاشتن بر شریان‌های اقتصادی جمهوری اسلامی است؛ به طوری که وزیر نفت رژیم ایران می‌گوید «ماهیانه بالای 200 میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کنیم ولی پولش را نمی‌دهند.»

زنگنه اذعان کرده است که تحریم‌ها باعث شده‌اند عراقی‌ها 11 میلیون بشکه نفت کرکوک را که از طریق ایران سوآپ می‌کردند، متوقف کنند. او اقرار کرده است که «هیچ کشوری برای ما فداکاری نمی‌کند. عراق راه‌های خیلی سهل‌الوصولی برای کمک به ایران دارد و همه را به عراقی‌ها پیشنهاد دادم ولی آن‌ها نپذیرفتند.»

عراقی‌ها در حالی به جمهوری اسلامی پشت کرده‌اند که در زمان حمله داعش، کمک‌های نظامی و غیرنظامی زیادی را از ایران دریافت کردند. علاوه بر این، زیارتگاه‌های واقع در شهرهای کربلا، سامرا، کاظمین و نجف نیز با ثروت‌های مردم ایران بازسازی شده و توسعه یافته‌اند. با وجود اینکه سران رژیم همواره عراقی‌ها را «برادر دینی» خود می‌خوانند، اکنون که ایران در تنگنای کم‌سابقه‌ای قرار گرفته، این همسایه غربی مانند روسیه به ایران پشت کرده است.

اما بحران نفتی جمهوری اسلامی پس از تحریم‌های آمریکا آنجا عیان می‌شود که زنگنه اذعان کرده است «با اینکه دو کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بارها با آن‌ها تماس گرفته‌ایم، جواب تماس ما را نمی‌دهند.»

اشاره این وزیر ایرانی به کشورهای یونان و ایتالیا است. این دو، جزء هشت کشوری هستند که برای خرید نفت ایران از آمریکا معافیت دریافت کرده‌اند. زنگنه اظهار داشته است که پس از تحریم‌ها «هیچ کشور اروپایی» از ایران نفت نخریده است.

علاوه بر این، جمهوری اسلامی در فاز 11 پارس جنوبی نیز به بن‌بست رسیده است. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شرکت «توتال» از قرارداد پنج میلیارد دلاری برای همکاری در فاز 11 پارس جنوبی خارج شد و حالا زنگنه گفته است با شرکت سی.ان.پی.سی چین مکاتبه کرده‌ایم ولی «جواب ما را نمی‌دهند.» این شرکت چینی در قرارداد فاز 11 پارس جنوبی 30 درصد سهم داشت و حالا به خاطر تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کرده است.

اعتراف‌های وزیر نفت ایران و تشریح وضعیت کنونی از زبان او یک پیام واضح و روشن در بر دارد: آثار تحریم‌های آمریکا نمایان شده است و جمهوری اسلامی در آستانه ورود به یک بحران بی‌سابقه اقتصادی قرار دارد؛ بحرانی که بنیه‌های مالی رژیم را از بین خواهد برد و موجب کسری بودجه، رکود، تورم و فقیرتر شدن مردم خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy