Monday, Feb 25, 2019

صفحه نخست » روحانی: سپاه دست از سر اقتصاد ما بردارد

rouhani_022319.jpgایران اینترنشنال - حسن روحانی، ریيس جمهوری ایران، با انتقاد از ساختار اقتصادی ایران گفت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها تاکید کرده‌ «نیروهای مسلح دست از اقتصاد بردارند».

او که صبح روز دوشنبه در جمع مدیران کار سخن می‌گفت «اقتصاد خصولتی» را بدترین نوع اقتصاد خواند.

عبارت «اقتصاد خصولتی» که از ترکیب اقتصاد خصوصی و دولتی به وجود آمده، اشاره به شرکت‌هایی دارد که ظاهرا به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، ولی در عمل به دولت یا نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی تعلق دارند.

روحانی، خرداد ۱۳۹۶ هم در نخستین نشست مطبوعاتی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از فعالیت این شرکت‌ها گفت: «در دنیا شرکت خصولتی نداریم.»

ریيس‌ جمهوری ایران روز دوشنبه وعده داد که سال آینده در راستای همین سیاست، واگذاری شرکت شستا که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصادی وابسته به سازمان تامین اجتماعی است، اجرایی می‌شود.

او با اشاره به اینکه برخی در این زمینه کارشکنی می‌کنند، افزود: «شستا هم که بین خصولتی و دولتی است. این را واقعا باید جمع کرد ... به وزیر کار گفته‌ام تا پایان دولت نباید شستا وجود داشته باشد، البته سهامداری اشکالی ندارد.»

انتقاد روحانی از فعالیت نیروهای مسلح در اقتصاد نیز تازگی ندارد.

او در مشهورترین اظهارنظرش، دوم تیرماه ۱۳۹۶ گفت: «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به دولت با تفنگ تحویل دادیم.»

این گفته‌ها با واکنش فرمانده سپاه پاسداران مواجه شد. محمدعلی جعفری، چهار روز پس از سخنرانی روحانی گفت: «صاحب تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم.»

با وجود این جدال‌های لفظی، دی‌ماه ۱۳۹۶، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران گفت آیت‌الله خامنه‌ای به ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده که نیروهای نظامی ایران «از کارهای غیراقتصادی غیرمرتبط» خارج شوند.

وزیر دفاع ایران مشخص نکرد که کارهای غیرمرتبط یا مرتبط اقتصادی با نیروهای مسلح چیست و تاکنون دولت و ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی درباره نتیجه این دستور خامنه‌ای نداده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy