Saturday, Mar 9, 2019

صفحه نخست » چرا شایعه ترور فرمانده نیروی انتظامی ایران از سوی سپاه منتشر شد؟

terror_030919.jpgامیر سماوات / ایران بریفینگ

یک ماه پیش خبری مبنی بر اینکه فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از تروری نافرجام جان سالم به دربرد در فضای مجازی منتشر شد، خبر آن‌چنان گسترده شد که خبرگزاری فارس، نیز نسبت به آن واکنش نشان داد: انتشار اخباری مبنی بر ترور نافرجام سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی خبرنگار فارس را بر آن داشت صحت‌وسقم آن را از مسئولان ذی‌ربط در نیروی انتظامی جویا شود.

پیگیری‌های خبرنگار فارس حاکی از آن است که هیچ حادثه یا تروری برای فرمانده نیروی انتظامی رخ نداده و ایشان در صحت و سلامت کامل هستند.

در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص می‌شود که اولین فردی که خبر سوءقصد را منتشر کرده یک کاربر توییتری است که وابستگی‌هایی به بخش‌های سایبری سپاه پاسداران دارد، امیر امید نژاد برای اولین بار توییت کرده است: «یه ترور خطرناک از سر سردار اشتری با هوشیاری مجموعه ایشان به خیر گذشت. الحمدالله»

پس از تکذیب این خبر و انتشار آن در خبرگزاری‌های داخلی، همان روز امید نژاد نه‌تنها خبر خود را تکذیب نکرد بلکه با بازپخش خبر تکذیب در خبرگزاری فارس عنوان داشت: «مام میگیم چشم. نشده انشا الله. شمام بگید چشم نشده انشا الله»

وی پیش از تکذیب خبرگزاری‌ها در توییت دیگری در پی پرسش کاربرانش مبنی بر ارائه اطلاعات کافی در مورد این سوءقصد عنوان داشته بود: «در همین حد هم خودکشی کردم»

منابع موثق ایران بریفینگ در تهران انجام هرگونه ترور علیه فرمانده نیروی انتظامی را تکذیب کردند، در شایعه‌های اولیه آمده است که ترور نافرجام روز یکشنبه ۱۴ بهمن صورت گرفته، عده‌ای دیگر نیز روز ترور را ۱۵ بهمن اعلام کرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

اما اصلی‌ترین شایعه که یک کانال تلگرامی نیز به آن پرداخته آن بوده که بسته‌ای از ستاد کل نیروهای مسلح برای سردار اشتری ارسال‌شده است که وی می‌بایست شخصاً آن را مفتوح نماید این در حالی است که در روز ۱۴ بهمن اصولاً سردار اشتری در دفتر خود حضور نداشته است؛

11.jpgششمین محفل انس پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت ناجا از ۱۰ تا ۱۷ بهمن در حال برگزاری بوده و در روز ۱۴ بهمن‌ماه سردار اشتری در این نشست سخنرانی داشته و فردای آن روز نیز فرماندهان نیروی انتظامی در آرامگاه آیت‌الله خمینی در بهشت‌زهرا حضورداشته‌اند.
12.jpgکانال تلگرامی مزبور همچنین چند عکس از بمب مذکور منتشر کرده‌اند که بمب ادعایی ظاهراً در میان یک کتاب جاسازی‌شده اما در عکس دیگری که از پاکت حاوی کتاب منتشرشده اصولاً آن کتاب قطور در آن بسته نمی‌توانسته جا بگیرد.
13.jpgدر تصویر مشخص دیگری از آن «کیت بمب جاسازی‌شده» برای ترور «سردار اشتری» فرمانده کل ناجا با یک بررسی ساده و تخصصی می‌توان دریافت که این کیت با قطعات مبتدی و موجود در تمامی فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی، هیچ همخوانی با سایر بلوک‌های مشخص‌شده در عکس نداشته و به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند یک کیت کامل و حتی قطعه‌ای از یک بمب جاسازی‌شده باشد!

داخل جعبه کیت یک برد ریموت کنترل تک کاناله + ۲ عدد باطری قلمی ۱٫۵ ولتی+ باطری کتابی ۹ ولتی + مقداری سیم تک رشته آزمایشگاهی + یک جعبه کیت پلاستیکی وجود دارد که تمامی قطعات نام‌برده کاملاً مبتدی بوده و در تمامی فروشگاه‌های الکترونیک موجود هست.

مجموع این کیت تنها یک ریموت کنترل ساده رادیویی با پهنای باند MHz 315 است که برد مؤثر آن معمولاً در فضای باز ۴۰ متر و در فضای بسته ۲۵ متر است. کاربرد این کیت برای راه‌اندازی و (روشن/خاموش) کردن لوازم الکتریکی و الکترونیکی با جریان‌های متنوع توسط یک رله آبی (داخل عکس) رنگ است، موارد مصرفی این قطعه برای پروژه‌های دانشجویی و در استاندارد بالا برای آژیر و دزدگیر اماکن عمومی، کرکره برقی مغازه‌ها و درب خودکار پارکینگ است.

14.jpgتناقضات این کیت:

قطعات این کیت با بلوک داخلی همخوانی ندارد، تغذیه مدار ریموت کنترل برای راه‌اندازی این کیت، بخصوص بوبین (رله آبی‌رنگ) با ولتاژ ۱۲ ولت تأمین می‌شود، درصورتی‌که تنها دو عدد باطری قلمی ۱٫۵ ولتی به آن وصل بوده و ۲ عدد باطری کتابی ۹ ولتی بدون هیچ ارتباطی با سایر اجزا در داخل تصویر مشاهده می‌شود که با جمع‌بندی این باطری‌ها، باز ولتاژ مطلوب این کیت تأمین نمی‌شود، هیچ چراغ چشمک زنی که آن کانال در مطالب قبلی به آن اشاره‌کرده بود وجود ندارد، حتی المان مربوطه آن نیز داخل کیت وجود ندارد.

در این کیت هیچ اثری از کلکتور انفجاری وجود ندارد، فضای کافی برای ماده انفجاری وجود ندارد. درحالی‌که اگر ۲ باطری کتابی را نیز داخل جعبه کیت بگذاریم تمامی فضای جعبه پر می‌شود، هیچ اثری از سایر اجزای کاربردی همچون سنسور حساس به نور و کلید مغناطیسی وجود ندارد. اصولاً این نوع بمب‌ها تنها در صورت باز شدن کتاب و یا جعبه با فعال شدن سنسور و یا کلید مغناطیسی منفجر می‌شوند نه با ریموت کنترل مبتدی با نویز پذیری، ریسک بالا و برد پایین!

خروجی سوئیچ رله که وظیفه اصلی ریموت و کارکرد نهایی کیت است (روشن/خاموش) که با فشردن دگمه ریموت کنترل، یک کنتاکت از رله به کنتاکت دیگری وصل می‌شود، توسط ۲ سیم بارنگ آبی و سفید به بیرون جعبه هدایت‌شده است که نشان می‌دهد قسمت دوم این کیت یا همان بخش فرمان پذیری خارج از جعبه است و هیچ ارتباطی با کلید مغناطیسی و یا سنسور نور نمی‌تواند داشته باشد. درحالی‌که در عکس‌های منتشرشده، این جعبه به‌تنهایی داخل کتاب جاسازی‌شده است!

اگر فرض کنیم که باطری‌های کتابی حاوی ماده انفجاری باشد، در این صورت ۲ باطری قلمی نمی‌تواند تغذیه لازم برای کارکرد کیت را فراهم کرده و بازهم تناقض در قطعات کیت وجود دارد.

این کیت برای علاقه‌مندان و متخصصان برق و الکترونیک بسیار آشنا هست. این مطالب تا حد ممکن به‌صورت جزئی و مبتدی بیان شد و از وارد شدن به جزئیات بیشتر اجتناب نموده‌ایم.

اهمیت بررسی این کیت و این شایعه از آن ناحیه است که اخیراً اخباری منتشرشده است که کانال تلگرامی مزبور از سوی یکی از نیروهای سایبری وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تغذیه خبری می‌شده است و اخباری غلط به‌منظور گمراه کردن تحریریه آن کانال به آن‌ها داده‌شده و کانال مزبور دانسته یا ندانسته اقدام به انتشار آن اخبار می‌کردند و ازآنجاکه این خبر ابتدا از سوی یکی از افراد نزدیک به سایبری‌های سپاه پاسداران منتشرشده (امیر امید نژاد) قطعاً این شایعه دروغ نیز که متعاقباً در آن کانال به آن پرداخته‌شده است در راستای همان اخبار غلط و غیرواقع بشمار می‌رود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy