Thursday, Mar 14, 2019

صفحه نخست » سیاست جدید آمریکا در زمینه کاهش بیشتر صادرات نفت ایران

oil_031419.jpgدویچه وله - معافیت‌های تعیین شده برای هشت کشور جهان در رابطه با واردات نفت خام از ایران رو به پایان است. اکنون دولت آمریکا برنامه خود را در زمینه کاهش بیشتر صادرات نفتی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

دو منبع آگاه درباره سیاست‌های تحریمی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از اعمال فشار بیشتر آمریکا به آن دسته از کشورهایی خبر داده‌اند که همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند.

این دو منبع اعلام کرده‌اند که اطلاع‌رسانی پیرامون سیاست آمریکا درباره تحریم‌ نفتی ایران از سوی مقامات کاخ سفید ممنوع شده و از این رو مایل به افشای هویت خود نیستند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز پنجشنبه ۲۳ اسفند (۱۴ مارس) از واشنگتن منتشر کرده، از تشدید فشار آمریکا در زمینه معاملات نفتی با ایران خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه گفته است که سیاست آمریکا از ماه مه به بعد، بر محور کاهش بیست درصدی صادرات نفت ایران استوار است.

آمریکا از هشت کشوری که از معافیت موقت مجازات‌های پیش بینی شده برای خرید نفت از ایران برخوردار هستند، درخواست کرده است که میزان خرید نفت خود را از ایران بار دیگر کاهش دهند. هدف آمریکا، کاهش صادرات نفت خام ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

هدف دولت آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که این کشور با دنبال کردن سیاست تحریمی‌ خود علیه ایران این هدف را دنبال می‌کند تا عواید ارزی ایران از قبل صادرات نفت را کاهش دهد.

آمریکا تاکید کرده است که این تحریم‌ها مادام آنکه ایران به برنامه هسته‌ای خود پایان ندهد و دست از فعالیت‌های مخرب خود در خاورمیانه نکشد، ادامه خواهند داشت.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

آمریکا در عین حال تصمیم دارد معافیت هشت کشور وارد کننده نفت خام ایران را به طور مشروط تمدید کند. شرطی که آمریکا برای تمدید این معافیت‌ها قائل شده، کاهش مجدد میزان خرید نفت این کشورها از ایران اعلام شده است.

به این ترتیب، دو کشور چین و هند، خریداران اصلی نفت خام ایران، می‌توانند پس از پایان دوره معافیت شش‌ماهه جاری، همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

آمریکا از این کشورها درخواست کرده است که میزان خرید نفت خام خود از ایران را مجموعاً بیش از ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. به این ترتیب، میزان صادرات نفت خام ایران از ماه مه به بعد به کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

عقب‌نشینی آمریکا

دونالد ترامپ پیش از آن بارها از قطع کامل صادرات نفت خام ایران سخن گفته بود. برایان هوک، رئیس گروه "اقدام ایران" در وزارت امور خارجه آمریکا نیز اخیرا اعلام کرده بود که آمریکا سیاست به صفر رساندن صادرات نفتی ایران را دنبال می‌کند.

اکنون این منبع آگاه فاش کرده‌اند که آمریکا برای جلوگیری از افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی، تصمیم دارد سیاست کاهش مستمر درآمدهای ارزی ایران از محل صادرات نفت خام را دنبال کند.

تصمیم‌گیری بر سر معافیت‌های تعیین شده برای خرید نفت از ایران در یک بازه زمانی شش‌ماهه صورت می‌گیرد. احتمال می‌رود که تمدید معافیت در مورد کشورهایی که میزان واردات نفت خام خود را از ایران به صفر رسانده‌اند، اعمال نشود.

ترامپ بر آن است تا مانع از افزایش بهای نفت خام به بیش از ۶۵ دلار برای هر بشکه گردد. این در حالی است که بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز چهارشنبه ۶۷ دلار و ۵۵ سنت اعلام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy