Friday, Feb 22, 2019

صفحه نخست » افزایش معاملات در بازار دلار و رکورد معکوس در معاملات ملک

dollarmelk_022119.jpgدنیای اقتصاد: در پنجمین روز هفته، قیمت دلار برای سومین روز متوالی بالای مرز ۱۳ هزار تومانی نوسان کرد و حتی به بالای سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت. روز چهارشنبه، فضای بازار سکه نیز هیجانی‌تر از میانه‌های هفته بود و این فلز گرانبها با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت دلار نیز در این روز با رشد ۴۶۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۵۴۰ تومان رسید. به گفته فعالان، حجم معاملات در روز چهارشنبه در دو بازار سکه و ارز بیشتر شده بود. به باور آنها، یکی از نشانه‌های افزایش حجم معاملات، افزایش قیمت دلار با وجود تقویت سمت عرضه بازار بود. نشانه تقویت سمت عرضه بازار، افزایش صرافی‌های عرضه‌کننده دلار بود. دیروز چند صرافی خصوصی و دولتی که متعلق به بانک‌ها بودند، به متقاضیان ارز می‌فروختند. البته با وجود تقویت سمت عرضه، قیمت شاخص ارزی به حرکت افزایشی خود ادامه داد؛ عاملی که نشان‌دهنده آن بود که با وجود تقویت سمت عرضه، طرف تقاضا نیز قدرت بیشتری پیدا کرده است.

در مورد جنس تقاضای بازار دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشت. برخی از بازیگران عنوان کردند، تعدادی از نوسان‌گیران که در مرز ۱۳ هزار تومانی شناسایی سود کرده بودند، با پایین نیامدن قیمت از مرز یادشده یک بار دیگر در موقعیت خرید قرار گرفتند. از نظر آنها، حفظ مرز ۱۳ هزار تومانی به معنای پایه حمایتی برای امکان رشد بیشتر قیمت بود. در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر موجب شده است که تقاضای احتیاطی بیشتری وارد بازار شود و برخی از افراد از هراس احتمال افزایش بیشتر قیمت، ریال خود را به دلار یا سایر ارزها تبدیل کنند. البته عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند، سررسید شدن گواهی‌های سپرده یک‌ساله نیز در ورود این تقاضای احتیاطی به بازار اثر داشته است. از نظر یکی از بازیگران باتجربه بازار عرضه ارز در یک ماه اخیر از سمت معامله‌گران کاهش یافته است و مردم عادی نیز چندان فروشنده ارز نبودند. در این فضا می‌توان گفت تنها عرضه‌کننده بازار، بازیگران بازارساز بوده‌اند؛ در چنین فضایی به نظر می‌رسد طبیعی بود که با ورود تقاضای جدید قیمت مقداری به سطوح بالاتر قدم بگذارد؛ ولی آنچه از این پس اهمیت دارد این است که از چه زمانی معامله‌گران و افراد عادی در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت. مسلما معامله‌گران از تجربه افت شدید دلار در مهرماه درس گرفته‌اند و این بار با احتیاط بیشتری خریدهای خود را ادامه خواهند داد. در کنار این، برخی فعالان ادعا می‌کنند، بازارساز در روزهای اخیر متوجه افزایش تقاضا در بازار شد و سعی کرد برخلاف سال گذشته عرضه خود را به شکل شدیدی برای مقابله با قیمت بالا نبرد. در عوض از نظر این عده بازارساز به دنبال این است که نقدینگی در قیمت‌های بالاتر تبدیل به ارز شود و با خروج تقاضا، با عرضه ارز بیشتر در نرخ‌های بالاتر بار دیگر در بازار قدرت‌نمایی کند. از نظر آنها، شرایط بنیادی بازار نیز می‌تواند به آنها در این امر کمک کند؛ خصوصا آنکه اسفندماه بیشتر از آنکه ماهی برای متقاضیان باشد، در سال‌های اخیر ماهی برای عرضه کنندگان دلار بوده است. شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌های تجاری در ماه انتهایی سال بخشی از ارزخود را به فروش می‌رسانند تا تعهدات ریالی خود را مرتفع کنند. البته در این میان، عده‌ای از فعالان باور دارند، بازارساز باید در مرز ۱۴ هزار تومانی مقاومت زیادی را از خود نشان دهد؛ چراکه شکست این مرز و خصوصا نقطه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی می‌تواند تقاضای فنی زیادی را به بازار وارد کند.

کورد معکوس در معاملات ملک

آمار مقدماتی از چرخش بازار معاملات مسکن شهر تهران در میانه زمستان با انتشار یک گزارش رسمی از بازار املاک پایتخت تایید شد. «دنیای‌اقتصاد» دوشنبه گذشته با انتشار گزارشی بر پایه تحقیقات میدانی و آمار مقدماتی از معاملات مسکن در ۲۰ روز اول بهمن ماه براساس اطلاعات مربوط به مبایعه‌نامه‌های ثبت شده در سامانه رهگیری معاملات مسکن از چرخش بازار معاملات مسکن از وضعیت ریزش سریالی تعداد معاملات به رشد مثبت ۱۵‌درصدی خبر داد.

روز گذشته آمارهای رسمی منتشرشده از سوی دفتر اقتصاد مسکن درباره وضعیت بازار معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت طی بهمن ماه امسال،گزارش روز دوشنبه «دنیای‌اقتصاد» در این باره را تایید کرد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد حجم معاملات خرید مسکن در شهر تهران پس از ۸ ماه ریزش پی‌درپی، برای اولین بار از خرداد ۹۷ تاکنون با رشد مثبت مواجه شد. از خرداد ماه سال جاری در هر ماه حجم معاملات خرید آپارتمان نسبت به ماه‌های قبل افت کرد و در دی‌ماه تعداد معاملات با ثبت ۵۸۰۰ فقره معامله خرید به کف رسید. با این حال بازار معاملات خرید مسکن در بهمن ماه با رکورد معکوس در حجم معاملات خرید مواجه شد. حجم معاملات خرید مسکن در این ماه با ۴۰‌درصد رشد در مقایسه با دی‌ماه به ۸ هزار و ۹۹ فقره افزایش یافت که این حجم از معاملات علاوه بر پایان دادن به سریال هشت قسمتی ریزش معاملات آپارتمان در سال ۹۷، از یک زاویه به معنای ریکاوری معاملات مسکن است. تعداد معاملات خرید مسکن در بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته ۵۰ ‌درصد کاهش یافته است.

روز گذشته نیز «دنیای‌اقتصاد» در گزارش دیگری از وضعیت فعلی معاملات مسکن در شهر تهران اعلام کرد به دنبال افزایش مراجعه متقاضیان خرید مسکن به بازار شب عید معاملات آپارتمان‌های مسکونی،سطح قیمت واحدهای عرضه شده به بازار فروش نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در حالی که شیب رشد قیمت مسکن در دی‌ماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و تورم ماهانه مسکن در این ماه به صفر نزدیک شده بود، قیمت‌ها، روند افزایشی به خود گرفته است؛ به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر تخفیف و انعطاف قیمتی فروشندگان مسکن که منجر به رکوردزنی سطح قیمت‌ها از بابت کاهش شیب رشد قیمت در دی‌ماه شد، کاهش یافته است. گزارش رسمی از وضعیت تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه نشان می‌دهد سیگنال‌های دریافت شده از بازار معاملات آپارتمان‌های مسکونی در روزهای اخیر به لحاظ آماری صحت داشته و به‌طور رسمی تایید می‌شود. گزارش دفتر اقتصاد مسکن همچنین نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات مسکن بهمن ماه پایتخت با رشد ۹/ ۲‌درصدی در مقایسه با دی‌ماه (تورم ماهانه ۹/ ۲‌درصدی) به ۱۰ میلیون و۶۶ هزار تومان افزایش یافته است. به این ترتیب شیب رشد ماهانه قیمت مسکن که در دی‌ماه با ثبت کمترین فاصله تا رشد صفر،به میزان ۵/ ۱‌درصد به ثبت رسید ودر واقع رکورد کمترین تورم ماهانه مسکن از اردیبهشت ماه ۹۷ را به خود اختصاص داد با احیای معاملات مسکن در بهمن‌ماه به ۹/ ۲‌درصد افزایش یافت.

این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن‌ماه سال گذشته نیز ۸۶‌درصد رشد کرد. با این حال و به رغم افزایش شیب تورم ماهانه مسکن در بهمن‌ماه،تورم ماهانه مسکن در این ماه همچنان کمتر از تورم ماهانه آپارتمان‌ها در آذرماه و سایر ماه‌های سال ۹۷-به استثنای دی‌ماه-است؛ آذرماه امسال تورم ماهانه مسکن نزدیک ۵‌ درصد به ثبت رسید. این در حالی است که تورم ماهانه مسکن در شهریورماه امسال با رشد ۹ ‌درصدی به اوج رسیده بود.

چرخش مثبت شیب تورم ماهانه مسکن در معاملات خرید آپارتمان در بهمن ماه در پایتخت، دست‌کم ناشی از ۲ علت است. اولین عامل به «داغ‌ شدن تنور معاملات مسکن شهر تهران در بهمن‌ماه» که به‌عنوان مقطع زمانی شب عید معاملات مسکن شناخته می‌شود، برمی‌گردد. همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال که در اصطلاح به آن شب عید بازار مسکن گفته می‌شود تعداد مراجعه متقاضیان خرید مسکن به بنگاه‌ها برای خرید ملک افزایش یافت که این افزایش مراجعات، خود را در شکل افزایش محسوس تعداد معاملات خرید مسکن در بهمن‌ماه (رشد ۴۰‌درصدی حجم معاملات) در مقایسه با ماه قبل نشان داد. فاکتور دوم که پیش از این نیز در گزارش «دنیای‌اقتصاد» درخصوص وضعیت فعلی بازار معاملات مسکن به آن اشاره شده بود «تحولات سیاسی بین‌المللی مربوط به ایران» است.

این دو عامل موجب شد میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در بازار مسکن بهمن ماه هشت رقمی شود و از مرز ۱۰ میلیون تومان عبور کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy