Sunday, Mar 17, 2019

صفحه نخست » آیا غذا و دارو هم به زودی تحریم می شوند؟

foodMed_031519.jpgشبکه بیان - ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی به هیچ وجه دارو و غذا را تحریم نکردند اما اقدامات شرورانه جمهوری اسلامی، این مساله را به سمتی سوق می دهد که این دو مقوله نیز تحریم شوند.

بانک مرکزی در نظر دارد با راه اندازی پروژه ای جدید خارج از پروژه ناشناخته و نامعلوم اینستکس، روابط خود با اروپا را به نام تبادل غذا و دارو از سر بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی جمعه شب اعلام کرد: ساز و کار متناسب با کانال معرفی شده از طرف سه کشور اروپایی با نام ساز و کار ویژه تأمین مالی و تجارت (STFI) بزودی در تهران ثبت می شود.

ساز و کار تازه تاسیس، ارتباطی به اینستکس ندارد و روی کاغذ برنامه غذا و دارو را دنبال می کند با این حال رییس کل این بانک مطرح کردن این موضوع که «غذا و دارو» همه برنامۀ STFI را شامل نمی شود تکذیب نکرده و صراحتا می گوید در آینده این پروژه گسترده تر خواهد شد.

در پس اقدامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی، احتمالا دو هدف به شکل عمده وجود دارد.

نخست اینکه به نام دارو و غذا، ارتباط مجدد با اروپا گرفته و اقدامات زیاده خواهانه جمهوری اسلامی را از سر بگیرد؛

و مساله دوم این است که با این کار، اگر آمریکا و برخی متحدان اروپایی اش مخالفت ها را آغاز کردند، صدای اعتراض رسانه ای و دیپلماتیک بلند شود!

چنین روندی اگر بنا باشد فراتر از حد دارو و غذا برود، به طور قطع هم غذا و هم دارو را نیز در فهرست تحریم ها قرار خواهد داد چرا که به دلیل عدم شفافیت مالی و عدم تمایل ایران به پیوستن به گروه هایی همچون FATF، مشخص نخواهد بود که آیا ارز مبادله شده صرفا به خاطر غذا و دارو است یا در جهت منافع شیعه گسترانه تهران خرج می شود.

اما در همین حال که عبدالناصر همتی از طرح های جدید برای دور زدن تحریم های آمریکا با کمک اروپا رونمایی می کند، هیچ یک از این طرح و برنامه ها شکل اجرایی به خود نگرفته و صرفا یک "نام" ثبت شده است.

به عنوان مثال پروژه اینستکس یا "ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا" کاملا گنگ و نامعلوم است و به نظر می رسد بیشتر برای آرام کردن آیت الله خامنه ای و روحیه دادن به او طراحی شده است.

در هر حال در صورتی که برنامه های بانک مرکزی منجر به تحریم های بیشتر و حتی غذا و دارو شوند، نوعی خودتحریمی صورت گرفته است که مردم را هدف قرار خواهد داد.

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز سه شنبه گذشته در خصوص سفر مدیر اینستکس به تهران، اظهار کرد: موضوع ساز و کار مالی اروپا (اینستکس) توافقی است که از هر دو طرف باید عملیاتی شود؛ توافق اینستکس اکنون در مرحله مقدماتی قرار دارد.

پیش از آیت الله خامنه ای در کنار شروط مایک پمپئو، شروطی را برای اروپا گذاشت که در صورت عمل به آنها، جمهوری اسلامی در برجام خواهد ماند.

۱۰ ماه پس از این شرط گذاری که تضمین خرید نفت، یکی از آنها بود، هیچ یک از این شروط اجرایی نشده اند و آیت الله خامنه ای در این خصوص سکوت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy