Tuesday, Feb 26, 2019

صفحه نخست » ظریف خطاب به دیپلمات‌های ایرانی: استعفا ندهید... می‌خواستم تلنگر بزنم

zarif2.jpgالعربیه - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مستعفی ایران، ضمن درخواست از دیپلمات‌های ایرانی برای عدم استعفا، ابراز امیدواری کرد که استعفایش، تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی‌اش در روابط خارجی باشد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، ظریف این سخنان را در واکنش به اخبار استعفای احتمالی جمعی از دیپلمات‌ها و مدیران وزارت امور خارجه در صورت قطعی شدن استعفایش بیان کرد.

بنا بر این گزارش، ظریف در این باره گفت: «تاکید بنده به همه برادران و خواهران عزیز در وزارت خارجه و نمایندگی‌ها این است که با کمال صلابت وظایف خود در دفاع از کشور را دنبال کنند و از چنین اقداماتی به شدت پرهیز کنند. برای بنده خدمت در کنار شما افتخار بود و امیدوارم استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی‌اش در روابط خارجی باشد. از همه شما ممنونم».

محمد جواد ظریف شامگاه دوشنبه ۲۵ فوریه، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، استعفای خود را از سمت وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد. این استعفا هنوز از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران پذیرفته نشده است.

به گزارش سایت «انتخاب»، ظریف در تماسی پیامکی بیان کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در جهان اعتباری ندارد».

اشاره ظریف به سفر بشار الاسد رئیس نظام سوریه به ایران و دیدارش با علی خامنه‌ای رهبر و حسن روحانی وزیر امور خارجه این کشور است؛ دیدارهایی که در آن‌ها ظریف حضور نداشت و به جای او قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران نشسته بود.

به گزارش رادیو فردا روز سه‌شنبه آقای ظریف ضمن تشکر از همکارانش در وزارتخانه متبوع گفت: «برای بنده خدمت در کنار شما افتخار بود و امیدوارم استعفای بنده تلنگری برای بازگشت وزارت امور خارجه به جایگاه قانونی‌اش در روابط خارجی باشد. از همه شما ممنونم.»

این اظهار نظر که بدون توضیح بیشتر منتشر شده فرضیه‌ای را تقویت می‌کند که وب‌سایت انتخاب دوشنبه شب منتشر کرد.

به دنبال انتشار خبر استعفای محمدجواد ظریف، وب‌سایت انتخاب نوشت که آقای ظریف در پاسخ به پرسش این رسانه درباره صحت خبر استعفا گفته است: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

نه محمدجواد ظریف و نه دیگر مقام‌های وزارت امور خارجه ایران در عکس‌های منتشر شده از دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حسن روحانی در روز دوشنبه حضور نداشتند.

مصاحبه‌ای هم صبح سه‌شنبه در روزنامه جمهوری اسلامی از وزیر خارجه ایران به چاپ رسید که در آن هم می‌توان نشانه‌هایی از نارضایتی آقای ظریف از وضع دیپلماسی در ایران یافت.

او در این مصاحبه می‌گوید: «سم مهلک برای سیاست خارجی این است که سیاست خارجی بشود موضوع دعوای حزبی و جناحی.»

آقای ظریف در ادامه می‌گوید: «باید سیاست خارجی را از موضوع دعوای حزبی و جناحی خارج کنیم.... بدون اعتماد به کارگزار سیاست خارجی، همه چیز بر باد می‌رود.»

در همین حال خبرگزاری ایرنا خبر می‌دهد که این اقدام ظریف در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان را به تکاپو واداشته است.

ایرنا به نقل از علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و عضو فراکسیون امید مجلس، در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه نوشت: «نامه‌ای از سوی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از محمدجواد ظریف تهیه شده است که در حال جمع‌آوری امضا برای آن هستیم.»

به گفته آقای نجفی که خود یکی از جمع‌کنندگان امضا برای این نامه است، «تاکنون اکثریت نمایندگان این نامه را امضا کرده‌اند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy