Monday, Feb 25, 2019

صفحه نخست » داستان عاشقانه‌ گزارش‌گر پیشین خبرگزاری سی بی سی با صادق قطب‌زاده

jerome_022319.jpgدیدگاه نو - در ۴۰سالگی انقلاب، خبرنگار سابق رادیویی کانادایی، داستان عاشقانه‌اش را با یکی از مقام‌های ارشد انقلاب به یاد می‌آورد. هنگامی‌که کارول جروم، گزارش‌گر پیشین CBC News در بهمن ۱۳۵۷ به ایران سفر می‌کرد، می‌دانست که احتمال دارد هواپیمای‌شان را ساقط کنند. این هواپیما خمینی را از تبعیدش در پاریس را به تهران می‌آورد؛ جایی‌که می‌خواست قدرت را از محمدرضاشاه پهلوی، نزدیکترین متحد آمریکا در خاورمیانه، بگیرد. جروم به یک‌برنامه رادیویی در شبکه CBC گفته: «آن‌لحظه ما مطمئن نبودیم که هنوز وفاداری به شاه یا نیروهای سلطنتی برجا مانده یا نه.»

به ما هشدار داده بودند که خیلی‌احتمال‌اش هست که جنگنده‌های ایرانی ما را در آسمان بزنند. اما جروم می‌گوید آن‌قدر بابت گزارش روی‌دادهای هول‌ناکی که پیش‌ چشم‌اش برمی‌آمدند، سرش شلوغ بود که فرصت ترسیدن نداشت. جروم فراز و نشیب جنبش انقلابی را از نزدیک می‌دید و برای کانادایی‌ها گزارش می‌کرد. اما او همچنین یک ربط شخصی هم با انقلاب داشت.

جروم عاشق دستیار نزدیک خمینی در تبعید، یعنی صادق قطب‌زاده شده بود که بعید نبود، وزیرامورخارجی حکومت جدید باشد. جروم می گوید در همان نظر اول عاشق قطب‌زاده‌ شده‌بود و یادش می‌آید که خیلی جذاب و کاریزماتیک بود. جروم بنابر ملاحظه‌های روزنامه‌نگارانه، شاید اِبا داشت که با یک چهره سیاسی ارشد در ماجرایی که در حال گزارش‌اش‌ ‌بود، رابطه رمانتیک داشته‌باشد، اما می‌گوید: «ما که این چیزها را واقعا انتخاب نمی‌کنیم؛ فقط به‌دام‌اش می‌افتیم و به‌جای‌اش می‌آوریم...» او این رابطه را پیش مدیرش در CBC افشا کرد؛ آن‌ها بدون هیچ تعصبی ماجرا را بررسی کردند و تصمیم‌ گرفتند که به جروم اعتماد کنند که می‌تواند بی‌طرفی‌ حرفه‌ای‌اش را [نسبت‌به قطب‌زاده] حفظ کند. مبارزه برای رویایی که تبدیل به یک کابوس شد

جروم می‌گوید قطب‌زاده یک جمهوری‌مدرن را که حواس‌اش به اصول‌ اخلاقی اسلام بود، پیش‌بینی می‌کرد. «[قطب‌زاده] وقتی به‌یک‌باره انقلاب غلبه شد، انتظار داشت و شاید دیگرانی هم داشتند که [امام]خمینی ... یک پیشوای اخلاقی فراگیر باشد، اما نه یک رهبر سیاسی.» جروم روزی را که بسیاری متوجه‌شدند قرار نیست چنین‌چیزی روی بدهد، خیلی خوب یادش می‌آید؛ یک کنفرانس‌خبری با حضور خمینی.

جروم می‌گوید در این نشست‌خبری «[خمینی] اعلام کرد شرعا حق دارد دولت انقلابی موقت اعلام کند و هر مخالفتی با این دولت، با برخورد جدی روبه‌رو و مجازات شرع اسلامی روبه‌رو می‌شود.» اکنون روشن‌بود که خمینی قصد ندارد عقب بنشیند و قطب‌زاده برای به‌چالش‌کشیدن موقعیت خمینی نقشه‌هایی در سر داشت که هرگز ثمر نداد. در سال ۱۹۸۲، او بابت تلاش برای کشتن خمینی و برانداختن جمهوری اسلامی دستگیر شد. جروم می گوید دوستان‌اش کوشیدند او را از راه سیستان‌وبلوچستان از ایران بیرون ببرند اما نتوانستند. جروم یک‌روز صبح زود با تماس یک همکار CBC News از خبر مرگ قطب‌زاده آگاه شد. او گفت: «تیرباران‌اش کرده‌بودند... وقتی به‌خاک‌اش می‌سپردند، دیدم که ریش‌اش سفید شده‌بود.»

جروم مدعی‌ است میراث انقلاب ایران مخالف آن چیزی است که قطب‌زاده و دوستان‌اش می‌خواستند. چند دهه بعد، او می گوید که هنوز هم دل‌‌اش برای قطب‌زاده تنگ می‌شود و تراژی زندگی او راکه «مبارزه در سراسر زندگی برای یک رویا و در غلتیدن به یک کابوس بود» حس می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy