Saturday, Feb 16, 2019

صفحه نخست » روزنامه خوانی ۲۷ بهمن سایت ایران اینترنشنال

1018DCE8-B30B-4AC8-8A55-2EBAA5D4CB4F.jpegیک روز تعطیلی و رخدادهایی که روزنامه‌ها در پنج‌شنبه و جمعه‌ای که گذشت نتوانستند پوشش دهند کاری کرده است که تیترهای امروز کهنه و بیات باشد.

کنفرانس ورشو و حمله انتحاری به اتوبوس سپاه پاسداران و نشست سران ایران و روسیه و ترکیه در سوچی همه در کنار هم قرار گرفتند و روزنامه‌ها سراسیمه به تحلیل هر‌کدام از این رخدادها پرداخته‌اند و البته، حواسشان به همین امروز هم بوده که قرار است تکلیف لایحه «پالرمو» در مجمع تشخیص مصلحت روشن شود.

درباره نشست ورشو البته موضع روزنامه‌ها همان است که نظام گفته است. تیترها حاکی از این است که آمریکا و متحدانشان شکست خورده‌اند و نتوانستند اجماعی علیه ایران تشکیل دهند.

کیهان تیتر زده است «اجلاس ورشکسته‌ها در ورشو، نمایش تحقیر آمریکا»، اما برخی هم به این نتیجه رسیده‌اند که اجلاس سوچی را مقابل ورشو قرار دهند، یعنی اگر آمریکایی‌ها متحدی در منطقه دارند، ایران و روسیه و ترکیه در آن سوی میدان ایستاده‌اند.

این تقابل ساده را روزنامه سازندگی خوش‌بینانه تیتر کرده است «شکست ورشو از سوچی». گزارش و تحلیل فارغ از شعار و احساس درباره نشست ورشو در روزنامه‌ها کمیاب است، اما شاید بتوان گفت روزنامه همدلی با نگرانی کنفرانس ورشو را تعقیب کرده و در گزارشی با عنوان «همه راه‌ها به ورشو ختم نمی‌شود»، از احتمال وقوع جنگ ابراز نگرانی کرده است. همدلی با فریدون مجلسی، از دیپلمات‌های قدیمی، گفت‌و‌گویی کرده و از زبان او شنیده است در دو سوی این مقابله، یعنی هم سمت آمریکا و متحدان عرب و اسرائیلی‌اش و هم در سمت ایران، تندروها حاکم شده‌اند و در گفت‌و‌گو بسته است.

فرمانده سپاه پاسداران گفته است انتقام کشته‌شدگان سپاه در سیستان و بلوچستان را خواهند گرفت و حالا، صفحه اول روزنامه‌های اصول‌گرا پر است از انتقام‌کشی و خونخواهی. اما در این میانه، اظهار‌نظر حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری، که هشدار داده است نباید در چرخه باطل خشونت و خون افتاد، خبر‌ساز شده است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی به آشنا توپیده و نوشته همین وادادگی‌ها و خودباختگی‌هاست که دشمنان را جسور کرده است و با این حرف‌هایی که آشنا می‌زند، پس تکلیف قصاص و حکم الهی چه می‌شود.

خبر درگذشت پوران شریعت رضوی، همسر دکتر شریعتی، هم امروز در روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل بازتاب داشت و به این بهانه، یاد دکتر شریعتی هم پس از چهل‌و‌یک سال از درگذشتش زنده شد. روزنامه‌ها البته سعی کرده‌اند به شخصیت پوران شریعت رضوی بپردازند، اما انگار سایه شریعتی چنان سنگین بود که گفتن از همسرش بی‌یاد‌کردِ او مسیر نبوده است. روزنامه آفتاب طرحی از شریعتی و پوران، همسرش، را در صفحه اول کار کرده و تیتر زده است «پایان ۴۱ سال تنهایی».

*****

می‌خواهند ایران را به‌جای اسرائیل دشمن اعراب نشان دهند

صفحه اول روزنامه اعتماد درباره اجلاس سوچی است و با عکسی از روحانی و اردوغان و پوتین که دوشادوش هم ایستاده اند، با این تیتر «جشن استقبال از خروج آمریکا». سرمقاله روزنامه هم با عنوان «از ورشو تا سوچی»، در ادامه گزارشی از این دو اجلاس، نگاهی دارد به دستاوردهای آمریکا و ایران از دو نشست که در تضاد با هم و در یک زمان برگزار شد.

جلال میرزایی نوشته است ایران توانست تقریبا تمامی خواسته‌هایش را در بیانیه آخر نشست سوچی بگنجاند و حالا می‌توان گفت ابتکار عمل در سوریه از دست آمریکا و اروپا خارج شده است و سه کشور ایران و ترکیه و روسیه در منطقه دست بالا را دارند. به عقیده او، کشورهای عربی و آمریکا، که همه به دنبال سرنگونی بشار اسد بودند، به هیچ‌کدام از اهدافشان نرسیدند.

نویسنده اعتماد در ادامه افزوده است کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس ورشو، که برای مقابله با ایران گرد آمده بودند، حتی در جمع‌بندی و اعلام موضع مشترک علیه ایران هم عاجز ماندند، اما این نکته را باید در نظر گرفت که آمریکا سعی می‌کند به‌جای اسرائیل، ایران را دشمن اعراب معرفی کند و مسئولان ایرانی باید به این توطئه آمریکا توجه کنند.


پیشگیری از جنایت بر انتقام اولویت دارد

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی سربسته و در لفافه، نیروهای امنیتی را متهم کرده است که در ماجرای حمله انتحاری به اتوبوس سپاه کم‌کاری کرده‌اند و در مناطق حساس، به کارهایی غیر از مراقبت‌های امنیتی و اطلاعاتی مشغول بوده‌اند.

در این یادداشت آمده است این درست که آمریکا و اسرائیل از مردم و انقلاب ضربه خورده‌اند، اما این‌ها نباید مسئولان امنیتی را از وظایفشان غافل کند. جمهوری اسلامی به حرف‌های فرمانده سپاه هم اشاره‌ای کرده و با بیان این‌که انتقام از تروریست‌ها به‌حق است، گوشزد می‌کند هوشیاری امنیتی و پیشگیری از وقوع چنین حمله‌ای، که باعث شد شماری از مخلصین و نخبگان از دست بروند، بر انتقام اولویت دارد.


کشور جزیره‌ای اداره می‌شود

حسن بیادی، از فعالان سیاسی اصول‌گرا، معتقد است اصلاح ساختاری نظام سیاسی کشور یک ضرورت است. بیادی، که عضو سابق شورای شهر تهران بوده است، در گفت‌و‌گویی با آرمان می‌گوید ایران به‌صورت جزیره‌ای اداره می‌شود و مدیریت یکپارچه نیست. بیادی دلیل مدیریت چندگانه را ناشی از این می‌داند که برخی مسئولان نمی‌خواهند مردم دخالتی در امور داشته باشند. به گمان بیادی، یکی از نشانه‌هایی که باندهای قدرت علاقه‌ای به مشارکت مردم ندارند بودجه پنهان است و در همین بودجه‌ای که هر ساله نوشته می‌شود، بخش‌هایی دور از نظارت است و شفافیت ندارد. این فعال اصول‌گرا در آخر مصاحبه تصریح کرده است باید تغییر را به گونه‌ای طبیعی بپذیریم وگرنه باید به تغییر اجباری و تحمیلی تن بدهیم، که حتی ممکن است برای چنان تغییری هم زمان از دست برود و برای هر‌جور اصلاحی دیر شود.


نباید خود را با اروپایی‌ها مقایسه کنیم

«قبول ندارم مردم در فشارند و آستانه تحملشان تمام شده است، جامعه ایران از رفاه خوبی برخوردار است.» مصطفی هاشمی طبا با بیان این نظر در ادامه گفته مشکل خیلی از مردم گرانی یخچال ساید‌بای‌ساید است و نه معیشت.

هاشمی طبا، که در دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد بوده، به آفتاب گفته است مردم ایران نباید خودشان را با اروپا مقایسه کنند، بلکه باید وضعیت را با همسایگان و کشورهای منطقه بسنجند. در هند و پاکستان و مصر هنوز خیلی جاها برق و آب ندارند، اما در ایران مردم در همه نقاط به آب و برق و گاز دسترسی دارند.

این‌طور که هاشمی طبا گفته است مسئولان دلسوزی‌های بی‌جایی برای مردم کردند و این باعث شده است تا به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اصلی، مثل کشاورزی و صنعت، سرمایه کشور به واردات کالاهای مصرفی اختصاص پیدا کند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب ادامه داده که ایران در وضعیت جنگ اقتصادی است و راهکارهای مالی که اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم آمریکا ارائه می‌دهند هم ضمانت اجرایی ندارد و یک کوره‌راه است و حلال همه مشکلات نیست، با این حال نباید راه مراوده با اروپایی‌ها را بست. به گفته هاشمی طبا، برای بهبود شرایط معیشتی رشد تولید ناخالص ملی باید دو برابر شود، که در وضعیت فعلی مقدور نیست.


طلاق ازدواج را می‌بلعد

پدیده کودک‌همسری باعث رشد طلاق میان نوجوانان شده است. همدلی گزارش داده یک سوم ازدواج‌ها در سال گذشته به طلاق ختم شده است و آمار طلاق به ۲۱ مورد در ساعت رسیده است. در این گزارش آمده که رشد پدیده کودک‌همسری باعث شده است تا در استان خراسان رضوی با افزایش طلاق مواجه باشیم و بنابر گزارش‌های غیر‌رسمی، در کشور دختران ۹ ساله‌ای داریم که تا‌به‌حال سه بار طلاق گرفته‌‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy