Friday, Feb 8, 2019

صفحه نخست » کاهش ارزش پول ملی ایران در ۱۰ سال اخیر چه میزان بوده؟

poul.jpgعباس شاکری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفته "بر حسب دلار در ۱۰ سال اخیر ارزش پول ملی ایران ۱۰ برابر کاهش یافته است". به گزارش خبرگزاری "فارس" عباس شاکری افزوده: «طبق گفته مسئولین یک درصد سپرده‌گذاران ۸۰ درصد سپرده‌ها را در اختیار دارند.»

در بخش دیگری از این گزارش درباره "محدود کردن فساد" به نقل از این اقتصاددان آمده: "۱۸ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی به چه کسی داده شد؟ گفتند گزارش تهیه می‌کنیم و بعد هم گفتند کامل نیست. "

این اقتصاددان درمورد پیش‌شرط‌های تصحیح قیمت نسبی عنوان کرد: شفافیت و محدود کردن فساد از جمله این عوامل است 18 میلیارد دلار کالای اساسی به چه کسی داده شد گفتند گزارش تهیه می‌کنیم و بعد هم گفتند کامل نیست. در موضوع سپرده‌گذاران موسسات به چه کسانی پول پرداخت شد بیمه‌ها تالی بعدی دارد.

وی ادامه داد: در بودجه جاری می‌ خواهیم کسری را صفر کنیم. سال 72 بودجه شرکت‌ها از بودجه جدا شد اما شفافیت روز به روز بدتر شده است زیرا تیم نظارت دیوان محاسبات وجود ندارد و درمورد خصوصی‌سازی نیز همین مباحث وجود دارد. فساد از برنامه اول تا پنجم گرایش رو به بالایی دارد در حالی که اینها پیش‌شرط است.

عباس شاکری به ارز در بازار اشاره کرد و گفت: هر کسی صاحب کالا و خدماتی بود هرطور خواست هزینه‌ها را بالا برد مثلا کاغذ 20 روز پیش 270 تومان بود و هفته گذشته 320 تومان شد در حالی که کاغذها ارز 4200 تومانی گرفتند و انبار شده و بعد هم اینگونه است. جالب است که اسم آ‌ن را نیز بازار می‌گذارند. بازار مانند ماشین پیچیده‌ای است که باید آن را ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: قیمت نباید پنج برابر شود وقتی این را می‌گوییم به ما می‌گویند قیمت‌ها را سرکوب نکنید چون منافع زیاد دارد و تکرار می‌شود.

در برنامه ساختار اقتصادی دوستان اشتباه گرفتند و می‌گویند اگر رها کنید بازار می‌شود آیا این تعریف از بازار است. آدام اسمیت هم چنین تعریفی ندارد. قیمت‌ها به صورت طبیعی تعریف می‌شود و طرف عرضه و تقاضا روند تعادلی دارد. بازار مانند ماشین خودکار است قیمت پراید به 40 میلیون رسیده باز پیش‌فروش می‌گذارند و یک ساعته به فروش می‌رسد چون پرتفو (سود) دارد.

وی درمورد بازار ارز نیست گفت: 15 سال است می‌نویسیم ارز بازار ندارد از سال 52 تاکنون یا کسری یا مازاد ارز داریم. بازار رقابتی به وضعیتی گفته می‌‌شود مجالی برای عوامل اقتصادی و تاثیرگذاری قیمت ندارد. یعنی در اقتصاد قیمت مقدار را تسویه می‌کند. از سال 52 تا 56 مازاد ارز داشتیم از سال 56 تا 79 کمبود، از سال 79 تا 90 مازاد و از سال 90 تاکنون کمبود منابع ارزی داریم. دلیل دیگر این مساله آن است که 80 تا 90 درصد ارز متعلق به نفت، گاز و پتروشیمی است بنابراین نیازمند بازارسازی جدید هستیم.

این اقتصاددان با بیان اینکه برای افزایش ارز بازارسازی با تنوع در محصول صادراتی نیاز است یادآور شد: کدام کالا بازار دارد که طرف عرضه زیاد است و تاثیر روی قیمت نگذارد، قیمت از نیروی بی‌نام شکل می‌گیرد. هر موقع می‌خواهند قیمت را دو تا سه برابر کنند به دست بازار می‌سپارند.

به گفته وی 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و ارز صادراتی غیرنفتی نیز یک سوم آمده و همه مسئولان نیز می‌گویند بازار را به تعادل می‌رسانیم. از کدام بازار صحبت می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy