Thursday, Feb 14, 2019

صفحه نخست » جزییات تازه درباره جاسوس ایران در نیروی هوایی آمریکا ‎

spy_021419.jpgایران وایر - به گزارش واشنگتن‌پست، وزارت دادگستری آمریکا در روز چهارشنبه ۱۳ فوریه، یکی از مقامات سابق نیروی هوایی ارتش ایالات متحده را به خاطر همکاری با ایران به توطئه برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات محرمانه در زمینه امنیت و دفاع آمریکا متهم کرد. این اطلاعات شامل جزییات یکی از محرمانه‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های ارتش آمریکا بوده است.

مونیکا الفریت ویت ۳۹ ساله، زاده تگزاس، که افسر سابق ضداطلاعاتی در نیروی هوایی ارتش در میان سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ بود، متهم شده است اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا، که جزییات آن هنوز مشخص نیست، را با مقامات امنیتی ایران به صورت مستقیم به اشتراک گذاشته و همچنین به آنها کمک کرده است تا سایر همکاران نظامی وی را مورد حمله سایبری و هک آنلاین قرار دهند. وی در سال ۲۰۱۳ به ایران پناهنده شد و از محل زندگی وی خبر دقیقی در دست نیست. به گفته مقامات قضایی امریکا، خانم ویت نه تنها اطلاعات محرمانه برنامه‌های ارتش، بلکه هویت و محل اختفای برخی از ماموران امنیتی این کشور در منطقه را نیز به مقامات ایرانی داده که جان این ماموران امریکایی را به مخاطره انداخته است.

پس از پیوستن به نیروی هوایی به عنوان افسر ضد اطلاعات در سال ۱۹۹۷، خانم ویت به عنوان متخصص زبان فارسی مشغول به کار شد. در همین دوره و با پیشرفت در درجات نظامی او از اطلاعات محرمانه وزارت دفاع آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم و تهدیدهای امنیتی علیه این کشور باخبر گشت. در طول فعالیت در نیروی هوایی، خانم ویت چندین مدال افتخار و تقدیرنامه نیز دریافت کرده بود. بعد از خروج از ارتش در سال ۲۰۰۸، مونیکا به فعالیت در زمینه ایران و زبان فارسی با شرکت‌های خصوصی و عنوان پیمان‌کار برای ارتش ادامه داد.

51951.jpgاو که دانش آموخته دانشگاه جرج واشنگتن است، در یکی از مقاله‌های منتشر شده خود در دوران دانشجویی رویکرد امریکا در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: «در وضع تحریم‌های شدید علیه ایران، امریکا باید آثار جانبی آن را نیز بر سایر کشورهای منطقه در نظر بگیرد. چنین تحریم‌هایی می‌توانند به طور ناخواسته متحدان ما در منطقه را به دشمن‌ ما مبدل سازند چرا که ما آنها را مجبور کرده‌ایم بین رابطه با ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.»

در سال ۲۰۱۲ اف‌بی‌آی طی نامه‌ای به خانم ویت خبر داد که وی هدف نیروهای امنیتی ایران قرار گرفته تا جذب آنها شود، اما کمی بعد مونیکا الفریت ویت اسلام آورد و مراسم اسلام آوردن او از یک برنامه تلویزیونی از صداوسیمای ایران پخش شد. البته این تنها حضور تلویزیونی وی در ایران نبود و در برنامه‌های مختلف دیگری نیز به عنوان سرباز سابق ارتش آمریکا شرکت کرد و به انتقاد از آمریکا و ارتش این کشور پرداخت. برای مثال در یکی از این مصاحبه‌های تلویزیونی در پرس تی‌وی، وی به شدت از تحمل موارد آزار جنسی در ارتش آمریکا انتقاد کرد و در موردی دیگر اظهار داشت آمریکا در قبال جمعیت مسلمان خود منصف نیست.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اسلام آوردن ویت و حضورش در ب تلویزیون دولتی ایران نشان داد که او سوگندش در راستای پاسداری از اطلاعات محرمانه آمریکا را زیر پا و آنها را با دشمن به اشتراک گذاشته است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین چهار ایرانی را در خصوص جرایم سایبری و دزدین آنلاین هویت افراد در همین رابطه متهم کرده است. مجتبی معصوم‌پور، بهزاد مصری، حسین پروار، و محمد پریار نام این افراد است که به عقیده دادگستری، مقامات نظامی ارتش آمریکا را مورد حمله سایبری قرار داده‌اند. این اتهامات علیه شهروندان ایرانی و امریکایی بعد از سال‌ها تحقیق مشترک اف‌بی‌آی و اداره تحقیقات نیروی هوایی ارتش مطرح شده است.

خانم ویت و چهار ایرانی یاد شده در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند، اما حکم جلب آن‌ها در آمریکا صادر شده و هر یک از آن‌ها به محض خروج از ایران می‌توانند بازداشت و به امریکا استرداد شود.

بعد از این اطلاعیه وزارت دادگستری، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تحریم‌های جدیدی را علیه چند شخص و سازمان ایرانی که در این حملات سایبری و جاسوسی نقش داشته‌اند، وضع کرد.

این اطلاعیه وزارت دادگستری در حالی صادر شد که مایک پمپئو، وزیر کشور، و مایک پنس، معاون رییس‌جمهور آمریکا در لهستان نشستی با نمایندگان بیش از ۶۰ کشور دنیا دارند تا ایران را به خاطر آزمایش موشک‌های دوربرد و حمایت از تروریسم تحت فشار قرار دهند. البته لازم به ذکر است که این نشست نیز با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده و برخی رویکرد منحصرا ضد ایرانی آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy