Saturday, Feb 23, 2019

صفحه نخست » اختلاف‌نظر سلیمانی و جعفری بر سر پاکستان

sepah_022119.jpgمرتضی اسماعیل پور - دیدگاه نو

تعاملات و اختلافات میان ایران و پاکستان عمری به دارازی تاریخ استقلال پاکستان دارد. کشوری که پیش از انقلاب ۵۷ استقلال‌ش مورد حمایت ایران قرار گرفت و انقلاب ۵۷ نیز توسط پاکستان به عنوان اولین کشور به رسمیت شناخت شد. در دوران جنگ ایران و عراق این کشور حامی ایران شد و طی سالهای اخیر دفتر حافظ منافع ایران در ایالات متحده، سفارت پاکستان است. هر چند دولت پاکستان در نجات ده‌ها ماهیگیر ایرانی آن هم در ادوار مختلف سهیم بوده است اما به گفته مقامات نظامی و دولتی ایران همین کشور در کشته شدن تعداد زیادی از مرزبانان سپاهی ایرانی، نقش غیرمستقیم داشته است. به گفته مقامات نظامی بازی غیرمستقیم پاکستان در خاک ایران با حمایت از گروه‌‌های مخالف حکومت پیش رفته است. گروه‌ مخالف حکومت جمهوری‌اسلامی به نام جیش‌العدل بارها در سیستان و بلوچستان نیروهای سپاهی را به کام مرگ کشانده است. مقامات جمهوری‌اسلامی می‌گویند حملات علیه سپاه یا از داخل خاک پاکستان بوده و یا نیروهایی که از این کشور به داخل خاک ایران سفر کرده‌اند در عملیات مسلحانه علیه سپاه مشارکت کرده‌اند.

جمهوری اسلامی دولت پاکستان را به تضعیف کردن شیعیان در آن کشور و همچنین تقویت گروه‌های افراط‌گرا متهم می‌کند و معتقد است دولت پاکستان در برخورد با این افراد کوتاهی می‌کند و همین اختلافات منجر به شکل‌گیری تنش دیپلماتیک دو کشور شده است. چندی پیش سفیر پاکستان در ایران به وزارت امور خارجه احضار شده بود. اختلافات جمهوری اسلامی با دولت پاکستان هر چند طی سالها اخیر شدت گرفته است اما پس از حمله انتحاری به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران و کشته شدن ۲۷ نیروی نظامی به اوج خود رسید. گروه جیش العدل در بیانه‌ای حمله انتحاری در محدوده چانعلی در جاده خاش-زاهدان را برعهده گرفت و همین‌امر منجر به واکنش علیه پاکستان به دلیل تحویل ندادن نیروهای جیش العدل به ایران شد. جیش‌العدل همچنین مدتی پیش ۱۴ نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز روبوده بود

سپاه پاکستان را متهم می‌کند

هر چند مقامات پاکستانی بارها وعده دادند که عاملین این حملات را بازداشت خواهند کرد با این حال مقامات ایرانی این وعده‌ها را نپذیرفته و علیه پاکستان واکنش تندی داشتند. عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پس از حادثه حمله انتحاری به اتوبوس نیروهای سپاه، پاکستان را به حمایت از گروه جیش العدل متهم کرد. سردار جعفری با خط و نشان کشیدن به مقامات پاکستانی خواهان تغییر نحوه برخورد با گروه جیش‌العدل شد. جعفری در ادامه سخنان خود اعلام کرد که در غیر این صورت « برخورد ما با گذشته متفاوت خواهد بود» و نیروهای سپاه جمهوری اسلامی «اقدامات جبرانی» علیه پاکستان و جیش‌العدل خواهد کرد. جعفری در ادامه لحن تهدیدآمیز نسبت به مقامات پاکستانی افزود « آثار و پیامدهای حمایتش از این گروه ضدانقلاب» را خواهند دید.

"رئیس جمهور دست ما باز بگذارد"

مرگبارترین حمله به نیروهای سپاهی در چندماه اخیر و چند ماه پس از حمله به رژه نیروهای مسلح اهواز ، منجر به واکنش‌های متعددی از سوی مقامات امنیتی و دولتی جمهوری اسلامی شد. واکنش به این حادثه به قدری پیش رفت که عزیز جعفری، پای دولت‌های عربستان و امارات را نیز وسط کشید و گفت: «ما انتقام خون شهیدان‌مان را از دولتهای عربستان و امارات خواهیم گرفت و از رئیس جمهور می خواهیم به دنبال وعده ای که دادند دستان ما را برای عملیات‌های انتقام جویانه بیش از گذشته باز بگذارندفرمانده سپاه نه تنها جیش‌العدل را از «عناصر خطرناک برای اسلام» خواند بلکه این گروه مدعی مدافع حقوق اقلیت بلوچ و اهل سنت را « تحت حمایت نیروهای امنیتی پاکستان» توصیف کرد.

سلیمانی: پاکستان کشور دوست ماست

برخلاف نظر عزیر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نه تنها به پاکستان حمله لفظی نکرده است بلکه در سخنان خود تاکید کرد « مسئولان ایران همواره دوست داشته رابطه ایران و پاکستان را عمیق کنند». واکنش فرمانده سپاه قدس در مقابل سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران شاید از منظر بعضی ناظران تصادفی باشد اما به عقیده نگارنده نشان از عدم هماهنگی و اختلافات سازمانی میان مقامات نظامی در جمهوری اسلامی است.

قاسم سلیمانی در ادامه سخنان خود افزود: «ما تهدید نمی‌کنیم و از دوستی با شما صحبت می‌کنیم و می‌گوییم نباید سرزمین پاک پاکستان محل آزار و اذیت کشورهای منطقه نظیر ایران، هند و افغانستان شود و هر جریانی این نقشه را کشیده هدفش انشقاش پاکستان استسلیمانی با « دوست» خواندن کشور پاکستان آن هم در زمانی که بسیاری از فرمانده‌هان سپاه در نقد دولت پاکستان سخنرانی کرده‌اند بیش از آنکه نشان از عدم اطلاع از مواضع یکدیگر باشد نشان از اختلاف عمیق در بدنه سپاه پاسداران است. اختلاف میان قاسم سلیمانی و عزیز جعفری به قدری طی سالهای اخیر افزایش یافت است که نمونه‌‌های متعددی می‌توان برای آن برشمرد.اختلاف میان فرماندهان نظامی بخصوص این دو به قدری حنجال‌برانگیز است که در سال ۱۳۹۱ هفته نامه ۹ دی در مصاحبه با قاسم سلیمانی به این موضوع پرداخت و سلیمانی تاکید کرد « باید» از فرمانده سپاه «تبعیت» کرد و دلیل این امر را رابطه قوی ایشان ( عزیزجعفری) با « مقام معظم رهبری» اعلام کرد. هر چند بارها این دو فرمانده سپاه اختلافات خود را تکذیب کرده‌اند اما همین تفاوت در برخورد با دولت پاکستان یکی دیگر از اختلافات این دو فرمانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy