Thursday, Feb 7, 2019

صفحه نخست » خبرهایی از شکست دومین تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا

mahvareh.jpgالعربیه - منابع آمریکایی از احتمال شکست دومین تلاش ایران برای پرتاب فضا خبر می‌دهند؛ تلاشی که شامگاه چهارشنبه ۶ فوریه صورت گرفت.

سایت رادیو ملی آمریکا (NPR) و خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش دادند که تصاویر ماهواره‌ای از مرکز فضایی امام خمینی در استان سمنان ایران، نشان می‌دهد که «راکت ماهوره‌بر دوستی» به فضا پرتاب شده است.

برپایه این گزارش‌ها آثار سوختگی و حریق بر جای مانده از سکوی پرتاب راکت ماهواره بر نشان می‌دهد این راکت به فضا پرتاب شده اما عدم اطلاع‌رسانی مقامات ایرانی درباره موفقیت پرتاب ماهواره جدید و قرار گرفتن آن در فضا، احتمال شکست دوباره ایران در پرتاب ماهواره به فضا را نشان می‌دهد.

دیوید اشمیرلر از پژوهشگران «موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری» به رادیو ملی آمریکا گفت: «آن‌چه در این تصاویر قابل مشاهده است چند اثر سوختگی است که می‌تواند آثاری از شلیک موشک باشد».

این پزوهشگر با توجه به عدم اطلاع‌رسانی مقامات ایرانی از پرتاب ماهواره چنین نتیجه گرفته که: «احتمالا این موشک با موفقیت از سکوی پرتاب شلیک شده اما در مراحل بعدی مشکلی برای آن پیش آمده و نتوانسته در مدار زمین قرار بگیرد».

تا کنون مقام‌های ایرانی درباره این اخبار موضعی نگرفته‌اند.

این دومین تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا طی هفته‌های اخیر است.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران سه‌شنبه ۱۵ ژانویه از شکست اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا خبر داده بود.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق می‌شود.

آذری جهرمی در حسار کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «خبر خوب طلب شما. بامداد امروز با وزرای ارتباطات دولتهای هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ایران را به دروغگویی درباره پرتاب ماهواره فضایی متهم کرد و گفت هدف ایران «آزمایش مرحله نخست موشک قاره‌پیما بر خلاف همه توافق‌ها» بود.

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که برپایه آن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ تصویب شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy